Vanochtend bracht Post-NL de SA-14S1 LE op een karretje.
Eerste indruk: wat een grote doos. En wat zwaar.
Ik heb de SA-14 bij Foka Outlet gekocht voor € 1199.
De buitendoos zag er een beetje rommelig uit; de binnendoos was al netter.
De speler zelf zag er nieuw uit.
Als de speler al gebruikt is, dan is deze wel heel netjes (her)verpakt. Mogelijk een demo-exemplaar.
Ik heb gedaan wat ik natuurlijk niet moest doen: speler installeren, aanzetten, een SACD er in en luisteren.
'Babylon Sisters': Steely Dan op 'Gaucho' (MCA records).
Tweede indruk: Wow... Als dit -- nu al -- uit een niet-ingespeelde CD-speler komt, wat komt er dan staks uit?
Een beetje kritischer luisteren: de bassen zijn al mooi. Breedte is er al, diepte moet nog komen. De trompetten zijn wat geknepen, en het achtergrondkoor loopt wat doorelkaar.
Alles is er al, maar het moet wat coherenter, wat beheerster worden.
Gisteren heb ik mijn SA-14 Ver.2 vergeleken met de NA7004.
Nu een vergelijking tussen mijn geheugen en de SA-14S1 LE. Dezelfde songs als gisteren.
CD's in de speler.
Silvia McNair: wat een prachtige intieme opname. Ze is beter bij stem dan gisteren, maar als André gaat swingen op de piano (en de bas komt er erbij) dan wordt het een beetje druk.
Melody Gardot: in begin gaat het goed (Melody met een paar instrumenten), maar als de rest van het orkest zich ermee gaat bemoeien met gestopte trompet, Hammond orgel, toeters en bellen: zie boven.
Oh: en Melody slist.
Jennifer Warnes: veel meer details en rust dan (in mijn herinnering) de song op de SA-14 Ver.2
the Eagles: breeed! En wat veel publiek op de achtergrond.
Al met al hoor ik (nu al) verschil tussen de CD's op SA-14 Ver.2 en SA-14S1. (Sorry, pameijer.)
Daarna een aantal nummers op SACD beluisterd:
'The Goodbye Look': Donald Fagan op 'The Nightfly' (Warner Bros., Japan)
'Your latest trick': Dire Straits op 'Brothers in Arms' (MoFi)
'So What': Miles Davis op 'Kind of Blue' (Sony Music, Japan)
(mijn 'usual suspects')
Prachtige opnames, die al zeer goed beluisterbaar zijn.
Even wat andere SACD's belichten:
'Love, put on your faces': Patricia Barber op 'Modern Cool' (MoFi). Kippevel als het Choral Thunder Vocal Choir aanzet.
'Blood, Sweat and Tears', 2e album op Mofi. Ehm... veel getoeter en geblaas. Daar heeft de SA-14 het duidelijk moeilijk mee.
'Pet Sounds' Beach Boys op Mofi. Eigenlijk hetzelfde.
Ik heb nu 'The War of the Worlds' op repeat. BS&T en Pet Sounds zijn ook goede gegadigden voor de repeat.
Derde indruk, na een ochtend: een blijvertje!
Citeer
I don't know why you came along at such a perfect time
But if I let you hang around I'm bound to lose my mind