Citaat van: Ando op september 05, 2017, 20:05:14
Ik ben er van overtuigd dat een goede versterker geen invloed heeft/mag hebben op de klank. Maar ik zou me voor kunnen stellen dat in combinatie met een luidspreker/filter er toch wel eens wat verschil zou kunnen ontstaan tussen versterkers. In theorie kun je dan stellen dat de versterker niet goed is, maar wat is de praktijk....ik durf het niet te zeggen. Overigens vond ik zelf dat mijn hybride iets helderder klonk dan een volledige transistor versterker aan dezelfde luidsprekers in dezelfde ruimte, van de zogenaamde 'warme buizen sound' viel niets te ontdekken...
Versterkers onderling zijn wel degelijk verschillend. Harmonische vervormingen, tegenkoppeling, kanaalscheiding, ruisvloer, vermogen en gedrag, A B AB D schakeling, lineariteit en fase gedrag, dempingfactor enz enz
Er is heel veel eenheidsworst waardoor veel hetzelfde klinkt, de AB versterker met flinke bak tegenkoppeling voor de cijfertjes. Maar bij een goede opstelling, dwz goede speakers in een goede akoestiek zijn er echt verschillen waar te nemen. Van dag tot nacht bij extremen maar in de meeste gevallen subtiel.
Dit gezegd hebbende zijn akoestiek en luidsprekers (ja in die volgorde) meer bepalend voor een klankbeeld dan versterker verschillen. Maar bij een setje echte kloppende weergevers en een uitgewogen akoestiek kan een versterker het verschil maken of breken. En dan is dat laatste een wellicht voor de een een nuance en de ander bepalend.
Smaken verschillen en waarbij voor de een alle whiskeys hetzelfde zijn proef ik het verschil tussen een paar druppels water toegevoegd of niet