Onkyo A 9070 met B&W CM10

Gestart door Bartie1967, april 08, 2016, 10:51:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Bartie1967

Hallo , mijn naam is Bart en dit is de eerste maal op het forum.
Ik heb al interessante dingen gelezen op dit forum , waarvoor dank.

Mijn set  onkyo a9070 met B&w cm 10 speelt voortreffelijk , de onkyo heeft alle specificaties waar ik naar op zoek was . Beter kan altijd , maar ik kon deze versterker voor een interessante prijs kopen.
De phono ingang was een pluspunt  , die speelt zonder enige vorm van ruis of brom .
De mogelijkheid om hem te gebruiken (in de toekomst )als voorversterker leek me ook interessant .
De ingebouwde Wolfson 192 kHz/24-Bit DACs moet ik nog uittesten daar ik het meeste vinyl speel.

Mijn speakers klinken lekker warm en ruimtelijk en op het juiste moment heeft deze versterker de nodige kracht om mijn CM 10's eens luider te doen spelen.

Mijn grootste zorg naar de toekomst is de plaatsing van mijn versterker.
Wegens " vrouwelijke tegenkantingen " 😀 Moet de versterker in een kast worden geplaatst. Op zich geen probleem (denk ik )want ik laat de voorklep van de kast open en aan de achterkant heb ik een opening van 2 cm over een lengte van 150 cm . Aan beide zijkanten heb ik 15 cm ruimte , maar aan de bovenkant slechts 8 cm ( fabrikant raadt 30 cm aan) .
De temperatuur in de kast is zo'n 30 a 33 graden .
Dus om een lang verhaal kort te maken . Is het aan te raden om een extra koeling te voorzien in de kast?
Op het forum heeft gebruiker CBdicX een mooie oplossing . Hij gebruikt 3 Noice Blocker M12 S ventilatoren.
Weet iemand hoe je deze aanstuurt? Is het via een usb adapter? Ik heb ook al aansturingen gezien. In principe moet dit ook via arduino kunnen. Een warmtesensor op de arduino die deze laat aanslaan bij te hoge temperaturen.
Ik heb wel een basis arduino kennis , maar voor dit project zou ik toch iemand moeten inschakelen met meer kennis van zaken. Of kan het simpeler?

Reacties en suggesties zijn welkom

Vriendelijke groetjes Bart



polleke_cgc

Je versterker levert 2x75W bij 8 ohm (zoals bij een CM 10).
Afhankelijk van hoe luid je speelt zal die warmteproductie wel meevallen.

Mijn versterker (een oude Kenwood KA5005 die 2x80W levert bij 8 Ohm) staat al meer dan 16 jaar in een kast die aan de voorkant open is, bovenop staat een CD-speler (met daarboven een vrije 8 cm. ruimte). Links en rechts is meer ruimte vrij, achter staat hij zowat tegen de achterwand.
Die versterker is nu een 22 jaar oud en werkt nog altijd heel behoorlijk. Het laatste jaar deed hij wat raar, maar sinds ik de binnenkant van de versterker eens goed gestofzuigd heb, is dat probleem opgelost.

Je kan natuurlijk zeker spelen, maar ik denk niet dat het nodig is.

Ben een tijdje geleden nog gaan luisteren naar de volledige CM S2 reeks van B&W (behalve de 6) en ik was behoorlijk onder de indruk van die CM 10 S2. Wel jammer dat ik niet de plaats heb om het ding op te stellen. Ik vrees dat ik me zal moeten tevreden stellen met een 686 S2 (of CM 5 S2) ;)...

Matt

Welkom hier Bart.

Ik heb het voordeel van geen vrouw in huis te hebben dus ik kan mij niet zo goed inleven in jou probleem  :-D
Maar er is dus geen mogelijkheid om die een andere plaats te geven.
Ik heb een vintage receiver en vrouw of niet - al staat ze op haar hoofd - ik stop die niet in een kast  :angel:
Als het mooi is mag het gezien worden  :yes:

De meeste computerfans kan je aansluiten op 6v, 9v of 12v (snelheid verschilt dan, alsook het geluid en de efficiëntie)
Je kan een fancontroller kopen en die aansluiten op een 12v adapter of je kan ze ook rechtstreeks aansluiten op een 12v adapter (of een oude pc voeding, maar die zal waarschijnlijk wat meer verbruiken).
Het voordeel van de controller is dat je de snelheid kan aanpassen. Maar dat kan je ook op andere manieren bekomen...

Greetz
#Rega Elicit-R #ATC SCM11 #Rega Apollo #Node2
#Project Debut Carbon met Ortofon OM10 #Synology DS216play

Vintage #1090 #2100L #5010B #JJ221 #B&W DM602

"Music is what feelings sound like."

