Muziek: Dezelfde als hiervoor (Mahler 9/BBCSSO/Runnicles).
Controle, controle, en nog eens controle.
Iedere versterker, van welke prijsorde dan ook, valt en staat bij de inhoud van de titel. En ook de "dampingsfactor" (DF) zegt ook niet alles. Sommige versterkers hebben wel een DF van 200, de PM8000 bijvoorbeeld, of 150, de PM7200, maar de PM8005 heeft "maar" DF van 100 en toch een grotere controle over het laag, dan de twee andere genoemde versterkers. Ook zijn er versterkers met DF van slechts 50 of zelfs 25, dat bijna altijd buizenversterkers, en toch houden die keurig het laag in bedwang. Hoe kom? Dat moeten maar eens aan een deskundige vragen. Kom er maar in, h.h. techneuten.
De controle die PM8005 over het laag heeft heb ik nog nooit zo duidelijk bij een versterker waargenomen. Nu heb ik ook nog nooit zo opgelet, vandaar. Maar het feit dat het mij nu ineens opvalt zegt genoeg over de PM8005: Gewoon een hele goede versterker! Ook de detaillering en diepte (gelaagdheid) in het laag (lage strijkers & laag koper) zijn beduidend toegenomen vergeleken bij de PM7200. Nu is dat niet om de PM7200 ineens te bashen, maar PM8005 is gewoon de betere versterker van de twee; het verschil verloochend zich hier niet. Ik heb gelukkig met de PM8005 in ieder geval een waardige opvolger in huis gehaald, al was de PM7200 een evenzo waardige voorganger, die een tweede leven lijdt bij de vriendin van forumgenoot. En zo komt er een mooie oude dag voor mijn oude versterker die hopelijk ooit nog eens ook de vintage-status mag halen.