subwoofer en center speaker

Gestart door SS-99, november 19, 2007, 10:22:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SS-99

Welke Marantz subwoofer en welke Marantz center speaker kan ik het beste gebruiken bij mijn Marantz HT set ?
Niet  al te duur maken, hoor.
En wat zou dan de juiste afstand moeten zijn, zowel minimaal als maximaal ?
En waarom krijg ik met DTS, wel de muziek te horen via de center speaker en niet de spraak ?
Zo te lezen, weet Rob hier meer over te vertellen of ik moet mij hierin sterk vergissen...:-)
Marantz SR7000 - Marantz DV4100 OSE - Marantz DV4300 - Marantz DV6001 - Marantz CC870 - Marantz M5220 - Marantz TT530 CT - Marantz LD300 - Marantz SS99   - Marantz RC7000SR - Marantz RC870CC - Marantz RC4300DV - Marantz RC4100DV - Marantz LC3701E

Rob G

Welke center je het beste kunt gebruiken hangt af van jouw gebruikte fronts, deze moeten kwa klank vooral goed bij elkaar passen.

Over foute afstanden heb ik nog weinig gehoord, als je gewoon een redelijke kijk-afstand aanhoudt, en geen meters verschil met de fronts heb zal dit geen problemen geven.

CiteerEn waarom krijg ik met DTS, wel de muziek te horen via de center speaker en niet de spraak
Dat ligt aan de dvd. Niet iedere dvd heeft de zang afgemixt op het centerkanaal.

Stadium III

Welke center en subwoofer is idd te bepalen om zelf te horen wat beste is zoals opgenoemd

De afstanden van luidspreker/subwoofer tot je luisterplek moet je altijd opmeten en ingeven in de reciever
Zo kan het zijn dat de waarde's wel kunnen verschillen van L/C/R/SR/SL/SW in M

Het DTS wel en niet uit center is idd te danken aan het afmixen van de dvd

Stadium III
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

dmeerpa

#3
Citaat van: SS-99 op november 19, 2007, 10:22:44
Welke Marantz subwoofer en welke Marantz center speaker kan ik het beste gebruiken bij mijn Marantz HT set ?
:? Ik denk niet dat Marantz subwoofers en centers heeft.

Verder hangt alles vanaf wat voor u weinig held is, en welke luidsprekers je nu reeds bezit. Uk had vroeger ook een mengeling van merken van luidsprekers. Nu is alles van hetzelfde merk en dezelfde reeks, op de sub na, daar heb ik gekozen voor één van de betere subfabrikanten op de markt.

Als je echt een 5.1 zoekt is de uitverkoop bij SVS wel iets voor je.

SBS 5.0 Surround Set: 2 paar SBS-02 + 1 center SCS-01: € 490 (Zilver en Zwart)
SBS-02 Wit: € 170 per paar

PB10NSD: € 500 (Zilver demo Zwart)
PB12NSD: € 600 (Zilver, demo)

By Phone, Email or Post

Telephone
Phone: +32(0)11-684297
Fax: +32(0)11-683587

E-mail
info@svsound.be

Postal Address
Bedrijvenstraat 4501-4503
3800 St-TRUIDEN
BELGIUM
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

SS-99

Citaat van: Rob G op november 19, 2007, 11:06:09
Welke center je het beste kunt gebruiken hangt af van jouw gebruikte fronts, deze moeten kwa klank vooral goed bij elkaar passen.
Over foute afstanden heb ik nog weinig gehoord, als je gewoon een redelijke kijk-afstand aanhoudt, en geen meters verschil met de fronts heb zal dit geen problemen geven.
Dat ligt aan de dvd. Niet iedere dvd heeft de zang afgemixt op het centerkanaal.
Om even alle drie repliers te beantwoorden :

DTS:

Met DTS komt de muziek uit 4 luidsprekers en zachtjes uit de center speakers (de luidsprekers van de BB TV)
De spraak hoor je over het algemeen niet, tenzij ik de TV center speakers keihard moet zetten.
Moet ik weer terug naar Dolby Digital Surround, dan werkt het weer wel goed.

Subwoofer jeb ik nog niet

Centerspeakers : Daar gebruik ik de 3 speakers van de BB TV voor.

Front Speakers : Marantz LD-300 Speakers

Rear Speakers  : Marantz SS-99 Speakers

Opstelling, kan niet anders op dit moment wegens teweinig ruimte.

Die is als volgende: SS-99 ... LD-300 ... BB TV ... LD-300 ... SS-99
De afstand die ik heb ertussen: Links van de 1ste naar de 2e = 2.50m
en van de 4e naar de 5e ook 2.5m, de afstand tussen de Front speakers is 1m.
Tussen de Li Front SP en de Re Front SP staat de BB TV.
Dat staat allemaal in 1 rechte lijn.
Ik wou dus de center speaker (Nog aan te kopen, liefst van Marantz, kan dat niet, dan van Mordaunt) boven op de BB TV zetten.
Dan de subwoofer nog. :-) - Ik weet dat Marantz er 1 heeft, die van de Hollywood, mss is dat genoeg.

Marantz SR7000 - Marantz DV4100 OSE - Marantz DV4300 - Marantz DV6001 - Marantz CC870 - Marantz M5220 - Marantz TT530 CT - Marantz LD300 - Marantz SS99   - Marantz RC7000SR - Marantz RC870CC - Marantz RC4300DV - Marantz RC4100DV - Marantz LC3701E

SS-99

Nog even wat anders :

Wil je het beluisteren of zou je evt de DTS kunnen herstellen bij mij thuis,
dan kan dat ten alletijde, maak maar een afspraak.

Mvg, SS-99

Marantz SR7000 - Marantz DV4100 OSE - Marantz DV4300 - Marantz DV6001 - Marantz CC870 - Marantz M5220 - Marantz TT530 CT - Marantz LD300 - Marantz SS99   - Marantz RC7000SR - Marantz RC870CC - Marantz RC4300DV - Marantz RC4100DV - Marantz LC3701E

Vlearmoes

Hoe heb je verbinding gemaakt van de SR7500 naar de tv??   zodat ie als center fungeerd??

DTS moet je gewoon kunnen horen zoals Stadium III al aangeeft
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

WYWH

Staat volume wel goed voor je center, in je channel setup van je receiver?

SS-99

Citaat van: WYWH op november 22, 2007, 11:45:16
Staat volume wel goed voor je center, in je channel setup van je receiver?
Even een reply aan twee leden:

Ik mag aannemen van wel, maar ik ben geen professional op dat gebied.
Wat de verbinding betreft, een DTS kabel vanaf de TV naar de SR7000.
En een andere kabel vanaf de TV naar de SR7000.

Zodra er een DTS mogelijkheid zich voordoet, dan meld ie ook netjes DTS in het display van de receiver.
Dan mag ik aannemen, dat de DTS kabel goed verbonden is.
Ik heb em zelf afgesteld, maar of dat goed genoeg is gedaan, dat kan ik niet betamen, daar is een kundig
iemand voor nodig - voorlopig doe ik het maar zo, totdat er een center speaker en subwoofer van Marantz
er bij komt.


Marantz SR7000 - Marantz DV4100 OSE - Marantz DV4300 - Marantz DV6001 - Marantz CC870 - Marantz M5220 - Marantz TT530 CT - Marantz LD300 - Marantz SS99   - Marantz RC7000SR - Marantz RC870CC - Marantz RC4300DV - Marantz RC4100DV - Marantz LC3701E

Stadium III

Ik zou het anders doen

Ik zou van je dvd speler digitaal naar je sr 7000 gaan

Verder niet instellen dat je een center hebt

Zodat het center kanaal naar je front's gestuurd wordt

Ik denk dat je hiermee een beter resultaat kunt behalen

Verder kun je je tv ook altijd nog aansluiten op de sr 7000
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Vlearmoes

#10
Wat de verbinding betreft, een DTS kabel vanaf de TV naar de SR7000.
En een andere kabel vanaf de TV naar de SR7000


Zou je toch iets specifieker kunnen aangeven hoe je de verbindingen hebt gemaakt tussen dvdspeler en versterker
en hoe naar de tv??

Gebruik ook even de goeie bekabeling naam (DTS kabel ?????....andere kabel ????????)

Overigens is de aansluit wijze van StadiumIII de enige juiste in jou geval!!
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

WYWH

Met Stadium III eens, dat in jouw geval center op 'none' een betere oplossing is.
Een DTS kabel van je tv naar je receiver? Dat is raar.
DTS komt uit je bron en je tv is geen dts bron; dat is slechts je dvd-speler of gameconsole.
Dit kan dus via digitale kabel naar de digitale ingang van je receiver.
Dat je vanaf je tv een kabel op je receiver hebt aangesloten, snap ik niet en heeft ook geen nut.
Alleen een kabel voor audio in op je tv zou nut hebben als je de speakers van je tv wilt gebruiken voor de weergave van het centersignaal dat je receiver uitgeeft.
En aangezien de speakers in je tv van een heel andere orde grootte zijn, lijkt mij een blik in je channel setup voor een check op het niveau van je centerspeaker, erg belangrijk!!

