Dolby Atmos versus Auro-Matic

Gestart door CBdicX, december 10, 2016, 17:23:10

Vorige topic - Volgende topic

CBdicX

Hallo,

zojuist een vergelijk gedaan van Transformers 4, een Dolby Atmos film, (waarbij de Atmos aanhangers niet echt van onder de indruk waren) en Auro-Matic.
De hoogte effecten van Atmos zijn beperkt waarbij je je af en toe afvraagt of de Height speakers wel werken  :-o

Dit doet zich absoluut niet voor met Auro-Matic, werkelijk alles vliegt over je heen, en als ik schakel tussen Atmos en Auro, zakt het effect direct in bij Atmos.
Ik heb Auro-Matic wel op volle effecten staan (dat is handmatig af te regelen), en gebruik de TS (VOG) speaker, die uiteraard ook zijn steentje bijdraagt met de hoogte effecten.

Ik was al zo langzamerhand een Auro fan aan het worden, maar met deze film, en de toegevoegde waarde van Auro, ben ik geheel om !
Voor mij geen Atmos - DD - DTS meer, films en series gaan bij mij allen in Auro !!

Top investering van 149,00 euro  :-)

master30

Dat is goed te horen,
Is die content ergens te vinden of origineel aangeschaft?
Epson TW-9300 | CIH 220x94,5 | Marantz SR7010 MM7055 2x | 7.1.4  Chario: Fronts Hiper Masterpiece, Surrounds Syntar 200T, BSR Syntar 100T, Center Hiper,  FH + RH Syntar 100, VOG Syntar Center | Stereo Rel Strata 3, Sub SVS PC+20-39 | Bank Clark TST239s 2x

xander32

... weer een nieuwe term, bedacht door de commercie boys; auro matic ...
Klinkt als een instelling voor een koffiemachine ...

Zep

Citaat van: xander32 op december 11, 2016, 11:48:23
... weer een nieuwe term, bedacht door de commercie boys; auro matic ...
Klinkt als een instelling voor een koffiemachine ...

:schater:
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

CBdicX

?

Auro-Matic is de upmixer van Auro 3D, zelfde als Dolby Surround Upmixer (DSU) en DTS-NeuralX.
Ik snap ziet wat daar zo leuk aan is, gewoon de naam van de upmixer........

CBdicX

Citaat van: master30 op december 11, 2016, 11:37:54
Dat is goed te horen,
Is die content ergens te vinden of origineel aangeschaft?

Transformers 4 is te koop (Blu-ray Dolby Atmos wat ik gebruikt heb), en Auro, nou dat verhaal ken je.
Download zijn meestal DTS of DD 5.1, weet alleen niet of dit veel verschilt van een upmix vanaf 7.1 TrueHD.

Marvin

Citaat van: CBdicX op december 12, 2016, 08:07:08
?

Auro-Matic is de upmixer van Auro 3D, zelfde als Dolby Surround Upmixer (DSU) en DTS-NeuralX.
Ik snap ziet wat daar zo leuk aan is, gewoon de naam van de upmixer........
Apart....
Was namelijk erg leuk. [emoji23]

master30

Citaat van: CBdicX op december 12, 2016, 08:09:17
Transformers 4 is te koop (Blu-ray Dolby Atmos wat ik gebruikt heb), en Auro, nou dat verhaal ken je.
Download zijn meestal DTS of DD 5.1, weet alleen niet of dit veel verschilt van een upmix vanaf 7.1 TrueHD.

Dus de auro upmixer maakt dat van een atmos track.
Dat had ik niet goed gelezen, ik dacht dat je speciaal een auro 3D geluidsspoor moest hebben.
Epson TW-9300 | CIH 220x94,5 | Marantz SR7010 MM7055 2x | 7.1.4  Chario: Fronts Hiper Masterpiece, Surrounds Syntar 200T, BSR Syntar 100T, Center Hiper,  FH + RH Syntar 100, VOG Syntar Center | Stereo Rel Strata 3, Sub SVS PC+20-39 | Bank Clark TST239s 2x

CBdicX

Citaat van: master30 op december 12, 2016, 10:55:19
Dus de auro upmixer maakt dat van een atmos track.
Dat had ik niet goed gelezen, ik dacht dat je speciaal een auro 3D geluidsspoor moest hebben.

Atmos word op TrueHD toegepast, DTS:X op DTS HD Master, en Auro 3D maakt gebruik van LPCM (de (L)PCM optie hebben alle BD en Media spelers, PCM is de basis van alle surround systemen.

Auro of welke upmixer dan ook, kan ingezet worden en die maakt gebruik van de "core track", dus TrueHD, DTS of LPCM.

Wil je Auro bijvoorbeeld toepassen op een Atmos track, omdat je gebruik wil maken van de TS (VOG) speaker, dan zal Auro daar Auro-Matic (  :-D ) toepassen op de TrueHD stream.
Daar word dan de Auro algoritmes op los gelaten en word de benodigde speaker setup toegepast.
Atmos zal dan in dat geval zijn "object base" aansturing kwijt raken, want TrueHD (en HD Mater en LPCM) heeft dat niet, maar zoals vaak gemeld doen 9 van de 10 keer de upmixers het beter dan de originele object based track wat betreft gebruik maken van de hoogte kanalen.

Een aantal gebruikers zegt dit nooit te willen doen omdat zij vinden dat zoals het vanuit de studio bedoelt is, zij dit zo ook willen horen, of dit nu weinig Height heeft, of niet.
Ook hier komt het op persoonlijke smaak neer, net zoals het wel of niet draaien aan hoog en laag knoppen, of  andere toon beïnvloeding op en versterker/receiver.

Perfect_audio

Het is lastig Dolby Atmos en Auro3D te vegelijken omdat ieder format zijn eigen specifieke speakerplaatsing heeft.
Is jouw speakerplaatsing afgestemd op Auro3D dan zal dat dus beter klinken.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

CBdicX

Citaat van: Perfect_audio op december 19, 2016, 23:19:41
Het is lastig Dolby Atmos en Auro3D te vegelijken omdat ieder format zijn eigen specifieke speakerplaatsing heeft.
Is jouw speakerplaatsing afgestemd op Auro3D dan zal dat dus beter klinken.

ron

Ik heb geen specifieke Auro of Atmos speaker plaatsing.
Ik gebruik een opstelling met Front Heigh en Rear Heigh.
Ook heb ik ipv een standaard surround opstelling, de surround speakers hangen aan de achterwand, waarboven de Height speakers zich bevinden (Klipsch RP 240S).
Ik zit dus een beetje tussen alles in, wel maak ik specifiek voor Auro gebruik van de VOG.

Heb ook nog Surround Back maar die worden helaas door Auro (nog) niet gebruikt.

Denk dat er een groep mensen is die zich helemaal blind staren op de specs van Atmos, Auro en DTS:X wat betreft plaatsing van de speakers.
Zware discussies over graden, hoogtes en plek in de ruimte.
Dan speelt ook nog mee of het inbouw plafond speakers zijn, of in de hoeken geplaatste Height speakers, de Atmos Atmos Enabled speakers (de geluid kaatsers) nog even buiten beschouwing gelaten.
Wil je het 100% goed hebben voor Atmos, dan zou het minder werken voor Auro.
Voor DTS:X maakt het schijnbaar niet veel uit want die werken met iedere opstelling.
Waarom deze dan weer minder kritische zijn is mij niet duidelijk, die willen tenslotte ook het beste eruit halen lijkt mij.
Auro wil dan weer zijn Height speakers boven Front en de Surround speakers hebben, en spreekt ook over Surround Height, en Auro doet weer niet aan plafond speakers, op de VOG (Top Surround) na.
DTS:X en Auro doen officieel niet aan reflectie speakers.

Ik zou zeggen, plaats de speakers waar je wil (of moet), als het maar een beetje in de buurt zit, gewoon een 5.1 of 7.1 opstelling met 2 of 4 Height speakers werkt prima
Of als je het makkelijk wil doen, 2 of 4 Dolby Atmos Enabled, en die in de receiver als Front en/of Rear Height neer zetten, heb ik al eens getest en werkt prima.
Kan je ze voor alle drie de systemen gewoon gebruiken  :-)