De set van Brutus

Gestart door Brutus, maart 24, 2017, 16:04:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.


TurboMarco

#91
Citaat van: Brutus op mei 06, 2017, 03:18:24
Ik heb geen switch waar mee je even snel kunt schakelen tussen versterkers. Ik ken mijn huidige set goed maar verwacht geen schrikbarende verschillen. De PM zal door het hogere vermogen/zwaardere voeding misschien wat beter grip hebben op de speakers maar we zullen het zien  :wink: :-)

Zal de cd van Ryan Adams (had hem nog niet weggegooid zag ik) even  testen op een hoog volume, kijken of we tijdens de M&G niet per ongeluk te maken hadden met klippen van de speakers, wie weet  :roll:
Je bedoelt zeker het clippen van de versterker  :-)
Persoonlijk heb dat vaak kunnen ervaren ,het uit zich iig in een smerige hoge tonen  :yes:

Onderstaande citaat van het blauwe forum geleend (Ruud13)
CiteerAls het clippen alleen gaat om het heel weinig aftoppen van de wisselspanning, blijft de schade beperkt tot het wat groezelig gaan klinken van het geluid. Het is echter wel zo dat als er daarboven maar iets luider wordt afgespeeld het doorgaans erg smerig gaat klinken en dat is voor een ieder die niet stokdoof is beslist hoorbaar. Het hoorbaar zijn van clippen is overigens ook afhankelijk van de soort muziek waarbij het fenomeen optreedt. Zo is clippen altijd erg goed hoorbaar als er bijvoorbeeld harde aanslagen op een piano in de diskant op het menu staan. Dat gaat dan vaak een ratelend geluid maken.

Als de versterker symmetrisch clipt staat er overigens geen gelijkspanning op de luidsprekerklemmen. Bij extreem clippen gaat het versterkte signaal op een blokgolf lijken maar als het clippen symmetrisch blijft, blijft het gewoon een 100% wisselspanning.

Het flink clippen is overigens erg slecht voor de luidspreker. Naarmate de toppen van het signaal meer afplatten nemen de oneven hogere harmonischen in sterkte enorm toe. In het uiterste hoog wordt het signaal dan zo sterk dan de slecht belastbare spreekspoel van de tweeter in een oogwenk in rook kan opgaan.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

xander32

Ik vraag mij af of het clippen betrof: betreffende passage, mondharmonica, klonk erg luid t.o.v. het overige, t.o.v. de voorgaande passage, maar ik had niet het idee naar vervorming te luisteren.

Ik denk dat het de karakteristiek van de ls betreft; betreffende passage is erg clean/sober betreft instrumentatie, daar is nauwelijks fundament. De set van Brutus geeft een flinke portie bass, heeft een fors fundament, waar tegen een wat meer pittig hoog wellicht wat meer wegvalt, niet opvalt. Wanneer er dan een passage met veel hoog en weinig bass voorbij komt, krijg je heel andere verhoudingen.

Maar met dat ik bovenstaande typ, besef ik mij dat ik daarentegen Keith don't go zelfs ietwat ingetogen vond klinken. Dat terwijl betreffende track vaak juist tegen de pijngrens aan zit betreft het hoog ...


Kortom; ik lolliestok maar wat en de ts schiet er voorts niets mee op  :-D.

TurboMarco

Ik weet het niet ,ik was er immers niet bij .

Wel weet ik wat Bert bedoelt en wellicht meent te horen ,hij kent zijn set als geen ander dus trek ik dat niet zo snel in twijfel .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

Was dat het album Prisoner van Ryan adams ?
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Brutus

Bedoelde idd het klippen van de versterker. Ken het stuk van Ruud, heb ook een aardig poosje op het blauwe forum gezeten.

CD was Ryan Adams - Ten Songs from Live at Carnegie Hall
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

xander32

... begreep ik al en ik twijfel er ook geen moment aan dat jij jouw set als beste kent  :-). Maar betreffende passage heb ik niet ervaren als 'vervormd klinkende'.

@TurboMarco wat is de oorzaak van een clippende versterker?

Citaat van: Brutus op mei 06, 2017, 12:49:25
Bedoelde idd het klippen van de versterker. Ken het stuk van Ruud, heb ook een aardig poosje op het blauwe forum gezeten.

CD was Ryan Adams - Ten Songs from Live at Carnegie Hall

Citaat van: TurboMarco op mei 06, 2017, 11:06:58
Ik weet het niet ,ik was er immers niet bij .

Wel weet ik wat Bert bedoelt en wellicht meent te horen ,hij kent zijn set als geen ander dus trek ik dat niet zo snel in twijfel .


xander32

Betreffende track nogmaals op standje oorlog-met-de-buren geluisterd; geen centje pijn. Wel is het een behoorlijk dynamische passage.

Brutus

#98
Tja........raar fenomeen gezien dat dit het eerste nummer was en gelijk het laatste wat er die dag zo schel uit kwam dat ik met kromme tenen in mijn schoenen zat. Ik heb het nog nooit meegemaakt op mijn set echter heb ik weinig muziek met een mondharmonica. Als de PM11 er is zal ik hem nog eens op een flink volume luisteren, is het nog zo dan is het geen clippen maar is het de opname i.c.m. mijn speakers.

Nice review Xander!!
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

Frits Denon

#99
Kan me haast niet voorstellen dat de Denon gaat clippen, dan worden eerder eerst je oren van je hoofd geblazen. :?
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

TurboMarco

Citaat van: xander32 op mei 06, 2017, 16:05:11
... begreep ik al en ik twijfel er ook geen moment aan dat jij jouw set als beste kent  :-). Maar betreffende passage heb ik niet ervaren als 'vervormd klinkende'.

@TurboMarco wat is de oorzaak van een clippende versterker?
Te luid draaien waarbij de versterker op zijn grens loopt .

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

xander32

#101
Zo ver helder  :yes:.

Dan zou het toch een clippende Denon geweest kunnen zijn, want het volume stond hoog, veel hoger dan de ts. normaliter zelf speelt (aldus Brutus). En betreffende passage kent flinke sprongen in de dynamiek; juist die mondharmonica komt er ook behoorlijk luid in (dat zit in de opname).


Ik kan mij voorstellen dat juist dat ook omstandigheden zijn waarin een versterker het zwaar kan krijgen (?); hoog volume, veel dynamiek. Is dat net zo wanneer er veel bass in de opname zit i.c.m. een hoog volume?


Citaat van: TurboMarco op mei 07, 2017, 09:34:10
Te luid draaien waarbij de versterker op zijn grens loopt .

Brutus

We gaan het straks gewoon even testen en dan weten we meer  :-)
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

Zep

Citaat van: Brutus op mei 07, 2017, 14:06:53
We gaan het straks gewoon even testen en dan weten we meer  :-)

Gewoon helemaal opendraaien en testen, als de tweeters smelten dan koop je gewoon een nieuw paar luidsprekers die in verhouding liggen me de PM11  :-D
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

Frits Denon

#104
Als ik met mijn pma1500ae de volumeknop net voorbij een kwart open heb staan vliegt bij mij het dakraam er zowat uit. :yes:

Qua stem: Anny Lennox (Diva). Heeft wel wat in huis. HB

Probeer het eens met nr 6: Money can't Buy it.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4