Mahler: Symphony No. 9 - Münchner Philharmoniker o.l.v. James Levine (Oehms (The Munich Years Vol. 3), (P)1991) 1-2/12CD
Mahler's Negende wordt vooral gezien als een zelf voorvoelde dood, zoals die uiteindelijk zich voltrok in mei 1911. Deze symfonie werd voltooid in Toblach, Tirol, Oostenrijk, in de zomer van 1909. Mahler heeft deze symfonie niet zelf meer gehoord, want hij ging in première in 1912 onder baton van zijn vriend en leerling, Bruno Walter. De onofficiële bijnaam van deze symfonie luidt ook wel, 'das Abschied', refererend aan de gevoelens van dood en afscheid van het leven, zoals Mahler dat heeft willen vertolken met dit zeer contrastrijke muzikale werk. Das Abschied is ook de titel van het zesde en laatste deel van de gezongen symfonie, Das Lied von der Erde, ook al zo'n diep emotioneel ge- en beladen compositie, die de componist ook niet bij leven heeft mogen aanhoren; ook hiervan nam Bruno Walter in 1911 als dirigent de première voor zijn rekening.
Tegenwoordig behoort deze symfonie tot het vaste repertoire van alle klassieke symphonie-orkesten over de gehele wereld. Alle dirigent hebben hem minsten één keer op de lessenaars gebracht, en velen hebben hem ook uitgevoerd en tegelijkertijd geregistreerd ter publieke verspreiding.
Dé beroemdste historische opname, en tevens aller tijden, vormt die met de Wiener Philharmoniker o.l.v., alweer, Bruno Walter, live vastgelegd in september, 1938 te Wenen, vlak voor de Duitse Anschluss van Oostenrijk bij datzelfde Duitsland. En omdat vele leden van het orkest van Joodse komaf waren, zocht menigeen van hen kort na het klinken van het slotapplaus een beter heenkomen, zodat zij niet in de handen van Nazi-beulen zouden vallen.
Ook nu zijn er zeer fraaie opnames beschikbaar, o.a. die van de Berliner Philharmoniker o.l.v. de wijlen Claudio Abbado uit 2004. Ook Abbado's Negende met de Wiener Philharnoniker uit 1981 is er één om in te lijsten, beter nog, keer op keer te beluisteren.
De Negende van Mahler is vormt niet mijn favoriete symfonie, want daarvoor heb ik er eigenlijk teveel favoriete symfonieën voor, maar deze scoort wel hoog, gezien de frequentie waarmee ik hem uit mijn rek pak om hem te beluisteren.