De set van Brutus

Gestart door Brutus, maart 24, 2017, 16:04:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Brutus

#165
Citaat van: xander32 op mei 26, 2017, 18:47:51
Waarom deze specifiek? Op basis van ... ?

Volgens mij was die vraag van Xander voor mij bedoeld Samro  :wink:

Deze kabel is in basis gewoon simpel, houd ik wel van, geen spectaculaire verkoop verhalen met ingespoten gecoat hairspray ect.  :-D Gewoon koper verweven tot twee aders van 4.17mm2. Heb ik nu ook (gewoon 2x 4.2mm2 koperdraad) en ik vind dat prima. Daarbij was ik niet van plan (mede door H&C Marcels advies) er een vermogen aan uit te geven.

Waarom dan de huidige kabel niet houden? De buitenzijde is door de jaren heen redelijk hard geworden, het is nogal een gepruts om het koperen gestripte uiteinde (van de platte plintkabel) in de gaatjes van de PM11 te krijgen. Ze zitten er in maar het zit mij niet lekker. Gezien het een platte plintkabel is, is deze nog eens lastig af te werken met banaan/spade.

Mooi alternatief leek mij deze kabel, eventueel nog zelf af te werken met een sleeve over de pvc laag waarin de 4 kabels zitten.

Maar de QED XT40 zit ook nog in de race, wel eens waar met een dunnere koper ader van 12AWG maar dik genoeg.



Eventuele kandidaat is de Chord Clearway echter vind ik hier de koper ader van 2.08mm2 wel wat aan de dunnekant:



Samro, waarom de holle banaanpluggen? Ik ben altijd bang als ik bijv. de speaker naar voren schuif zo'n plug eruit schiet en en op de andere terminal terecht komt (met alle gevolgen van dien).

Spade kun je gewoon goed aandraaien en volgens mij hebben deze net zo'n stevige verbinding.



Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

xander32

#166
 :yes:

Er een vermogen aan uitgeven is niet nodig, maar zelf e.e.a. vergelijken op eigen set zou ik wel doen.
Ik heb zeker verschillen ervaren tussen diverse ls kabels, al waren die in het algemeen klein. De best hoorbare verschillen, waren die tussen verzilverde (VdH), een puur zilveren (Slinky Links) en een mooie volle koper kabel (Lua). Die laatste legde het op nuances af tegen m'n Cardas (Crosslink), welke ik nu al jaren gebruik.

Jaren heb ik ook een 'reserve setje' kabels gehad, Canare €3,99/meter ongeconfectioneerd, over gehouden uit mijn ht set. Dat betroffen tevens puur koper kabels. Die waren goed, maar minder verfijnd dan de Cardas. Maar wel weer een pak beter dan veel duurdere W&M kabels waarmee we ze hebben vergeleken tijdens een M&G; die W&M klonken vooral wollig en donker.

Resumé; v.a. een paar euro per meter kan je echt al een behoorlijke ls kabel verkrijgen, voor ietwat meer geld kan je meer verfijning krijgen. Kan, want soms is er geen verschil te horen of een negatief verschil (geen match in de set).
Betreft de diverse soorten aansluitingen; die verschillen ga je denk ik niet terug horen, dat gaat m.i. enkel om gemak/het visuele plaatje. Mijn voorkeur gaat daarin uit naar banaanstekkers.


Citaat van: Brutus op mei 27, 2017, 03:30:02

Volgens mij was die vraag van Xander voor mij bedoeld Samro  :wink:


Deze kabel is in basis gewoon simpel, houd ik wel van, geen spectaculaire verkoop verhalen met ingespoten gecoat hairspray ect.  :-D Gewoon koper verweven tot twee aders van 4.17mm2. Heb ik nu ook (gewoon 2x 4.2mm2 koperdraad) en ik vind dat prima. Daarbij was ik niet van plan (mede door H&C Marcels advies) er een vermogen aan uit te geven.

Waarom dan de huidige kabel niet houden? De buitenzijde is door de jaren heen redelijk hard geworden, het is nogal een gepruts om het koperen gestripte uiteinde (van de platte plintkabel) in de gaatjes van de PM11 te krijgen. Ze zitten er in maar het zit mij niet lekker. Gezien het een platte plintkabel is, is deze nog eens lastig af te werken met banaan/spade.

Mooi alternatief leek mij deze kabel, eventueel nog zelf af te werken met een sleeve over de pvc laag waarin de 4 kabels zitten.

