Ik heb van forumlid JRM waarvan ik overigens wel meer dingen van heb gerepareerd/gereviseerd. Hij meldde mij dat zijn PM15S1 een kanaal soms niet speelde. Ik viel uiteraard van de stoel toen ik dit las... een premium marantz van 2008/9 nu al rot??? bijzonder. Ik werkte toen in dat jaar voor correct business electronics b.v. op de computer afdelind/tv/scheepvaart/service/magazijn onderhoud. Ik deed een hoop, met plezier. Ik zag deze versterker binnenkomen voor 1699,- Ineens werd deze met een actie 999,- (erg bijzonder waar is de 700,- gebleven??) maar goed ik was ooit geïnteresseerd in deze omdat het absoluut een marantz naam waardige machine was. Heel mooi afgewerkt en goede specs. Je kon ook een PM11s1 kopen voor 1999,- maar ik vond hem groot en eerlijk is eerlijk lelijk. Ik vind de slimline maar wel veel kracht en mogelijkheden interessanter dan groot en dom.
Ik heb hem gelijk aangesloten, en je zal zien alles werkt (ineens). Echter weet ik dat dit ding vol met slechte tin bindingen zit. Meestal als een versterker met inschakel moeilijkheden zit, is het relais vaak vuil/versleten. Echter van een apparaat uit 2008 kan dat gewoonweg niet. Tenzij een enorme frictie/kortsluiting is geweest tussen versterker en speaker.
Echter heb ik dat niet gevonden bij dit exemplaar.
erg netjes gebouwd. NIKS word ook maar warm. Geen warmte is geen slijtage dus lang leven, mits alles wel verbonden blijft met elkaar
.
de eindversterkers zijn erg! simpel.
\
hier zit bijna alles, voeding,voorversterker (volume), phono en source schakelingen
Hier zijn HELEMAAL geen kosten bespaard natuurijk
. Dit print was echter niet eens zo slecht.
Kleine geschakelde voeding voor stand-by functie, ook nog wat poer regulators voor het display, licht en ab functie.
kijk goed naar de foto, meerdere bindingen zijn niet totaal vertint.. EN zo komt het uit de fabriek. Geen quality check geweest. (QC passed). visuele inspectie door iemand die blind is, schiet erg op.
eindversterkers eruit, wat een enorm gekut was dat!
Dit zijn de eindversterkers. Netjes gebouwd, ze hebben de HDAM modules nu SMD gemaakt. Worden niet warm dus in theorie zou dat niet stuk moeten gaan. Geen slechte eindversterkers maar wel erg simpel.
Hier zat het probleem, het protect circuit/speaker terminal gedeelte. Deze print zit vast met 2 schroeven en 4 moeren direct aan de terminals. Goed ontwerp moet je alles wel goed door solderen en de moeren goed aandraaien
.
test
Ik vind het een mooie versterker, erg goed gebouad, maar moet wel even een goede naloop krijgen van een technicus om te kijken als alles wel goed zit.
Klank vind ik hem niet bijzonder, ik vind een PM78/7200/8000 veel beter klinken. Laat staan dat deze digitale volume knop erg ergenis wekt bij mij. Erg lui. Trouwens toon regeling is een simpel printje met 2 opamps en 2 elko's
Ik heb de versterker niet teveel afkatten, het een leuk en goed ding voor iemand die hem graag wilt en goed vind
Mijn advies is koop een 2e hands pm14 16 of vette Pm15. Wil je slimline een mooie pm17.