Citaat van: DansaN op mei 15, 2016, 10:39:48
Wanneer details meer benadrukt worden dan ze bij een live performance hoorbaar zouden zijn, dan is het m.i. niet realistisch.
Het komt zoals altijd toch weer neer op zo veel mensen, zo veel verschillende voorkeuren qua geluid.
Zelf ga ik met grote regelmaat naar concerten, festivals, theatervoorstellingen. Op vele albums hoor ik zaken als ademhalingen van vocalisten, de kleppen of ventielen van een blaasinstrument, continue het schuiven van vingers over snaren etc., welke de luisteraar het idee moeten geven van een live performance of van een 'zéér goede opname'. Echter hoor ik deze zaken tijdens live performances in veel mindere mate terug of zelfs in het geheel niet. E.e.a is sterk afhankelijk van de wijze van versterking, het genre muziek en de setting. Juist de omgevingsgeluiden, de dynamiek van een live act of juist de afwezigheid daarvan (wall of sound), de impact van bv. drums of scherp koper maken het natuurgetrouw. Niet die geluidjes welke er uitgelicht worden op een album en hetgeen momenteel helemaal een hype is, 'sprankeling' in het hoog
. Onnatuurlijk, het doet 'de waarheid' juist geweld aan.
Vraag; wat is 'de waarheid'? De geluiden in de opnamestudio met de microfoon kort op alles wat geluid maakt (" zoals de artiest het heeft bedoelt"
), of die tijdens een live performance?