My First Marantz restoration.
Een vintage Marantz is weer helemaal hot, en toen ik deze MR230L tegen kwam kon ik hem niet laten staan.
Het roept bij mij en stukje nostalgie op uit een periode dat ik met grote ogen over de Firato heen liep en posters aan de muur had hangen van AIWA, Rotel en Sansui.
Een periode waarin ik ook mijn nieuwsgierigheid niet kon bedwingen en altijd electronica ook van binnen wilde bekijken.
Met dit exemplaar kan ik me gelukkig prijzen. Hij doet het nog, is nog nooit open geweest en heeft bescheiden gebruikssporen. Enkel een gebroken stripje, rechts van het glas.
Hij heeft de bekende mankementen, zoals lampjes die kappot zijn, krakende schakelaars en potmeters en een ietwat zoemende transformator.
Hoewel het niet echt een type is uit de "Golden Age of Audio" (1978-1980), gun ik hem toch een tweede leven.
Doel is om hem weer in de oude glorie te herstellen, zodat hij weer minimaal 10 jaar mee kan, dus:
* Schoon maken, van buiten en van binnen
* Lampjes vervangen (door witte LED lampjes)
* Schakelaars en potmeters reinigen
* Elektrolytische condensatoren vervangen (behoudens die van de tuner)
Ik doe dit als hobby project, om hem ook zelf te gaan gebruiken in een vinyl setup.
Het moet ook leuk blijven, dus met een bescheiden budget. Zo ga ik niet lukraak alle condensatoren door dure "audio grade" exemplaren vervangen.
Wees gerust ik heb gedegen kennis van electronica en kan met een soldeerbout overweg, maar ervaring met restauratie heb ik minder. Vandaar mijn vraag om wat tips.
Eerste vraag: Welke contactspray kan ik het beste gebruiken?
Is "KONTAKT 60" goed genoeg en laat deze géén residu achter?
Alvast bedankt.