Bruckner: Symphony 8 "Apocalytic" (1890 versie) - Wiener Philharmoniker o.l.v. Carl Schuricht (EMI, (P)1964) CD
Deze ultra-korte uitvoering klokt niet meer dan 71'18 in totaliliteit. Toch is dit een onder de Bruckner-liefhebbers een populaire uitvoering. Er zijn uitvoeringen die met gemak minstens 10 minuten langer doen over dezelfde symfonie in dezelfde versie (1890). Ondanks het feit dat Schuricht hier alle tijdsaanduidingen aan zijn laars lapt, komt hij beslist niet gehaast over, integendeel, er ligt een ontspannenheid en rust in zijn manier van directie die men niet uit de tijdsduur kan afleiden, kortom, een staaltje hogeschool dirigeren waar men U tegen zegt.
Ik heb hier de EMI-editie en mastering uit (C)1999 voor mij liggen die nog zeer fris klinkt, ja, want op Abbey Road (studios) wisten ze in die tijd al wat (re)masteren was, al hebben ze later soms ook behoorlijk de plank mis geslagen. Omdat deze masteringen van deze Bruckner-symfonieën nog zo goed klinken, heb ik de 24/96 mastering uit 2010 aan John gegeven; heeft hij èn drie zeer goed klinkende Bruckner-symfonieën èn een prachtige Franse Beethoven-cyclus, ook onder Schuricht. Van de laatste genoemde cyclus heeft hij alleen Karajan '61/'62 in een echte premium uitvoering, maar dan wel op SA-CD.