Zep

Citaat van: Matt op april 08, 2016, 20:24:07
Ik heb het voordeel van geen vrouw in huis te hebben

Man, wat een perspectief heb jij zeg....gewoon doen wat je zelf wil, om jaloers van te worden!
Binnenkort een McIntosh of een Bryston in de huiskamer  clown1
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

Bartie1967

#4
T'ja , ik heb al geprobeerd mijn vrouw in de kast te stoppen , maar dat was ook niet zo handig😀. Ze mag trouwens ook gezien worden .
Het belangerijkste voor mij is het geluid , en als die versterker nu in de kast moet of niet , ik heb daar infeite niet zo'n groot probleem mee... Mijn speakers zijn het pronkstuk en die gaan nooit de kast in.
Mijn platenspeler staat al op de kast en het concept dat je de versterker niet ziet kan me wel bekoren... Een kwestie van smaak zeker
Ik probeer gewoon wat info te verzamelen over de temperatuur van versterkers en wat de invloed daarvan is op de lange duur.
Alvast bedankt voor de bijdrage...

Siddartha

Je weer toch dat dit een Marantz forum is he? [emoji1][emoji6]
Marantz PM7004 - Cambridge Audio DAC Magic
Marantz CD6005 - Marantz ST7001 - Akai AS2000 draaitafel - Shure M44-7 element
Netgear ReadyNas Duo - Mac Mini
Boston Acoustics VS260S - Samsung 40F6400 Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ohm

Bartie1967

Idd , maar het is een interessant forum , en muziekliefhebbers helpen elkaar toch ? Of niet ?🤔

TurboMarco

Ik heb deze versterker ook gehad ,en ik vond het één van de fijnste stereo versterker die ik ooit gehad heb .
Deze A9070 word nauwelijks heet ,al moet ik wel zeggen dat iedere versterker bij mij altijd op een goed geventileerde plek staat .
Af en toe heb ik wel een beetje spijt dat ik deze (ook voor veel te weinig) weg gedaan heb  frusty
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Maus

Citaat van: Bartie1967 op april 08, 2016, 23:25:49
T'ja , ik heb al geprobeerd mijn vrouw in de kast te stoppen , maar dat was ook niet zo handig😀.

Dan komt ze daarna weer uit de kast, zit je ook niet zo op te wachten..

Bartie1967

Citaat van: Maus op april 09, 2016, 10:01:06
Dan komt ze daarna weer uit de kast, zit je ook niet zo op te wachten..

Haha , da's e goeie...

Matt

Citaat van: Zep op april 08, 2016, 21:36:02
Man, wat een perspectief heb jij zeg....gewoon doen wat je zelf wil, om jaloers van te worden!
Binnenkort een McIntosh of een Bryston in de huiskamer  clown1

Momenteel is het nog leuk zo. Doen wat ik wil, wanneer ik wil. Maar op een dag zal dat ook wel veranderen  :yes:
En ik woon op 20 minuten rijden van een Macintosh, Bryston, Accuphase,... verdeler  :-o
Maar ik heb er het budget niet voor, andere prioriteiten :)
#Rega Elicit-R #ATC SCM11 #Rega Apollo #Node2
#Project Debut Carbon met Ortofon OM10 #Synology DS216play

Vintage #1090 #2100L #5010B #JJ221 #B&W DM602

"Music is what feelings sound like."

Zep

Citaat van: Matt op april 09, 2016, 20:55:40
Maar ik heb er het budget niet voor, andere prioriteiten :)

Heb ik ook "last" van, te veel prioriteiten  :wink:
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

Bartie1967

Ok, maar om bij het topic te blijven.  Weten jullie de temperatuur van op jullie versterker?

Zep

Citaat van: Bartie1967 op april 08, 2016, 10:51:08

Aan beide zijkanten heb ik 15 cm ruimte , maar aan de bovenkant slechts 8 cm ( fabrikant raadt 30 cm aan) .
De temperatuur in de kast is zo'n 30 a 33 graden .

Fabrikanten zeggen altijd 30 centimeter en vervolgens stapelen ze gerust een ander component op de versterker. Heb ooit Marantz hierover gebeld, of bv mijn blu-ray speler op mijn toenmalige marantz versterker kon. Ja zeggen ze dan, het is beter om de versterker bovenop te plaatsen.....maar het kan wel hoor!  :?
Maar als je versterker bovenop niet echt heet wordt lijkt me 8 cm geen enkel probleem, in het ergste geval schiet de beveiliging in  :wink:
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

Cornelis1921

Citaat van: Zep op april 08, 2016, 21:36:02
Man, wat een perspectief heb jij zeg....gewoon doen wat je zelf wil, om jaloers van te worden!
Binnenkort een McIntosh of een Bryston in de huiskamer  clown1
Geen vrouw OK, maar geen partner, dat lijkt mij overdreven. Ik heb namelijk ook geen vrouw o.i.d., maar ook geen fatsoenlijk klankbord, en de gehele tijd alleen maar tegen je spullen of jezelf praten is ook zeer frustrerend. frusty
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *