Ralph Vaughan Williams - "A London Symphony" (No. 2) - Symphony No. 8 - Royal Liverpool Philharmonic Orchestra - Andrew Manze - Onyx - 2017
Londen gezien door de ogen en gehoord door de oren van Ralph Vaughan Williams blijft een mooi en zeer boeiend luisterpalet, welke door mij nog heel regelmatig beluisterd word en tussen al dat rock geweld van Riverside c.s. stevig overeind blijft. Ook de Achtste symfonie is de moeite van het beluisteren meer dan waard, al was het alleen maar in deze uitvoering van Andrew Manze, die hiervan een gaaf werk heeft afgeleverd. Ik wordt altijd zo week van de Tweede symfonie en sta altijd paf hoezeer de Achtste mij ook weet te raken, want dat laatste is een modern werk uit de jaren vijftig van de vorige eeuw, terwijl zijn voorganger al in 1913 zijn oorsprong vond en reeds in 1920 zijn revisie kreeg. Kortom, een vroeg werk en een laat werk gekoppeld op één en dezelfde CD-album, dat geeft hier een prettig soort spanning, want men hoort diverse idiomatische verschillen en verschillende klankwerelden aan zich voorbij komen, iets wat bij Vaughan Williams volstrekt natuurlijk overkomt.