Maar de QED XT40 zit ook nog in de race, wel eens waar met een dunnere koper ader van 12AWG maar dik genoeg.



Eventuele kandidaat is de Chord Clearway echter vind ik hier de koper ader van 2.08mm2 wel wat aan de dunnekant:



Samro, waarom de holle banaanpluggen? Ik ben altijd bang als ik bijv. de speaker naar voren schuif zo'n plug eruit schiet en en op de andere terminal terecht komt (met alle gevolgen van dien).

Spade kun je gewoon goed aandraaien en volgens mij hebben deze net zo'n stevige verbinding.

Rob46

#167
In mijn set zijn de puur zilveren varianten een no go. Persoonlijk ervaar ik de puur zilveren versies met een aangedikt hoog. Het mid en laag worden naar de achtergrond gestuurd, uit balans eigenlijk.

Ook ik heb met diverse luidsprekerkabels geëxperimenteerd, van een instapversie naar de duurdere versie, maar ook weer terug. Een duurdere luidsprekerkabel hoeft per definitie niet altijd de betere te zijn, het tegendeel kan waar zijn.

In mijn set is het bij ATLAS gebleven. Op dit moment gebruik ik de ATLAS 3.5 luidsprekerkabel uit de Hyper serie. In mijn set zorgt deze luidsprekerkabel voor neutraliteit waarbij het totale spectrum wordt weergegeven. De ATLAS luidsprekerkabels zijn fraai samengesteld, ontworpen en gefabriceerd, afgewerkt met banaanstekkers, of naar wens met spades. Deze zijn overigens niet aan de kabel zelf gesoldeerd, dit voorkomt beschadiging van de luidsprekerkabel.

Mocht je serieus op zoek zijn naar een passende luidsprekerkabel die voor een goed huwelijk voor jouw set betekent? Dan is het advies om verschillende varianten te proberen, welke past het best bij jouw set?

Samro

Citaat van: Brutus op mei 27, 2017, 03:30:02
Volgens mij was die vraag van Xander voor mij bedoeld Samro  :wink:Ja klopt, zag ik te laat. :-o  Een beetje te snel gelezen, gaat er wel eens wat mis.. :oops: 

Deze kabel is in basis gewoon simpel, houd ik wel van, geen spectaculaire verkoop verhalen met ingespoten gecoat hairspray ect.  :-D Gewoon koper verweven tot twee aders van 4.17mm2. Heb ik nu ook (gewoon 2x 4.2mm2 koperdraad) en ik vind dat prima. Daarbij was ik niet van plan (mede door H&C Marcels advies) er een vermogen aan uit te geven.

Waarom dan de huidige kabel niet houden? De buitenzijde is door de jaren heen redelijk hard geworden, het is nogal een gepruts om het koperen gestripte uiteinde (van de platte plintkabel) in de gaatjes van de PM11 te krijgen. Ze zitten er in maar het zit mij niet lekker. Gezien het een platte plintkabel is, is deze nog eens lastig af te werken met banaan/spade.

Mooi alternatief leek mij deze kabel, eventueel nog zelf af te werken met een sleeve over de pvc laag waarin de 4 kabels zitten.

Maar de QED XT40 zit ook nog in de race, wel eens waar met een dunnere koper ader van 12AWG maar dik genoeg.



Eventuele kandidaat is de Chord Clearway echter vind ik hier de koper ader van 2.08mm2 wel wat aan de dunnekant:



Samro, waarom de holle banaanpluggen? Ik ben altijd bang als ik bijv. de speaker naar voren schuif zo'n plug eruit schiet en en op de andere terminal terecht komt (met alle gevolgen van dien).

Spade kun je gewoon goed aandraaien en volgens mij hebben deze net zo'n stevige verbinding.

Samro



Samro, waarom de holle banaanpluggen? Ik ben altijd bang als ik bijv. de speaker naar voren schuif zo'n plug eruit schiet en en op de andere terminal terecht komt (met alle gevolgen van dien).

Spade kun je gewoon goed aandraaien en volgens mij hebben deze net zo'n stevige verbinding.
[/quote]

Spade gingen bij mij nog wel een stuk. Misschien had ik niet echte goede. Holle bananen zitten er wel stevig in vind ik. Met de speakers verschuiven moet je een beetje opletten natuurlijk dat ze niet los schieten, maar de spade's kunnen dan ook kapot gaan lijkt me?  :roll:

Brutus

#170
Tja.......zie maar eens verschillende kabels in huis te krijgen, als je naar een winkel gaat krijg je er misschien een paar mee (met eventuele aanbetaling). Gezien mijn beperking ben ik toch al snel aangewezen op het net.

