Van Home Theater "terug" naar stereo? "JA"

Gestart door Frits, oktober 02, 2016, 09:25:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brutus

Bij mij was het wauw effect van de HT gewoon weg naar een x-aantal jaren en begon de goede oude stereo te missen.
Alles ingeruild voor een goede stereo set en voor films/series een soundbar met subwoofer, werkt prima voor mij.
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

Marvin

Ja het wauw effect duurt niet eeuwig. Daarom gaat het ook steeds verder met andere dikke vette woofers, grootse center, toch ook maar andere surrounds. Atmos Atos en Aramis en weet ik het wat nog meer. Luidsprekers in het plafond, in de kruipruimte en bij de overburen. Daar heb ik zelf gelukkig al een tijdje geleden rust in gevonden. Ik geniet van een hele fijne installatie die het in stereo en 5.1 meer dan goed doet. En ook al vergrijst het wauw effect, ik zit nog steeds te grijnzen als er een vliegtuig door m'n huis circuleert of er een kogel van links achter naar rechts voor vliegt. Met muziek heb ik het meestal maar matig als verbetering ervaren. Uitzonderingen daar gelaten.

WimPeu

Citaat van: marvin op oktober 24, 2016, 01:57:21
Ja het wauw effect duurt niet eeuwig. Daarom gaat het ook steeds verder met andere dikke vette woofers, grootse center, toch ook maar andere surrounds. Atmos Atos en Aramis en weet ik het wat nog meer. Luidsprekers in het plafond, in de kruipruimte en bij de overburen. Daar heb ik zelf gelukkig al een tijdje geleden rust in gevonden. Ik geniet van een hele fijne installatie die het in stereo en 5.1 meer dan goed doet. En ook al vergrijst het wauw effect, ik zit nog steeds te grijnzen als er een vliegtuig door m'n huis circuleert of er een kogel van links achter naar rechts voor vliegt. Met muziek heb ik het meestal maar matig als verbetering ervaren. Uitzonderingen daar gelaten.

Ik had dat ook een beetje. 5,1 is wel genoeg maar nu ik de kans krijg om dedicated te gaan en daar kwa beeld en surround helemaal los kan gaan kriebeld het weer enorm om de ultime Bios beleving thuis te gaan beleven met alle toeters en bellen. Een groot beeld (110" en groter) icm een alles omringend geluid met de juiste film is voor mij altijd weer een feest. Met stereo beleving zoek ik het steeds vaker in een rustige kleinere beleving. Draai al 20 jaar met surround en zou het nog steeds voor geen goud willen missen.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

CBdicX

Ik heb in mijn ogen, na een hoop heen en weer switchen tussen "echt" stereo en een receiver op stereo voor muziek, de voor mij perfecte oplossing.

Ik gebruik nu een Denon AVR X6200W, en die heeft de mogelijkheid om de front receiver versterkers uit te schakelen, en de front pre-ou te gebruiken om een "echte" stereo amp aan te sturen.
Het uitschakelen van de front versterkers houd de mogelijkheid open om toch alle 9 receiver versterkers te blijven gebruiken, zo kan je gaan voor 7.1.4, bij de X6200 komt dan Height 2 beschikbaar om .4 te doen.
Ook kan de Denon de fronts overslaan wat Audyssey betreft, dus dan worden de front speakers niet beïnvloed door kamer correctie, maar mocht je dit wel willen, dan kan het wel.

Op de pre-out ga ik een Denon PMA1520 zetten, in mijn ogen de beste keus betreft stereo versterkers van Denon.
Een dikke 1000 euro minder dan de 2020, voor maar 20 watt verschil, zijn verder geheel het zelfde qua technisch opbouw.
Ook kan de X6200W nagenoeg het zelfde als de veel duurdere X7200, ook weer iets minder vermogen, en een klein dingetje hier en daar verschil.

Als ik films kijk staat alles lekker vol aan, dus 7.1.4, kijk ik naar een muziek programma, of luister muziek, zet ik de X6200 op Stereo (met subwoofer) of Direct, en neemt de 1520 de boel over.
Een geweldige combi met fijne mogelijkheden (en alle voordelen van een receiver) en voor nog behoorlijk minder geld dan wat ik kwijt zou zijn aan alleen een X7200 !
Voor mij nu de ideale oplossing  :-D

Ik ben voor Denon gegaan (na jaren Marantz) om het design met altijd een groot scherm zichtbaar zonder klep, en de mogelijkheid om wat Audyssey betreft de fronts te kunnen overslaan.
Hoop dat ik ook wat "rust" kan vinden, want ik heb wat afgesleept de laatste jaren..............

Frits Denon

De info over de Denon klinkt interessant, maar ik heb de SR6009 nu te koop gezet voor 575,-. Is dat een nette prijs?
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Brutus

Betreft dat de Denon stereo PMA 15XX een van de beste stereoversterkers is van Denon kan ik me helemaal in vinden, ik luister elke dag naar  :-D
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

Frits Denon

Ik ben inmiddels nu toch echt helemaal om. Stereo is en blijft het. De SR staat inmiddels te koop op MP en hier op het forum.

