Nou Marantz vrienden, daar komt ie..........(appels en peren vergelijk)
Ruim ander halve dag getest, ok, niet al te lang maar voor mij voldoende.
Heb alles door de AMP1 gestuurd, van rustige muziek (DSD bestanden van de Special Edition) tot het zeer zware werk (The Prodigy), TV, Internet radio en Films.
Het is duidelijk een alles vreter, niets is te gek en de A1 ondersteund alles.
Geluid is goed mits er aan wat voorwaarden word voldaan.
Mijn eerste indruk was helder en geen aanzet in het laag, nu blijkt die geen aanzet in het laag nu net de zwakke kant van de A1 te zijn.
Ik kan de PM/NA set zonder sub draaien, dan mis ik niets, schakel ik een sub bij dan krijg ik net dat beetje sublaag wat ik met de PM/NA zonder sub niet heb, maar dat merk je voornamelijk in actie fims, voor de rest niet
Met de A1 is dit overduidelijk anders, zonder sub is er laag maar dat mist ballen, en dat mis je overal, in muziek, in TV en zeker in films.
Maar goed, daar heeft Marantz de subwoofer out voor op de A1 (nu begrijp ik ook waarom).
Ik sluit mijn sub op standje PM/NA aan de A1 en word zowat bij de buren naar binnen geblazen !
Marantz heeft de gain op de sub out ontzettend hard staan, ik moest zeker 25-30% terug in volume op de Klipsch R112SW.
Zo was het te pruimen alhoewel het een "andere" bass is als via de pre-out van de PM.
Het is zwaarder aangezet, iets overdreven, en voor mij best wel storend, maar goed, zonder is geen optie op de A1 (vind ik !)
De A1 is ook wat fanatieker in het hoog als de PM, ik heb de PM op +2 staan voor het hoog, bij de A1 had ik die behoefte niet.
Volume regeling is werkelijk waardeloos, hou daar rekening mee !!Het is of te hard, of te zacht, van enig fijn regeling is geen sprake.
Met ieder klikje op de volume knop schiet het volume omhoog of omlaag, echt niet te geloven dat Marantz zoiets de wereld in stuurt, ik werd en behoorlijk zenuwachtig van en mijn vrouw met mij.
Ook is in het display de volume niet af te lezen (geen idee waarom niet) je bent afhankelijk van je oren of dat uitgefreesde stukje van de volume knop.
Nou, dat word een vervelende toestand, en dan draai ik nog met redelijk inefficiënte speakers (Teufel Definion 5) moet er niet aan denken dat er gebruikers gaan komen met bijvoorbeeld een set Klipsch speakers
Ook word het volume boven standje 9-10 uur te schel en hard, de A1 verliest zijn "warme" klank dan en vliegt wat mij betreft snel uit de bocht.
Marantz omschrijft het als volgt:
Maar laat je daardoor niet misleiden: de geavanceerde schakelende versterkertechniek laat een oorverdovend geluid weerklinken van 70 W bij 4 ohmInderdaad, oorverdovend !
Totaal niet te vergelijken met de PM, die kan ik zover open draaien als ik wil, het blijft warm en strak, het gaat alleen harder, verder veranderd er niets (maar weer die appels en peren).
Ook word de A1 behoorlijk warm, of dat goed of slecht is zal de tijd uit wijzen, de PM blijft lauw tijdens werk, de A1 gaat richting een receiver.
Ook vind ik het display veel lastiger te lezen dan van de PM, ik denk dat er een ander type display gebruikt word, ik had op de luisterplek moeite met lezen waar dat bij de PM niet het geval is, maar waarschijnlijk minder belangrijk voor de meeste onder ons.
Ook vond ik de Links / Rechts scheiding te duidelijk, ik miste het geluid "uit het midden" wat ik wel duidelijk heb met de PM !
Zijn er ook goede dingen, ja zeker
Mooi ontwerp, lekker compact.
Goede DAC die alles slikt.
Gaat moeiteloos hard, ondanks de schijnbare lage wattage.
Stuurde bij mij lage gevoeligheid speakers makkelijk aan (met sub als ondersteuning).
Helder geluid, stemmen zijn prima te verstaan.
Goede prijs kwaliteit verhouding.
Goed, het vergelijk met de PM/NA is natuurlijk niet eerlijk en als appels met peren, voor mij met mijn PM/NA verleden is dit een te grote stap terug mocht ik de A1 willen houden en de PM/NA verkopen.
Dat gaat dus niet gebeuren.
Maar dat Marantz met de A1 een goede versterker neer zet is duidelijk, wel voor een bepaalde doelgroep, de werkelijk audiofielen zullen dit traject toch niet op gaan.
Misschien dat die maar moeten wachten op de PM10, als Marantz maar niet de zelfde fout maakt met die missende fijn gevoeligheid van de volume stappen !!!!