Subwoofer op PM11S3

Gestart door CBdicX, september 11, 2016, 09:39:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Hallo makkers,

ik heb op mijn PM11S3 een pre-out zitten voor links/rechts.
Als ik een sub wil aansluiten, kan ik dan van links/rechts pre-out naar 1 RCA voor de sub ?
Ik heb een RCA kabel liggen van 2 naar 1 (2x male naar 1x male), maar komt er dan niet teveel spanning op de ene male te staan, die naar de sub gaat, omdat ik dan links/rechts pre-out samen voeg ?

Ik heb ook nog een RCA splitter liggen (1x female naar 2x male) die ik eventueel op de ene male naar de sub kan zetten om zo het signaal weer te splitsen in 2........
(alles is wel dubbel afgeschermd  :lol:)

Thx

xander32

Subwoofer op PM1s3; ben je niet bang voor beschadiging van de PM11?

Zep

Hoi CBdicX, ik zou voor de pre-out gewoon 2 losse RCA kabels gebruiken naar de sub.
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

CBdicX

Citaat van: Zep op september 11, 2016, 10:24:42
Hoi CBdicX, ik zou voor de pre-out gewoon 2 losse RCA kabels gebruiken naar de sub.

Had zelf ook al een vermoeden dat dat "beter" zou zijn, bedankt..........

CBdicX

Citaat van: xander32 op september 11, 2016, 09:47:05
Subwoofer op PM1s3; ben je niet bang voor beschadiging van de PM11?

Deze reactie ontgaat mij een beetje  :-o

Maus

Hij zal het iets te letterlijk lezen :P

Matt

Citaat van: xander32 op september 11, 2016, 09:47:05
Subwoofer op PM1s3; ben je niet bang voor beschadiging van de PM11?

:schater: notworthy
#Rega Elicit-R #ATC SCM11 #Rega Apollo #Node2
#Project Debut Carbon met Ortofon OM10 #Synology DS216play

Vintage #1090 #2100L #5010B #JJ221 #B&W DM602

"Music is what feelings sound like."

Zep

Je moet de sub ook nooit "op" de versterker zetten  nonono
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

CBdicX

#8
Oh, nu snap ik em (ik zat in de zondag vertraging).....

Ik heb 4 bakstenen op de PM gelegd om beschadiging te voorkomen.
Hier zet ik de sub op, probleem opgelost.  :-o  :-D

CBdicX

#9
Eindelijk na een zeer lange lijst aan merken en type subwoofers, 1, 2 en 3 stuks, 10, 12 en 15 inch, nu dan de "juiste" gevonden.
Ik heb (had) altijd een 0 probleem omdat ik in het midden van de kamer zit.
Heb nu een Teufel S4000SW, niet eens zo'n krachtpatser, maar deze werkt in mijn situatie.
Een bescheiden 35 Hz sub met 3 kleine 13cm drivers, High Pass, Low Pass, THX.
Hoe ze het doen weet ik niet, maar met deze heb ik wel bass op de luisterplek, zelfs zo goed dat als ik naar voren loop de bas minder word, waar het altijd voor en achter in de kamer het meest was.
Misschien juist omdat het een relatief kleine sub is, en maar 35 Hz, dat nu de bas golf wel goed in de kamer past.

Maar wat een gedoe om een goed passende sub te krijgen, vandaar dat ik bij de meeste kennissen in het gebonk zit, was ook mijn probleem, bass voor en achter, op de luisterplek nagenoeg niets.

En dan nog het mooie, 270 euro inclusief verzending, nieuw in doos maar met een piep kleine beschadiging achterop via Avides Media AG, gasten die nieuwe Teufel spullen leveren met beschadiging voor een fractie van de nieuwprijs.
En de S4000SW past qua uitstraling en design prima bij mijn Teufel Definion fronts  :lol:

Hulde aan Teufel  :yes:

Zep

#10
Citaat van: CBdicX op september 18, 2016, 09:55:54
Eindelijk na een zeer lange lijst aan merken en type subwoofers, 1, 2 en 3 stuks, 10, 12 en 15 inch, nu dan de "juiste" gevonden.
Ik heb (had) altijd een 0 probleem omdat ik in het midden van de kamer zit.
Heb nu een Teufel S4000SW, niet eens zo'n krachtpatser, maar deze werkt in mijn situatie.
Een bescheiden 35 Hz sub met 3 kleine 13cm drivers, High Pass, Low Pass, THX.
Hoe ze het doen weet ik niet, maar met deze heb ik wel bass op de luisterplek, zelfs zo goed dat als ik naar voren loop de bas minder word, waar het altijd voor en achter in de kamer het meest was.
Misschien juist omdat het een relatief kleine sub is, en maar 35 Hz, dat nu de bas golf wel goed in de kamer past.

Maar wat een gedoe om een goed passende sub te krijgen, vandaar dat ik bij de meeste kennissen in het gebonk zit, was ook mijn probleem, bass voor en achter, op de luisterplek nagenoeg niets.

