Meerdere speakers op Marantz 2215b

Gestart door chris_zeel, juli 11, 2016, 14:51:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

chris_zeel

had net dit topic gezet bij "stereo versterkers", maar volgens mij hoort hij meer hier thuis, of bij vintage, excuses daarvoor!


Nadat mijn zoektocht op internet en vragen aan winkels niet genoeg duidelijkheid heeft verschaft heb ik me hier aanmeld om mijn vraagstuk te presenteren.


Ik heb een Marantz 2215b die recent is gerepareerd, daarbij het ik een set oude Bose 301 (8 ohm) speakers gekocht en dit klinkt erg goed.

Hiervoor had een set kleine 4 ohm Philips speakers en om het geluid in mijn kamer wat meer te vullen zou ik graag beide sets speaker willen aansluiten.


Nu heeft de 2215b "main" en "remote" speaker aansluitingen, maar weet ik niet of dit de beste optie om deze te gebruiken.

Als ik de main en remote aansluitingen gebruik, worden de speakers dan in parallel aangesloten?

Omdat de speaker niet dezelfde impedantie hebben is zou aansluiten in parallel een resulterende impedantie van minder dan 3 ohm hebben, klopt dat? Dat zou geloof ik niet goed zijn.

Als ze in serie worden aangesloten, dan zou dat op 12 ohm komen, klopt dat?


Ik heb nu als test de speaker op de "main" in serie geschakeld.


Ik heb ook gelezen ergens dat als je speaker in serie schakelt dit niet het beste is voor de prestatie van de speakers. Hoe zit dat?


Alvast bedankt voor de reactie.

bas focal marantz

Klopt 12 ohm, maar gaat het erg dun klinken, weinig laag.
4 en 8 ohm parallel kom je op 2,66 ohm.

Gewoon stereo houden met 2 speakers.

chris_zeel

Hoe komt de verandering in het geluid? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Mijn kennis is nog wat beperkt daarin.

En de main en remote aansluitingen van de versterker zelf, zijn dat parallel schakelingen?

Sent from my FP1 using Tapatalk


Maurice

Citaat van: chris_zeel op juli 11, 2016, 20:59:58
Hoe komt de verandering in het geluid? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Mijn kennis is nog wat beperkt daarin.

En de main en remote aansluitingen van de versterker zelf, zijn dat parallel schakelingen?

Sent from my FP1 using Tapatalk
Dat zijn parallel schakelingen ja.
De reden van verandering in het geluid is omdat je een extra filter in de signaalweg plaatst. Serieschakeling van speakers kan alleen met losse units die hetzelfde gefilterd worden, en dat zie je wel vaker in speakerzuilen.
Het is elementaire elektronica, zoek maar eens naar wat weerstanden en spoelen met signalen (stroom) doet.

Overigens is de 2215b niet al te krachtig. Voldoende om één set niet te moeilijke speakers aan te sluiten, maar niet om er twee parallel aan te sluiten. De 15 staat namelijk voor 15 watt. Overigens heb ik er zelf ook één ;)
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

chris_zeel

Citaat van: Maurice op juli 11, 2016, 23:24:39
Dat zijn parallel schakelingen ja.
De reden van verandering in het geluid is omdat je een extra filter in de signaalweg plaatst. Serieschakeling van speakers kan alleen met losse units die hetzelfde gefilterd worden, en dat zie je wel vaker in speakerzuilen.
Het is elementaire elektronica, zoek maar eens naar wat weerstanden en spoelen met signalen (stroom) doet.

Overigens is de 2215b niet al te krachtig. Voldoende om één set niet te moeilijke speakers aan te sluiten, maar niet om er twee parallel aan te sluiten. De 15 staat namelijk voor 15 watt. Overigens heb ik er zelf ook één ;)


Bedankt voor je uitleg.
Heb je bij parallel schakeling dit effect van het filteren niet? Zijn de twee signaal paden van de luidsprekers dan apart en zitten de filters niet in elkaars pad?

Maurice

Citaat van: chris_zeel op juli 13, 2016, 11:18:08

Bedankt voor je uitleg.
Heb je bij parallel schakeling dit effect van het filteren niet? Zijn de twee signaal paden van de luidsprekers dan apart en zitten de filters niet in elkaars pad?
Bij parallel schakeling heb he dit inderdaad niet, de speakers krijgen dan elk los van elkaar een signaal.
Stroom loopt altijd van plus naar min (oftewel, van de rode aansluiting naar de zwarte aansluiting).
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude