De huidige loodvrije solderingen zijn een stuk beter dan die van pak m beet 10 jaar terug.
Ze zien er vaak snel dof en droog uit. Wat niet gelijk wil zeggen bij loodvrij dat het een slechte connectie is. Bij loodhoudend weer wel.
Voor het milieu en de hoeveelheden apparatuur in huishoudens is het een goede stap. Ik soldeer zelf wel zoveel mogelijk met loodhoudende soldeer. Maar garantie werk moet ik dan weer op hogere temp met loodvrij doen..
Die PM8006 ziet er oldschhool through hole uit en zal daarom ook goed servicebaar zijn. Vroegah werden producten dan ook voor 20-30 jaar gebruik ontworpen met service in het achterhoofd. Tegenwoordig is dit niet meer. Ook niet bij deze Marantz.
Maar de prijs is er ook naar.. €1299.. een flinke Marantz koste vroeger bijna een halve auto in waarde.. ik zie hier ook geen marantzen van €12.000 voorbij komen
voor die €1299 verdient de winkelier zijn brood.. de importeur pakt zijn deel. De fabrikant moet gezonde marge hebben.. ik denk dat de werkelijke materiaal kosten onder de €250,- komen.