Nu ben ik een betrekkelijke "leek" op het gebied van audio, oke, ik heb een nieuwe Marantz NR1606, daarvoor hadden we een Sony STR-DB790, die had na 13 jaar de geest gegeven. Toen ik de Sony nieuw heb gekocht heb ik er een JBL scs-178 5.1 setje bijgekocht. (100 watt) Hier jaren (13 jaar dus...) met heel veel plezier naar geluisterd. Ook films gekeken, de TV aangesloten op de Sony. Dat ging toen nog via tulp kabels. Later toen we de apple TV kregen ontdekte ik optische kabel. Deze toen ook voor het geluid van de TV gebruikt. Totdat de Sony dus de geest gaf. Omdat ik niet al te veel ruimte in de TV kast heb werd me de "kleine Marantz" geadviseerd. En daar beslist geen spijt van! Alleen het aansluiten al. Enkel en alleen een HDMI kabel. Wat een weelde! Met de JBL set aan de marantz komt er voor ons een beste "bak herrie" de woonkamer in. We vonden hier in huis allemaal dat het geluid "beter" werd, nadat we de marantz hebben gekregen. Vooral na de Neural:X update! Als ik nu een CD wil luisteren zet ik gewoon de instelling op "stereo", of "pure direct", Bij het luisteren naar de radio wil ik nog wel es op "multi channel" schakelen. Wat het precies inhoud zegt me niks, maar mijn oren zijn er content mee. Nu is eigenlijk mijn directe vraag aan jou: wat is nu eigenlijk het wezenlijke verschill tussen een "stereo opstelling" zoals je in een van je topics duidelijk naar voren hebt gebracht, of gewoon de instelling, door middel van een paar knopjes op stereo zet? Mijns inziens maakt het geen verschil, forgive me if i'm wrong....
groet Bert