Ik was dus een van de gelukkigen die aanwezig kon zijn bij de laatste voorstelling van 16:00. En daar keek ik enorm naar uit. Met name om de legende KI een keer te mogen ontmoeten maar natuurlijk ook de demo van de Marantz Rubies mee te maken.
Zowaar een plekje op de front row in het midden, wat een geluk. Dit in de luisterruimte boven de winkel in de Hoogstraat. Een bescheiden maar accoustische verantwoorde ruimte welke zo'n 30 m2 groot is. Een bank, paar stoeltjes, de Ruby's, onopvallende accoustische panelen aan de muur en plafond, dikke kabels en twee speakers, niks meer niks minder. Wat mij gelijk al opviel was dat de dikke B&W 803D3's behoorlijk naar elkaar toe waren indedraaid. Later bleek dit te zijn gedaan om de sweet spot wat wijder te maken zodat iedereen kon meegenieten en niet alleen de happy few op rij 1.
Om 16:00 stipt nadat iedereen was voorzien van een drankje begon Ken zijn toelichting en die ging met name over de perceptie van geluid en echt stereo. Voor mij een paar nieuwe weetjes, en het gemak en enthousiasme waarmee hij praat is echt een plezier om naar de luisteren. Maar goed de apparatuur, daar was voor velen om te doen. Hij speelde diverse muziek stukken af met toelichting waar precies op te letten. Stukje van Patrica Kaas, Filmtrack van American Beauty, Japanese Drums. En dat op aardig volume. Het klonk echt fantastisch, het omvatte alle aspecten, bereik, van laag tot hoog, ruimtelijkheid, helderheid echt niets op af te dingen. Doe maar zo'n setje! (Als mijn bankrekening zover zou reiken). Wat ik wel moet toegeven is stukje van Patricia Kaas wat scherp overkwam op sommige stukken maar dat kan ook door het volume komen. (dat was stevig)
Kortom als je de kans hebt om Ken of/of de Rubies een keer te mogen aanschouwen, zeker doen. Mogelijk staat de set zelf nog bij Hifi Klubben aangesloten en is het zeker de moeite waard om een afsrpaak te maken.