Ervaringen met de SA-14S1

Gestart door Onomatopee, juli 18, 2016, 14:14:48

Vorige topic - Volgende topic

Onomatopee

Hallo allen,

ik post hier voor het eerst, dus heb een beetje mededogen met mij.

Mijn audio harde waren staan hieronder opgesomd.
Mijn Marantz SA-14 Ver.2 (zelf in 2005 geïmporteerd uit HK) doet het nog prima, maar is natuurlijk zo'n 11 jaar oud.

Dus ik kijk verlekkerd naar de SA-14S1, vanwege de mooie Burr-Brown DAC en het feit dat de DAC ook andere bronnen aankan.
Ik heb zo'n beetje alle (voor mij) leesbare reviews van de SA-14S1 gelezen... maar tot mijn verbazing zijn er nauwelijks gebruikers ervaringen op dit forum. (Racoon negatief: het "ambilight" doet het niet. En Sjettepet vindt het een 'heel aangename DAC'.)

Mijn vraag is dus:

• zijn er forumleden die een SA-14S1 (LE) hebben,
  • wat zijn hun ervaringen,
  • en wat voor (SA)CD speler hadden ze daarvoor?
Marantz SACD Player SA-14S1 LE | Marantz NA7004 | RUconnected interlinks | PrimaLuna ProLogue Three voorversterker | PiedPiper actieve boxen

xander32

Beste O., dat er weinig gebruikers ervaringen zijn, komt denk ik doordat er ook nog nauwelijks sa(cdp)'s worden verkocht, mijn vermoeden is dat er nauwelijks/geen actieve leden met zo'n speler zijn. Men kiest veelal voor het streamen denk ik.

pameijer

Dat denk ik ook Sander. Daar komt bij dat er ook maar een select gezelschap is dat dermate grote verschillen hoort die het hen rechtvaardigt om zoveel geld voor een CD-speler uit te geven. Ik heb zelf een UD7006 en een SA-15S2 1 op 1 vergeleken op een PM-15S2 en kon in alle eerlijkheid geen verschil horen.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

xander32

In het verleden met meerdere leden al eens verschillende spelers vergeleken, en daar waren duidelijke verschillen die werden ervaren. Het verslag staat ergens op dit forum. Maar als je geen verschil hoort, ben je wellicht een pak voordeliger uit.

Onomatopee

Ik zie zojuist, op beslist.nl, dat Marantz ook het goedkopere segment bedient.

De Marantz KA-1, verkrijgbaar in zilver of goud.

Schijnt heel analoog te klinken.

mvg,
peter
Marantz SACD Player SA-14S1 LE | Marantz NA7004 | RUconnected interlinks | PrimaLuna ProLogue Three voorversterker | PiedPiper actieve boxen

Onomatopee

Goed... ik kon niet wachten op jullie gewaardeerde inzichten.

Ik heb vandaag een Marantz SA-14 SG (sic) in de Outlet gekocht. Voor de prijs van een nieuwe SA8005 !!
Als dat 'too good to be true' is, dan kan ik 'm binnen 14 dagen retourneren.

Waarschijnlijk is het een SE, maar dat is niet helemaal duidelijk. Morgen wordt ie bezorgd.

NB: hij staat nog steeds op MP en op de site van Foka (=Kamera Express), dus men heeft er meer dan één in de aanbieding.

[edit] Staat nog wel op MP, maar is 'NIET OP VOORRAAD' op de site van Foka.

lo

Benieuwd naar je berichten aangaande de prestaties en jouw wel bevinden. Veel plezier d'r van!
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Onomatopee

Argh... 'morgen' wordt 'morgen', en misschien wel 'overmorgen'.

Ik heb de kleine lettertjes gelezen:

• Bij betaling met creditcard       (ja) kan het soms langer duren.
  • Pakketten zwaarder dan 12 kg (ja) kost meestal 2-3 werkdagen extra.

Dit doet me sterk denken aan het liedje 'Shirts', van de The Bonzo Dog Doo-Dah Band:
Citeer
Good morning. Could I have this shirt cleaned: "express," please?
Yes, that'll be three weeks, dearie.
Three weeks? But the sign outside says 59-minute cleaners!
Yes, that's just the name of the shop, luv. We take three weeks to do a shirt.
Just the name of the shop!?
Yes, that's if there's an R in the month, otherwise it's four weeks. Your name does begin with a P, doesn't it?
Well, no, actually, of course it's uh....
Well that'll be five weeks, then.

Het geeft me in ieder geval de tijd om nog eens heel goed naar de prestaties van m'n SA-14 ver.2 speler te luisteren.

Marantzer

Probeer eens bij onze hofleverancier hchifi, die zit hier ook op het topic. Waarschijnlijk heeft die ook een goede aanbieding.
PM-11S1, SA-15S2, B&W CM10, SBT & BOTW

Onomatopee

Hallo Marantzer,

ik heb de SA-14S1 al besteld en betaald. En twee SA-14S1's lijkt me een beetje teveel van het goede.

Marantzer

Citaat van: Onomatopee op juli 21, 2016, 14:33:06
Hallo Marantzer,

ik heb de SA-14S1 al besteld en betaald. En twee SA-14S1's lijkt me een beetje teveel van het goede.
Haha, ja, ik dacht dat je bestelling wat vertraging had opgelopen. je kent het wel, op de website op voorraad aangeven en na betaling blijkt dat het niet zo is en ze het even voor je bestellen...
PM-11S1, SA-15S2, B&W CM10, SBT & BOTW

Onomatopee

Ik heb even de gelegenheid genomen om mijn SA-14 Ver.2 (als CD speler; 11 jaar oud) te vergelijken met mijn Marantz NA7004.

