Ik heb van mijn SD1020 twee van de drie snaartjes vernieuwd. Het tellersnaartje heb ik laten zitten omdat het nog goed was. De klus was op zich simpel. Het werd bemoeilijkt omdat ik een schroefje slechts met veel moeite los kon maken omdat ik er moeilijk bij kon komen. Ik weet het nog niet maar verschilt een SD1020 loopwerk zoveel van een SD1000 loopwerk? Ik zal er binnenkort vanzelf achter komen als de SD1000 hier is. Hier een foto van het loopwerk van de SD1020. Je ziet de twee vernieuwde snaren zitten.
Dat probleem met de motor, heb je al geprobeerd om de potmeter in de motor te verdraaien? Daarmee kun je de snelheid regelen. Overigens ga ik er hierbij van uit dat de potmeter inderdaad in de motor is gebouwd en niet apart want dat komt ook voor. Op de bovenstaande foto, zie je op de achterkant van de motor (linksonder) van mijn SD1020 een opening. Daar kun je voorzichtig een kleine schroevendraaier doorheen steken en dan de ingebouwde potmeter verdraaien. Dit moet je direct aan de snelheid horen. Mogelijk is die potmeter vervuild en is dat te verhelpen door die potmeter enkele malen voorzichtig op en neer te draaien en dan weer terug te stellen op de juiste snelheid. Als je verder geen apparatuur hebt om de snelheid af te regelen, dan zou een tape met bekende muziek misschien nuttig kunnen zijn met het afstellen van de snelheid. Ik doe dat altijd zo, dus op gehoor afstellen. Mijn ervaring is dat dit prima werkt. Nee, inderdaad zal de snelheid niet op fabrieksinstelling staan maar als het goed klinkt: who cares. En op dit moment kun je het deck niet gebruiken dus het is het misschien waard om te proberen.