Dan is het kiezen voor wat in essentie niet (of nauwelijks) afwijkt van mijn huidige kabel.

Dus ik ben wel een beetje aangewezen over wat men op het web er over schrijft als gebruiker.

Maar ik ben er nog niet uit en ga geen overhaaste beslissingen nemen  :wink:

De Atlas 3.5 is een mooie kabel om te zien maar dat overstijgt het budget Rob  :wink:
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

Zep

Het beste zou zijn als je een tijdje naar je huidige set met de nieuwe pm11 gaat luisteren zodat je goed bekend bent met de sound. Dan leen je ff mijn Qed's en kun je objectiever beoordelen of je verschil gaat horen.
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

lo

Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

xander32

... en indien gewenst ook mijn Cardas. Dan heb je wat te vergelijken.

Citaat van: Zep op mei 27, 2017, 21:36:21
Het beste zou zijn als je een tijdje naar je huidige set met de nieuwe pm11 gaat luisteren zodat je goed bekend bent met de sound. Dan leen je ff mijn Qed's en kun je objectiever beoordelen of je verschil gaat horen.

Brutus

Denk dat de XT40 erg dicht bij mijn huidige kabel ligt, is iets anders opgebouwd maar het zelfde koperdraad, staat zeker nog op mijn lijst want ik ben wel gecharmeerd van het Airock systeem.

Cardas heb ik op gezocht Xander en viel bijna van de stoel van de prijs :-o  :-D

Mannen, ik ga geen 500 uitgeven aan luidsprekerkabels, de prijsklasse van de QED XT40 vind ik prima.

Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

Zep

Citaat van: Brutus op mei 28, 2017, 17:49:45
Mannen, ik ga geen 500 uitgeven aan luidsprekerkabels, de prijsklasse van de QED XT40 vind ik prima.

Plus het feit dat, mocht je er enige waarde aan hechten, de XT40 heel goed uit meerdere reviews en gebruikersbeoordelingen komt. Van veel duurdere kabels zijn vaak niet eens testen voorhanden dus waar moet je dan op af gaan? Als er al verbetering zit in geluidskwaliteit dan gaat het om echt minimale verschillen, een glas wijn geeft meer resultaat  :-P
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

xander32

#176
... zeker niet wil ik jou een kabel van €500,- aanpraten  :-); ik wou je enkel de mogelijkheid bieden om een kabel uit te proberen in eigen set. Dan heb je vergelijkingsmateriaal, kan je op basis daarvan concluderen of je überhaupt verschillen hoort tussen ls kabels  :yes:.

En mijn Crosslink koste destijds €290,- voor een 2.5 meter bi-wire exemplaar, afgemonteerd met QED Airlocs. Daar speel ik nu een jaar of zes mee (€50,- per jaar voor een hobby, het moet niet gekker worden 🙃).


Citaat van: Brutus op mei 28, 2017, 17:49:45
Denk dat de XT40 erg dicht bij mijn huidige kabel ligt, is iets anders opgebouwd maar het zelfde koperdraad, staat zeker nog op mijn lijst want ik ben wel gecharmeerd van het Airock systeem.

Cardas heb ik op gezocht Xander en viel bijna van de stoel van de prijs :-o  :-D

Mannen, ik ga geen 500 uitgeven aan luidsprekerkabels, de prijsklasse van de QED XT40 vind ik prima.

Brutus

Ik weet dat je me wilt helpen Xander en dat je me niet een Cardas kabel wilt aanpraten maar gezien hun huidige prijzen gaat dat hem sowieso niet worden. Ik luister voorlopig nog rustig een poosje en dan ga ik me richten op de aankoop.

Marktplaats houd ik ook in de gaten maar daar lijkt men er soms van overtuigd de koper kabels voor goud prijzen te kunnen verkopen zolang er maar een exotische naam bij staat (waarvan ik er van een redelijk aantal nog nooit gehoord heb  :-D)
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

xander32


Brutus

#179
Citaat van: xander32 op mei 29, 2017, 06:34:20
It's your party  :yes:.

"It's my party and I cry if I want to.........."  :-D

Ik merk dat na ruim een week de PM11 te hebben en deze inmiddels menig uurtje gespeeld heeft het eigenlijk al niet meer mogelijk (of zeer moeilijk) is de PMA1500 qua klank nog voor de geest te krijgen. Wennen aan een bepaalde klank gaat best snel!


Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20