Groet,
Ramon

SS-99

#12
Citaat van: WYWH op november 23, 2007, 09:36:07
Met Stadium III eens, dat in jouw geval center op 'none' een betere oplossing is.
Een DTS kabel van je tv naar je receiver? Dat is raar.
DTS komt uit je bron en je tv is geen dts bron; dat is slechts je dvd-speler of gameconsole.
Dit kan dus via digitale kabel naar de digitale ingang van je receiver.
Dat je vanaf je tv een kabel op je receiver hebt aangesloten, snap ik niet en heeft ook geen nut.
Alleen een kabel voor audio in op je tv zou nut hebben als je de speakers van je tv wilt gebruiken voor de weergave van het centersignaal dat je receiver uitgeeft.
En aangezien de speakers in je tv van een heel andere orde grootte zijn, lijkt mij een blik in je channel setup voor een check op het niveau van je centerspeaker, erg belangrijk!!

Groet,
Ramon
Ik zal het dan nog maar eens gaan nakijken, hoe ik dat gefutselt heb toendertijd.
Dan laat ik het wel weten, hoe ik dat heb aangesloten en zal ook de bekabelingsnaam  erbij vermelden.
Dat zal ik dan vandaag maar eens gaan doen, mss zometeen al, want ben zelf ook wel nieuwsgierig aan het worden momenteel. :-)
Ik laat het jullie wel weten, vandaag, als er niets tussen komt.

Voor zover ik het heb na kunnen kijken:

DVD Speler 1 : DTS kabel naar SR7000
DVD Speler 2 : DTS kabel naar SR7000

BB-TV            : Normale Tulpkabel naar SR7000

Wat het channel display betreft, daar zou eigenlijk een expert bij moeten kijken, of ik dat goed heb gedaan, mss Stadium 3. :-)

Met vriendelijke groet,
Simon
Marantz SR7000 - Marantz DV4100 OSE - Marantz DV4300 - Marantz DV6001 - Marantz CC870 - Marantz M5220 - Marantz TT530 CT - Marantz LD300 - Marantz SS99   - Marantz RC7000SR - Marantz RC870CC - Marantz RC4300DV - Marantz RC4100DV - Marantz LC3701E

Rob G

#13
professional, kundig, expert..... Tjonge, het aansluiten van apparatuur het is toch echt geen hogere wiskunde hoor, eerder een kwestie van read the manual (of RTFM zoals anderen het noemen), ik zal je proberen wat op weg te helpen.

DTS-kabels bestaan niet. DTS is een digitaal systeem voor surround sound. Het signaal voor DTS kan via een digitale kabel (coax op optisch) doorgegeven kan worden.

Ik ben erg benieuwd naar 'center' aansluiting, en ik vermoed ook dat hier jouw probleem ligt, al is het me nog niet helemaal duidelijk wat het probleem nu is. Wat hoor je nu wel en niet over jouw centerkanaal? En wanneer is dat, bij een DTS of Dolby Digital signaal? Misschien bij een Dolby Prologic II signaal?

Overigens zou ik voor het centerkanaal nooit de tv-speakers gebruiken. Het geluid uit jouw tv moet compleet anders klinken dan jouw fronts. Hierdoor merk je heel goed dat er verschillende speakers klinken, en dat kan niet prettig luisteren. Zet gewoon het centerkaaal op 'none' zodat dit kanaal wordt verdeeld over de fronts.

Jouw channel setup is gewoon de kanaalinstelling in jouw receiver, heel eenvoudig te wijzigen. Mischien dat het niet helemaal klopt, maar probeer het eens als volgt:
-> Open het Main Menu (waarschijnlijk gewoon een knop op de AB)
-> 2.1-speaker setup; zet deze op manual -> 2.2 speaker size; loop de speakerkanalen door en zet de subwoofer op 'no' , de fronts op large (kan niet anders als de sub op no staat) en de rest indien mogelijk op small. Ga hierna naar next
-> 2.3 speaker distance; stel hier de afstanden van de speakers tot de luisterpositie in, en ga naar next
-> 2.4 speaker level; hier kun je per kanaal het volume corrigeren. Zet de test-mode op manual, en in principe het eerste frontkanaal op 0. Loop nu de andere kanalen langs als een bepaald kanaal harder of zachter klinkt dan de eerste front (te horen aan de testtoon die per kanaal klinkt) kun je dit corrigeren met een negatieve of positieve waarde.
Dit is overigens ook terug te lezen in de handleiding (echt bijzonder handig  :wink:)

Ik zou me ook zeker niet dood staren op Marantz speakers. Goed dat ze er zijn, maar er zijn nog veel meer merken die goed (om niet te zeggen 'beter') klinken icm met Marantz. Zorgen er echter wel voor dat alle speakers bij elkaar matchen, het liefst gewoon speakers van hetzelfde merk en uit dezelde serie.

Voor de subwoofer geldt dit in veel mindere maten. Hier zit niet zoveel verschil in als bij normale speakers en een subwoofer uit een andere serie of compleet ander merk kan prima. Dit betekent overigens weer niet dat alle subwoofers gelijk zijn, er zijn wel degelijk grote verschillen waardoor je ook hiervoor een bewuste keuze moet maken.

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM