Citaat van: Perfect_audio op december 19, 2016, 23:19:41
Het is lastig Dolby Atmos en Auro3D te vegelijken omdat ieder format zijn eigen specifieke speakerplaatsing heeft.
Is jouw speakerplaatsing afgestemd op Auro3D dan zal dat dus beter klinken.
ron
Ik heb geen specifieke Auro of Atmos speaker plaatsing.
Ik gebruik een opstelling met Front Heigh en Rear Heigh.
Ook heb ik ipv een standaard surround opstelling, de surround speakers hangen aan de achterwand, waarboven de Height speakers zich bevinden (Klipsch RP 240S).
Ik zit dus een beetje tussen alles in, wel maak ik specifiek voor Auro gebruik van de VOG.
Heb ook nog Surround Back maar die worden helaas door Auro (nog) niet gebruikt.
Denk dat er een groep mensen is die zich helemaal blind staren op de specs van Atmos, Auro en DTS:X wat betreft plaatsing van de speakers.
Zware discussies over graden, hoogtes en plek in de ruimte.
Dan speelt ook nog mee of het inbouw plafond speakers zijn, of in de hoeken geplaatste Height speakers, de Atmos Atmos Enabled speakers (de geluid kaatsers) nog even buiten beschouwing gelaten.
Wil je het 100% goed hebben voor Atmos, dan zou het minder werken voor Auro.
Voor DTS:X maakt het schijnbaar niet veel uit want die werken met iedere opstelling.
Waarom deze dan weer minder kritische zijn is mij niet duidelijk, die willen tenslotte ook het beste eruit halen lijkt mij.
Auro wil dan weer zijn Height speakers boven Front en de Surround speakers hebben, en spreekt ook over Surround Height, en Auro doet weer niet aan plafond speakers, op de VOG (Top Surround) na.
DTS:X en Auro doen officieel niet aan reflectie speakers.
Ik zou zeggen, plaats de speakers waar je wil (of moet), als het maar een beetje in de buurt zit, gewoon een 5.1 of 7.1 opstelling met 2 of 4 Height speakers werkt prima
Of als je het makkelijk wil doen, 2 of 4 Dolby Atmos Enabled, en die in de receiver als Front en/of Rear Height neer zetten, heb ik al eens getest en werkt prima.
Kan je ze voor alle drie de systemen gewoon gebruiken