In de CD-speler zit als DAC 2 x CS4397; tegenover de NA7004: 1 x CS4398.
Voor de rest zijn de specificaties van beide apparaten moeilijk te vergelijken.

Ik heb een zeer onwetenschappelijke vergelijking gemaakt: CD in de speler, en via de eigen DAC (2 x CS4397) beluisterd.
Daarna hetzelfde stuk via de Coax-uitgang op de NA7004 (CS4398) beluisterd.

En weer terug, en weer heen, en weer terug, etc.

Dat is natuurlijk appels en peren, omdat een CD- resp. Netwerk-speler meer dan z'n DAC is.
Maar wel allebei Marantz, met z'n 'huisklank'.

Beluisterd:
'All the things you are: Silvia McNair op 'Shure Thing, The Jerome Kern Songbook'
'Your Heart is as black as Night: Melody Gardot op 'My One and Only Thrill'
'Ballad of the Runaway Horse': Jennifer Warnes op 'Famous Blue Raincoat', 20th Anniversary
'Hotel California': the Eagles op 'Hell freezes over'.

In eerste instantie subtiele verschillen, maar als je een beetje doorluistert komt er wel een patroon naar voren:

NA7004: analytisch, soms wat metaalachtig; druk op het midden hoog; minder diepte en breedte.
SA-14: organischer, mooi rond. Niet verhullend. Subtiele geluiden zijn hoorbaar. Rondere bas. Meer diepte en breedte, muziekinstrumenten staan losser.

De (SA)CD-speler (in 2002: 2000 US$) wint het van de NA7004 (2010: 700 EUR)

Onomatopee

Vanochtend bracht Post-NL de SA-14S1 LE op een karretje.
Eerste indruk: wat een grote doos. En wat zwaar.

Ik heb de SA-14 bij Foka Outlet gekocht voor € 1199.
De buitendoos zag er een beetje rommelig uit; de binnendoos was al netter.
De speler zelf zag er nieuw uit.

Als de speler al gebruikt is, dan is deze wel heel netjes (her)verpakt. Mogelijk een demo-exemplaar.

Ik heb gedaan wat ik natuurlijk niet moest doen: speler installeren, aanzetten, een SACD er in en luisteren.
'Babylon Sisters': Steely Dan op 'Gaucho' (MCA records).

Tweede indruk: Wow... Als dit -- nu al -- uit een niet-ingespeelde CD-speler komt, wat komt er dan staks uit?
Een beetje kritischer luisteren: de bassen zijn al mooi. Breedte is er al, diepte moet nog komen. De trompetten zijn wat geknepen, en het achtergrondkoor loopt wat doorelkaar.
Alles is er al, maar het moet wat coherenter, wat beheerster worden.

Gisteren heb ik mijn SA-14 Ver.2 vergeleken met de NA7004.
Nu een vergelijking tussen mijn geheugen en de SA-14S1 LE. Dezelfde songs als gisteren.
CD's in de speler.

Silvia McNair: wat een prachtige intieme opname. Ze is beter bij stem dan gisteren, maar als André gaat swingen op de piano (en de bas komt er erbij) dan wordt het een beetje druk.

Melody Gardot: in begin gaat het goed (Melody met een paar instrumenten), maar als de rest van het orkest  zich ermee gaat bemoeien met gestopte trompet, Hammond orgel, toeters en bellen: zie boven.
Oh: en Melody slist.

Jennifer Warnes: veel meer details en rust dan (in mijn herinnering) de song op de SA-14 Ver.2

the Eagles: breeed! En wat veel publiek op de achtergrond.

Al met al hoor ik (nu al) verschil tussen de CD's op SA-14 Ver.2 en SA-14S1. (Sorry, pameijer.)

Daarna een aantal nummers op SACD beluisterd:
'The Goodbye Look': Donald Fagan op 'The Nightfly' (Warner Bros., Japan)
'Your latest trick': Dire Straits op 'Brothers in Arms' (MoFi)
'So What': Miles Davis op 'Kind of Blue' (Sony Music, Japan)
(mijn 'usual suspects')
Prachtige opnames, die al zeer goed beluisterbaar zijn.

Even wat andere SACD's belichten:
'Love, put on your faces': Patricia Barber op 'Modern Cool' (MoFi). Kippevel als het Choral Thunder Vocal Choir aanzet.

'Blood, Sweat and Tears', 2e album op Mofi. Ehm... veel getoeter en geblaas. Daar heeft de SA-14 het duidelijk moeilijk mee.

'Pet Sounds' Beach Boys op Mofi. Eigenlijk hetzelfde.

Ik heb nu 'The War of the Worlds' op repeat. BS&T en Pet Sounds zijn ook goede gegadigden voor de repeat.

Derde indruk, na een ochtend: een blijvertje!

Citeer
I don't know why you came along at such a perfect time
But if I let you hang around I'm bound to lose my mind

Zep

Citaat van: Onomatopee op juli 22, 2016, 14:20:49
Wow... Als dit -- nu al -- uit een niet-ingespeelde CD-speler komt, wat komt er dan staks uit?

Gefeliciteerd met je aankoop en leuk verslag  :yes:

Vraag me wel af hoe een cd speler kan "inspelen"  :roll:
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

pameijer

Leuk beschreven inderdaad  :yes: !

Wel vraag ik me altijd af bij dit soort observaties hoe je nu weet of het aan de CD-speler ligt, of de versterker of de speakers.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15