Welke eindversterker?

Gestart door Hejare, februari 23, 2017, 16:03:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hejare

Hallo,
Ik ben Hejare, nieuw op het forum en heb een vraag. Ik ben in het bezit van een AV receiver sr7008 en blue ray UD 7007. Dit in combinatie met 5 luidsprekers zonder sub. Hierbij gaat het om de canton Ergo 1200 DC als front ( die levert voldoende en mooie bas)met bijpassende Ergo center en back speakers. Ik denk erover om de receiver te ontlasten en hoop hierdoor nog betere plaatsing en uitvoering van de geluidsweergave te krijgen. Nu twijfel ik over een oude thx uitvoering, de Marantz 9000 eindversterker of de nieuwe MM7055. Suggesties of verstandige adviezen zijn welkom.

Hejare.

pameijer

Ik heb destijds verschillende eindversterkers op mijn SR7005 geprobeerd, tot aan hele dure aan toe. Lang verhaal kort: hou het geld in je zak want het voegt niks toe. Wil je beter geluid: verander je akoestiek of je speakers. Maar je gelooft me ws. toch niet dus: try before you buy!!!
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

AkTeVox

Citaat van: pameijer op februari 23, 2017, 16:22:16
Ik heb destijds verschillende eindversterkers op mijn SR7005 geprobeerd, tot aan hele dure aan toe. Lang verhaal kort: hou het geld in je zak want het voegt niks toe. Wil je beter geluid: verander je akoestiek of je speakers. Maar je gelooft me ws. toch niet dus: try before you buy!!!

x2   100% mee eens.

Frits Denon

Wil je misschien terug naar stereo?
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

SB_Marantz

Kwestie van op stereo modus zetten.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

TurboMarco

Gewoon lekker schuiven met luidsprekers en meubilair om het gewenste resultaat te krijgen .
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Definitive Technology D7, Edifier R1800 & R1855DB ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Stadium III

 stupid
Citaat van: TurboMarco op februari 23, 2017, 23:26:49
Gewoon lekker schuiven met luidsprekers en meubilair om het gewenste resultaat te krijgen .
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Bert Poelman

Citaat van: Frits op februari 23, 2017, 19:48:16
Wil je misschien terug naar stereo?

Jij wilt ook iedereen aan de stereo Frits. Zulke slechte ervaring met surround?  :-D

Frits Denon

Enorm goede ervaringen met stereo. :yes:
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Bert Poelman

Nu ben ik een betrekkelijke "leek" op het gebied van audio, oke, ik heb een nieuwe Marantz NR1606, daarvoor hadden we een Sony STR-DB790, die had na 13 jaar de geest gegeven. Toen ik de Sony nieuw heb gekocht heb ik er een JBL scs-178 5.1 setje bijgekocht. (100 watt) Hier jaren (13 jaar dus...) met heel veel plezier naar geluisterd. Ook films gekeken, de TV aangesloten op de Sony. Dat ging toen nog via tulp kabels. Later toen we de apple TV kregen ontdekte ik optische kabel. Deze toen ook voor het geluid van de TV gebruikt. Totdat de Sony dus de geest gaf. Omdat ik niet al te veel ruimte in de TV kast heb werd me de "kleine Marantz" geadviseerd. En daar beslist geen spijt van! Alleen het aansluiten al. Enkel en alleen een HDMI kabel. Wat een weelde! Met de JBL set  aan de marantz komt er voor ons een beste "bak herrie" de woonkamer in. We vonden hier in huis allemaal dat het geluid "beter" werd, nadat we de marantz hebben gekregen. Vooral na de Neural:X update! Als ik nu een CD wil luisteren zet ik gewoon de instelling op "stereo", of "pure direct", Bij het luisteren naar de radio wil ik nog wel es op "multi channel" schakelen. Wat het precies inhoud zegt me niks, maar mijn oren zijn er content mee. Nu is eigenlijk mijn directe vraag aan jou: wat is nu eigenlijk het wezenlijke verschill tussen een "stereo opstelling" zoals je in een van je topics duidelijk naar voren hebt gebracht, of gewoon de instelling, door middel van een paar knopjes op stereo zet? Mijns inziens maakt het geen verschil, forgive me if i'm wrong....
groet Bert

