had net dit topic gezet bij "stereo versterkers", maar volgens mij hoort hij meer hier thuis, of bij vintage, excuses daarvoor!
Nadat mijn zoektocht op internet en vragen aan winkels niet genoeg duidelijkheid heeft verschaft heb ik me hier aanmeld om mijn vraagstuk te presenteren.
Ik heb een Marantz 2215b die recent is gerepareerd, daarbij het ik een set oude Bose 301 (8 ohm) speakers gekocht en dit klinkt erg goed.
Hiervoor had een set kleine 4 ohm Philips speakers en om het geluid in mijn kamer wat meer te vullen zou ik graag beide sets speaker willen aansluiten.
Nu heeft de 2215b "main" en "remote" speaker aansluitingen, maar weet ik niet of dit de beste optie om deze te gebruiken.
Als ik de main en remote aansluitingen gebruik, worden de speakers dan in parallel aangesloten?
Omdat de speaker niet dezelfde impedantie hebben is zou aansluiten in parallel een resulterende impedantie van minder dan 3 ohm hebben, klopt dat? Dat zou geloof ik niet goed zijn.
Als ze in serie worden aangesloten, dan zou dat op 12 ohm komen, klopt dat?
Ik heb nu als test de speaker op de "main" in serie geschakeld.
Ik heb ook gelezen ergens dat als je speaker in serie schakelt dit niet het beste is voor de prestatie van de speakers. Hoe zit dat?
Alvast bedankt voor de reactie.