Plaatsing is voor iedere sub het meest belangrijke, maar ook meteen het lastigste !
Ik zit redelijk in het midden van een L kamer, dus niet erg gunstig met redelijke bass dip op de MLP.
Heb subwoofers door de hele kamer gehad waarna ik er een aantal maanden mee gestopt ben.
Toen kwam ik een artikel tegen over "Nearfield" gebruik van een sub.
Dit houd in dat een sub op zeg maar niet verder dan arm lengte van je af staat, dit geeft dat je direct naar de sub luistert ipv naar de gereflecteerde "golven" in de kamer.
Dit Nearfield is prima geschikt om die subwoofer Mid-Bass te laten spelen, zeg maar het meest hoorbare deel van sub laag, Mid-bass geeft het deel weer wat bij ons overkomt als de zogenaamde "chest punch".
Er bestaan zelfs MBM subs, Mid-Bass Module.
Ik gebruik een XTZ 12.17 sub die afgesteld is op Mid-bass.
De XTZ subs kunnen getuned worden voor Low Bass, Mid Bass en High Bass, waarbij er ook "gepeeld" kan worden met de 2 poorten die verschillend van lengte zijn.
Ik gebruikt dus de Mid-Bass instelling, en om aan dat drukvolle laag te komen (wat Mid Bass niet is) heb ik linksvoor een XTZ 1x12 subwoofer staan die het laag tot 19 Hz (-3 dB) voor zijn rekening neemt.
In deze opstelling heb ik geen last meer van die vervelende dip, en word op deze manier uitstekend gemaskeerd.
Een goede x-over voor je speakers is 80 Hz, dan neemt de sub het lekker over.
Boom geluid van een sub is niet de gain, maar dat de bass teveel versterkt word door de kamer op jou luisterplek.
Daar zijn subs voor met bijvoorbeeld een EQ instel mogelijkheid, die kunnen dat verminderen.
Wat je kan proberen als het Boomerig blijft is de Nearfield optie als je daar de ruimte voor heb.