Ik heb in mijn ogen, na een hoop heen en weer switchen tussen "echt" stereo en een receiver op stereo voor muziek, de voor mij perfecte oplossing.
Ik gebruik nu een Denon AVR X6200W, en die heeft de mogelijkheid om de front receiver versterkers uit te schakelen, en de front pre-ou te gebruiken om een "echte" stereo amp aan te sturen.
Het uitschakelen van de front versterkers houd de mogelijkheid open om toch alle 9 receiver versterkers te blijven gebruiken, zo kan je gaan voor 7.1.4, bij de X6200 komt dan Height 2 beschikbaar om .4 te doen.
Ook kan de Denon de fronts overslaan wat Audyssey betreft, dus dan worden de front speakers niet beïnvloed door kamer correctie, maar mocht je dit wel willen, dan kan het wel.
Op de pre-out ga ik een Denon PMA1520 zetten, in mijn ogen de beste keus betreft stereo versterkers van Denon.
Een dikke 1000 euro minder dan de 2020, voor maar 20 watt verschil, zijn verder geheel het zelfde qua technisch opbouw.
Ook kan de X6200W nagenoeg het zelfde als de veel duurdere X7200, ook weer iets minder vermogen, en een klein dingetje hier en daar verschil.
Als ik films kijk staat alles lekker vol aan, dus 7.1.4, kijk ik naar een muziek programma, of luister muziek, zet ik de X6200 op Stereo (met subwoofer) of Direct, en neemt de 1520 de boel over.
Een geweldige combi met fijne mogelijkheden (en alle voordelen van een receiver) en voor nog behoorlijk minder geld dan wat ik kwijt zou zijn aan alleen een X7200 !
Voor mij nu de ideale oplossing
Ik ben voor Denon gegaan (na jaren Marantz) om het design met altijd een groot scherm zichtbaar zonder klep, en de mogelijkheid om wat Audyssey betreft de fronts te kunnen overslaan.
Hoop dat ik ook wat "rust" kan vinden, want ik heb wat afgesleept de laatste jaren..............