Na jaren geklooi met te hoge centers, te lage en te kleine centers, te dure centers, was ik het zat en wilde er nu eens een zelf bouwen naar eigen maten en kwaliteit, en voor niet te veel geld uiteraard
De keus qua drivers was snel gemaakt toen er een Magnat Neos Tower set op Ebay gezet was waarbij de speaker roosters zwaar gedeukt waren.
Speakers hadden duidelijk zware klappen te verduren gehad maar technisch waren ze nog 100%.
De Neos Towers waren een aantal jaren terug de parade paardjes van Magnat betreft aluminium zuil speakers.
Een potente speaker, zeker voor mijn doel:
sealed system
2x 110 mm Tief Tone
2x 110 mm Mittel Tone
1x 20 mm Hoch Tone
Nominal Power handling 80 Watt
Max. Power handling 140 Watt
lower cut-off frequency 35 Hz
upper cut-off frequency 40000 Hz
Crossover frequencies 3200
Impedance 4-8 Ohm
soundpressure level 89 dB
Na wat heen en weer dealen de set voor 125,00 euro gekocht, en na wat sloopwerk had ik 2 woofers, 2 midden toners en 2 softdome tweeters, en 2 filters.
De midden toners zijn extra magnetisch afgeschermd omdat ze in de Towers rond de tweeter zitten.
Bij mij zijn het de drivers met de metalen kraag, eerste naast de tweeters.
Na wat puzzelen betreft hoogte, diepte en breedte is dit eruit gekomen.
Alles is van 18mm spaanplaat, van binnen geschroefd dus geen schroeven aan de buitenkant, zwaar gedempt, en de 2 tweeters in serie met elkaar verbonden.
Geluid is helder en zeer goed verstaanbare dialogen, en is gemakkelijk aan te sturen.
Center is 74 breed x 35 diep x 13 hoog, en weegt een aantal KG's.
Bovenplaat is meteen de standaard voor de TV en meteen op de breedte en diepte van de TV stand.
Kosten:
drivers: 125,00
Hout: 30,00
Klein materiaal: 10,00
2 dagen werk, en het plezier dat naar iets zit te luisteren en te kijken wat je zelf gemaakt heb.......