En dan nog het mooie, 270 euro inclusief verzending, nieuw in doos maar met een piep kleine beschadiging achterop via Avides Media AG, gasten die nieuwe Teufel spullen leveren met beschadiging voor een fractie van de nieuwprijs.
En de S4000SW past qua uitstraling en design prima bij mijn Teufel Difinion fronts  :lol:

Hulde aan Teufel  :yes:

Goed bezig weer, CBdicX, heel bijzonder zo'n sub met  3 drivers en mooi dat het nu wel werkt in jouw situatie  HB
Met het laag is het vaak rommelen....het valt niet altijd mee om een sub mooi te integreren. Mooie bijkomstigheid dat het goed past bij je Teufel Difinion fronts  :wink:

Zijn ze alleen van voren gepoort via de smalle sleuven?
En twee kabels vanaf je pre-out nu?  :wink:
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

CBdicX

Citaat van: Zep op september 18, 2016, 11:35:12
Goed bezig weer, CBdicX, heel bijzonder zo'n sub met  3 drivers en mooi dat het nu wel werkt in jouw situatie  HB
Met het laag is het vaak rommelen....het valt niet altijd mee om een sub mooi te integreren. Mooie bijkomstigheid dat het goed past bij je Teufel Difinion fronts  :wink:

Zijn ze alleen van voren gepoort via de smalle sleuven?
En twee kabels vanaf je pre-out nu?  :wink:

Hoi Zep,
inderdaad gepoort met alleen de smalle sleuven in de voorkant, en 2 kabels vanaf de pre-out PM11S3 naar L/R IN op de sub  :-)
Ik gebruik de "user" optie op de sub wat inhoud dat High en Low Pass actief zijn.
Als de sub wat "dreunt" kan dat terug gebracht worden door High Pass wat hoger te zetten dan 20 Hz, ik heb die op 25 Hz staan wat voor mij het lekkerst klinkt, zo pakt de sub iets meer mee van hogere frequenties.

De THX stand is bedoelt voor gebruik in een Teufel System 4 surround set, maar kan ook gebruikt worden met een stereo amp als er een 80 Hz filter tussen zit, de THX stand neemt full range dus dient een receiver of een stereo amp op een (pre-out) x-over van 80 Hz gezet te worden.
Ik heb zo'n filter er tussen gehad maar vind de User setting toch wat prettiger klinken, in de THX stand met een 80 Hz filter geeft iets minder bas kracht.
De User setting dient volgens Teufel ook gebruikt te worden in THX Ultra en THX Select 2 systemen, en/of "normale" front speakers.

Een zeer groot deel van de audio liefhebbers hechten totaal geen waarde aan THX gecertificeerde speakers of receivers, maar ik vind het wel opmerkelijk dat dit nu net een sub is die wel bevalt.
Ondanks pogingen met subs van SVS, Klipsch, Elac, B&K, Tannoy, Magnat, KEF, Jamo,  en ik vergeet er vast wel een paar........
De "experts" mogen het zeggen, is het Teufel of toch de THX norm ?

Voor het eerst echt blij met een sub............  :-D

xander32

35 hz ... dat is/dat zijn dan meer een woofer dan een subwoofer. Waarschijnlijk wordt nu de bass van de fronts versterkt door de 'subwoofer' welke in hetzelfde frequentiebereik werkt.

Een subwoofer laat men juist vaak daar waar de fronts afvallen, het bereik aanvullen de diepte in.

CBdicX

#13
Citaat van: xander32 op september 18, 2016, 13:12:55
35 hz ... dat is/dat zijn dan meer een woofer dan een subwoofer. Waarschijnlijk wordt nu de bass van de fronts versterkt door de 'subwoofer' welke in hetzelfde frequentiebereik werkt.

Een subwoofer laat men juist vaak daar waar de fronts afvallen, het bereik aanvullen de diepte in.

Fronts gaan max tot 42 Hz bij 3 dB.
De "subwoofer" tot 35 Hz bij 3 dB, dat is dan de winst.
Teufel is absoluut niet scheutig met zijn Hz, de meeste subs komen niet onder de 30 Hz, volgens Teufel het minimum wat menselijke oren (die nog niet verpest zijn) kunnen waarnemen.
Onder de 30 Hz word het meer voelen en het trillen van kopjes........  :wink:

Ik wil absoluut geen getril in of met kasten, kopjes, ramen, deuren ect.
Denk dat ik dik tevreden ben met deze 35 Hz.
Iedere sub of woofer kan natuurlijk lager maar dan zal er oppervlakte en vermogen nodig zijn, en natuurlijk blije buren.........  :-D

Cobraatje

Ben je al zo oud dat je niet onder de 30hz hoort :evil:.

Mooi dat je tevreden bent, daar gaat het om  :-D.

Laag gaan en overlast hoeven niet samen te gaan.
Mijn huidige subs gaan tot 7hz en de sub daarvoor ging tot 12hz.
Deze geven beduidend minder overlast dan de subs die ik daarvoor had.
Dat komt waarschijnlijk door de kwaliteit en doordat het direct servo subs zijn.
Bij direct servo is geen grote woofer en veel power nodig zeer laag te gaan en er zijn meerdere merken die compacte subs maken, die wel behoorlijk laag gaan.