Hoi!
Ik woon in Groningen en heb sinds een aantal jaar toch een liefde voor hifi opgebouwd. Heb geen super mooie spul in huis maar lees er graag over en vul an en toe mijn eigen set-up een beetje aan.
Een paar maanden terug deed ik het nog met een Onkyo sv545, en heb toen de mogelijkheid gehad om over te stappen naar de Marantz sr-7000 welke op marktplaats stond voor 75e. Direct gedaan en merk dat het geluid en een stuk beter op geworden is. Het klinkt nu allemaal voller, dynamischer, en meer kick. Ook wat warmer, maar dat lijkt goed te gaan met het naar mijn idee neutrale geluid van de speakers.
De 7000 is aangeloten op twee boston acoustics a26 speakers op stands en heb het idee dat dit een mooie combinatie is ook al heb ik nog niet veel ander hifi apparatuur geluisterd. Of voor de prijs.
Ik had alles op mijn computer aangesloten en heb afgelopen jaar een Asus xonar er in geprikt om ook fijn digitaal geluid te gaan gebruiken. Daar ben ik inmiddels van afgestapt omdat mijn Zishan Z2 (mp3/dac) het signaal nog beter kan versterken naar de sr7000. Ik was echt verbaast wat dit kleine wondertje kan doen
.
Vrijdag komt er een 2e hands Rel Q200 binnen in de hoop dat dit mijn budget systeempje afmaakt. Heb deze voor 210 euro overgenomen, is nagekeken (zo goed als nieuw schijnbaar), en krijg de neutrik (9m xlr) kabel er bij, en wordt ook nog eens gebracht. Geen gekke deal toch? (Had eerst de mogelijkheid om een Linn Sizmik te kopen voor 350 euro maar zoveel geld heb ik nu niet over, daarnaast hoop ik de q200 voor het zelfde bedrag te kunnen verkopen als ik in de toekomst toch eens iets anders wil).
Heb een beetje gegoogled en denk de q200 via high level op de marantz aansluiten. De neutrik kabel heeft aan de versterker kant drie smallere kabeltjes, en begrijp dat ik twee hiervan op de front speaker connectoren kan aansluiten waar de speakers ook al op aangesloten zijn. Speakers op large instellen via receiver zodat hij de sub kan aansturen en op source direct luisteren via de zishan z2. Ik begrijp dat het ook nuttig is om de sub op een granieten tegel te zetten. De sub goed plaatsen in de kamer, schijnbaar extra belangrijk met de q200, en met de crossover/gain spelen.
Hebben jullie nog wat tips over wat ik nu heb staan? Aansluitingen, plaatsing etc. Heeft de sr7000 nog instellingen of features om geluid nog beter te maken? Ik begreep bijvoorbeeld dat de receiver ook een soort balanced signaal kan doorgeven aan de sub om het ruis er uit te halen. Geen idee hoe dat allemaal in zijn werk gaat (hifi marketing?).
Wat vinden jullie van de setup? Groetjes uit de top van Nederland
!