Bert Poelman

Citaat van: Bert Poelman op februari 24, 2017, 15:31:03
Nu ben ik een betrekkelijke "leek" op het gebied van audio, oke, ik heb een nieuwe Marantz NR1606, daarvoor hadden we een Sony STR-DB790, die had na 13 jaar de geest gegeven. Toen ik de Sony nieuw heb gekocht heb ik er een JBL scs-178 5.1 setje bijgekocht. (100 watt) Hier jaren (13 jaar dus...) met heel veel plezier naar geluisterd. Ook films gekeken, de TV aangesloten op de Sony. Dat ging toen nog via tulp kabels. Later toen we de apple TV kregen ontdekte ik optische kabel. Deze toen ook voor het geluid van de TV gebruikt. Totdat de Sony dus de geest gaf. Omdat ik niet al te veel ruimte in de TV kast heb werd me de "kleine Marantz" geadviseerd. En daar beslist geen spijt van! Alleen het aansluiten al. Enkel en alleen een HDMI kabel. Wat een weelde! Met de JBL set  aan de marantz komt er voor ons een beste "bak herrie" de woonkamer in. We vonden hier in huis allemaal dat het geluid "beter" werd, nadat we de marantz hebben gekregen. Vooral na de Neural:X update! Als ik nu een CD wil luisteren zet ik gewoon de instelling op "stereo", of "pure direct", Bij het luisteren naar de radio wil ik nog wel es op "multi channel" schakelen. Wat het precies inhoud zegt me niks, maar mijn oren zijn er content mee. Nu is eigenlijk mijn directe vraag aan jou: wat is nu eigenlijk het wezenlijke verschill tussen een "stereo opstelling" zoals je in een van je topics duidelijk naar voren hebt gebracht, of gewoon de instelling, door middel van een paar knopjes op stereo zet? Mijns inziens maakt het geen verschil, forgive me if i'm wrong....
groet Bert

Deze vraag was voor Frits natuurlijk.

xander32

Persoonlijke mededelingen kan je ook via pm doen, dat voorkomt verwarring :wink:

Citaat van: Bert Poelman op februari 24, 2017, 15:32:33
Deze vraag was voor Frits natuurlijk.

Frits Denon

Hallo Bert.

Grappig, ik heb dezelfde set gehad. Op enig moment de kleine zilverkeurige melkpakjes voor vervangen voor 2 x Celestion Ditton 15 XR en later voor Tannoy Sixes 613. Toen een Rel subwoofer gekocht en daarna kleine Tannoy sixes wit als achter speakers en een Tannoy center. Speelde prima en werd hoofdzakelijk voor TV en films gebruikt en soms wat muziek bij een verjaardag.

Toen moest er volgens mijn zoon maar eens een echte surround komen. dat werd de Marantz SR 6009. De Tannoys werden vervangen door een set Revolutions; R2/R3, RC en R1 met de Rel. Weer een stap vooruit. Maar we draaiden toen al wat meer muziek ipv het alleen gebruik van de Sony voor TV.

Nou moet ik erbij zeggen dat ik boven ook een stereo set heb, omdat ik graag muziek luisterde op een goede installatie. Op enig moment kocht ik een set Hepta Spring met Hepta Ace center en achter speakers. De Spring eerst boven aangesloten. Een aangename verrassing. Toen beneden op de surround aangesloten. Ze mochten daar niet meer weg. Maar toen viel mij het verschil toch wel op tussen boven en beneden dwz tussen stereo en surround. En de SR 6009 is toch echt geen kinderachtige receiver.

Op de stereo versterker boven klonken de Springs beduidend mooier dan beneden. Toen het maar eens geprobeerd in een stereo opstelling beneden met een Denon PMA 710ae met 2 MA 500 monoblokken om qua vermogen iets vergelijkbaars te hebben. Dat vonden wij echt een stap vooruit voor de muziek, voor surround uiteraard een stap achteruit.

Maar we draaien sindsdien wel steeds meer muziek in de installatie beneden en missen de surround effecten met de installatie zoals deze nu is eigenlijk niet zo erg. Muziek zelf klinkt in onze oren via een goede stereo versterker echt wel beter en dus is de surround inmiddels vertrokken en zijn we verder gegaan met de stereo opstelling.

Ik was al stereo fan sinds de 70-er jaren en ben het nu weer. HB

Maar er gaat niets boven jouw eigen oren. :yes:
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Maurice

@Hejare
Je hebt een luidspreker die een hoge belastbaarheid heeft (250-400W) en een hoge gevoeligheid (90dB), met een denk ik wisselende impedantie (4-8 Ohm).
Qua gevoeligheid heb je niet veel vermogen nodig, maar je SR7008 heeft wat meer moeite met de 4 Ohm (spec op 6 Ohm).
Je SR heeft ook 9! versterkers aan boord, waarvan jij er nu 5 gebruikt. Je moet even in de manual lezen hoe, maar je kunt je frontspeakers bi-ampen vanuit je huidige receiver. Ik zou dat eerst proberen. En werkt dat niet, dan gaat het met deze combinatie in jouw akoestiek niet lukken vrees ik. Een externe eindversterker heb je mijns inziens niet nodig.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Hejare

Hartelijke dank voor jullie input, ik ga eerst eens stoeien mer Bi-wiring en opstelling.

Hejare.