Nu verder spelen met speakers en mij set boven weer verder uitbouwen.

Blijft een leuke hobby waar muziek en emotie bij mij een grote rol speelt.

TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

CBdicX

Citaat van: Frits op november 08, 2016, 18:53:26
Ik ben inmiddels nu toch echt helemaal om. Stereo is en blijft het. De SR staat inmiddels te koop op MP en hier op het forum.

Nu verder spelen met speakers en mij set boven weer verder uitbouwen.

Blijft een leuke hobby waar muziek en emotie bij mij een grote rol speelt.

Voor muziek ben ik het geheel eens dat Stereo de weg is (en was), veel surround gebruikers stappen weer terug.
Alleen vind is Stereo voor films weer zeer gebrekkig, daar komen de goede kanten van surround naar boven.
Ik heb het nu zo staan dat de Denon X6200W voor muziek (stereo input) op Direct met sub gaat, en dat signaal naar 2 Yamaha's S701 stuurt, die als verticale Bi-amp staan.
Zo het rustige stereo geluid bij muziek of wat dan ook, het wat hectischere surround voor films en TV  :-)

211

Op vrijdag een filmpje kijken met de kids toen ze nog klein waren. Toen was HT voor mij helemaal OK.
Daarna ben ik snel weer terug gegaan naar Stereo. Muziek heeft voor mij de absolute prioriteit.

5.1, 7.1, 9.x  Mis ik het ? Neen, helemaal niet. Nu heb ik makkelijk praten omdat ik fors heb kunnen/mogen investeren in een mooie set (zonder subwoofer, niet nodig)..

Het blijft dus een kwestie van persoonlijke smaak, mogelijkheden en voorkeuren...
Zolang je maar geniet....

Zep

Citaat van: 211 op november 09, 2016, 14:21:26
Nu heb ik makkelijk praten omdat ik fors heb kunnen/mogen investeren in een mooie set (zonder subwoofer, niet nodig)..

Waaruit bestaat deze set?....not curious at all  :-D
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

Frits Denon

Plaatje zoals het nu staat. Allen de beide MA's zijn er nu niet meer ivm gewijzigde sub aansluiting.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

pekelvlees

Gisteren ook de knoop definitief door gehakt en mijn Sr7007 & Ud5007 verkocht,ik ga weer over op stereo.....
Binnenkort maar is kijken wat er voor terug komt....als het weer Marantz word waarschijnlijk een PM8005  :yes:
Marantz PM7000N | Marantz UD7007 | Thorens TD-160 MKII (Nagaoka MP-150) | Pro-ject Tubebox S2 | Q Acoustics 3030i

CBdicX

Met een receiver en een stereo versterker op de pre-out kan ook prima terug naar stereo.
Hou je wel de mogelijkheid over om in films weer surround te gebruiken, en je kan het stereo deel zo duur maken als je wil en kunt.
Ik ben nu al een aantal keren "definitief" terug gegaan, dat ik het nu hou zoals ik het nu heb, een receiver en een stereo versterker op de pre-out.
De receiver dient meteen als (HDMI) schakelstation, streamer, Internet Radio, en DAC  :-)
Ik vind een definitieve naar alleen stereo terug stap, echt een stap terug  :-(

oltmb

Ik heb aan mijn Panasonic Viera een Marantz 1607 gekoppeld en gebruik een 5.1 opstelling. De 1607 heeft alles goed ingesteld en ben daar tevreden mee.  Nu moet ik zeggen dat ik een aparte luisterkamer heb waar alleen een stereo opstelling staat. Op mijn MacBook draai ik Dirac die voor ruimtecorrecties zorgt. Ik ben het met de vorige sprekers eens dat een high end 5.1 systeem moeilijk te realiseren is en dat een goede stereo opstellling meer biedt.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Jeroentje

Als de frontspeakers van een goede kwaliteit zijn en je receiver is bovengemiddeld dan moet het mogelijk zijn om stereo prima te beluisteren op een 5.1 set? Het instellen is in het begin even zoeken maar als alles lekker staat.....

De bluesound die ik gebruik met de SR6010 op MA RX8 geeft een prima stereo beeld.

(Misschien kan het allemaal veel beter maar dan weet ik niet beter.omdat ik het niet weet)

En op het moment dat ik Smart TV of de DM8000 aanzet gaat ie automatisch op 5.1. En dat is geweldig genieten.

Resume... ik ga niet terug tenzij ik een aparte luisterruimte thuis ga inrichten

Anthem MRX740. UD7007, MA Gold 5.0 5G. Sony Bravia 65 AG9, SVS SB3000, Bluesound Node 2, Rocket 88