een nieuw topic om eens goed te discussiëren...
vandaag lag er bij mij een leuk pakketje op de deurmat: 2 maal een xrcd, de ene was U2 -18 en de andere evanescence - open door. Beide zijn speciale japanse versies, dubbel cd's met een geheel andere tracklist dan de europese versies (vooral meer oude nummers). Voor degene die een xrcd niet kennen: het staat voor Extended Recording Compact Disc. Het is een speciale opname techniek, ontwikkeld door JVC. Het grote voordeel hierbij is dat het simpelweg kwalitatief hoogstaande recordings oplevert.
Eenmaal in mijn speler gegooid ging er voor mij weer een wereld open! Klinkt melodramatisch, maar om even een vergelijk te geven: liever een cd-17 met een XRCD dan een cd-14 met een 'gewone' cd (en ik kan het weten
).
De recording geeft een ontzettend mooi evenwichtig beeld weer, zeer veel detail en een erg mooie stage.
Hierbij vroeg ik mijzelf gelijk af: wat is nou de beste inverstering in je set? Je kan wel een vermogen uitgeven aan apparatuur, maar uiteindelijk bepaalt de recording/het medium de kwaliteit (of niet, da's de discussie
).
Iedereen die bijvoorbeeld de cd van Coldplay - a rush of blood to the head heeft, weet dat een belabberde opname best veel invloed heeft op je muziek (en zo zijn er nog wel veel meer opnames op te noemen).
Maar wat vinden jullie hier nu van? wat is wijsheid? een gewoon setje aanschaffen en alleen maar xrcd's, gold cd's of 24bit cd's kopen?
Kom maar door met de reacties!