Ervaringen met HD-AMP1

Gestart door bolio, maart 31, 2016, 14:31:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

lo

Een helder overzicht van je ervaringen neer geschreven. Prettig te lezen. Keurig!!
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Zep

Citaat van: AkTeVox op augustus 24, 2016, 18:50:40
Alhoewel een versterker hoeft toch maar te versterken volgens velen.  :no:

Dat klopt ook, feit is alleen dat de AMP1 niet veel vermogen heeft en dat laat zich vooral horen (in het gebrek in het laag)  bij luid spelen. Bovendien heeft de AMP1 een dac en de PM11 niet, daarmee kun je deze al niet meer vergelijken als versterker.
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

mountainbiker

Citaat van: CBdicX op augustus 24, 2016, 17:29:20
Nou Marantz vrienden, daar komt ie..........(appels en peren vergelijk)

Ruim ander halve dag getest, ok, niet al te lang maar voor mij voldoende.
Heb alles door de AMP1 gestuurd, van rustige muziek (DSD bestanden van de Special Edition) tot het zeer zware werk (The Prodigy), TV, Internet radio en Films.
Het is duidelijk een alles vreter, niets is te gek en de A1 ondersteund alles.
Geluid is goed mits er aan wat voorwaarden word voldaan.

Mijn eerste indruk was helder en geen aanzet in het laag, nu blijkt die geen aanzet in het laag nu net de zwakke kant van de A1 te zijn.
Ik kan de PM/NA set zonder sub draaien, dan mis ik niets, schakel ik een sub bij dan krijg ik net dat beetje sublaag wat ik met de PM/NA zonder sub niet heb, maar dat merk je voornamelijk in actie fims, voor de rest niet
Met de A1 is dit overduidelijk anders, zonder sub is er laag maar dat mist ballen, en dat mis je overal, in muziek, in TV en zeker in films.

Maar goed, daar heeft Marantz de subwoofer out voor op de A1 (nu begrijp ik ook waarom).
Ik sluit mijn sub op standje PM/NA aan de A1 en word zowat bij de buren naar binnen geblazen !
Marantz heeft de gain op de sub out ontzettend hard staan, ik moest zeker 25-30% terug in volume op de Klipsch R112SW.
Zo was het te pruimen alhoewel het een "andere" bass is als via de pre-out van de PM.
Het is zwaarder aangezet, iets overdreven, en voor mij best wel storend, maar goed, zonder is geen optie op de A1 (vind ik !)

De A1 is ook wat fanatieker in het hoog als de PM, ik heb de PM op +2 staan voor het hoog, bij de A1 had ik die behoefte niet.
Volume regeling is werkelijk waardeloos, hou daar rekening mee !!
Het is of te hard, of te zacht, van enig fijn regeling is geen sprake.
Met ieder klikje op de volume knop schiet het volume omhoog of omlaag, echt niet te geloven dat Marantz zoiets de wereld in stuurt, ik werd en behoorlijk zenuwachtig van en mijn vrouw met mij.
Ook is in het display de volume niet af te lezen (geen idee waarom niet) je bent afhankelijk van je oren of dat uitgefreesde stukje van de volume knop.
Nou, dat word een vervelende toestand, en dan draai ik nog met redelijk inefficiĆ«nte speakers (Teufel Definion 5) moet er niet aan denken dat er gebruikers gaan komen met bijvoorbeeld een set Klipsch speakers  :-o

Ook word het volume boven standje 9-10 uur te schel en hard, de A1 verliest zijn "warme" klank dan en vliegt wat mij betreft snel uit de bocht.
Marantz omschrijft het als volgt:
Maar laat je daardoor niet misleiden: de geavanceerde schakelende versterkertechniek laat een oorverdovend geluid weerklinken van 70 W bij 4 ohm
Inderdaad, oorverdovend !
Totaal niet te vergelijken met de PM, die kan ik zover open draaien als ik wil, het blijft warm en strak, het gaat alleen harder, verder veranderd er niets (maar weer die appels en peren).

Ook word de A1 behoorlijk warm, of dat goed of slecht is zal de tijd uit wijzen, de PM blijft lauw tijdens werk, de A1 gaat richting een receiver.
Ook vind ik het display veel lastiger te lezen dan van de PM, ik denk dat er een ander type display gebruikt word, ik had op de luisterplek moeite met lezen waar dat bij de PM niet het geval is, maar waarschijnlijk minder belangrijk voor de meeste onder ons.
Ook vond ik de Links / Rechts scheiding te duidelijk, ik miste het geluid "uit het midden" wat ik wel duidelijk heb met de PM !

Zijn er ook goede dingen, ja zeker  :wink:

Mooi ontwerp, lekker compact.
Goede DAC die alles slikt.
Gaat moeiteloos hard, ondanks de schijnbare lage wattage.
Stuurde bij mij lage gevoeligheid speakers makkelijk aan (met sub als ondersteuning).
Helder geluid, stemmen zijn prima te verstaan.
Goede prijs kwaliteit verhouding.

Goed, het vergelijk met de PM/NA is natuurlijk niet eerlijk en als appels met peren, voor mij met mijn PM/NA verleden is dit een te grote stap terug mocht ik de A1 willen houden en de PM/NA verkopen.
Dat gaat dus niet gebeuren.
Maar dat Marantz met de A1 een goede versterker neer zet is duidelijk, wel voor een bepaalde doelgroep, de werkelijk audiofielen zullen dit traject toch niet op gaan.

Misschien dat die maar moeten wachten op de PM10, als Marantz maar niet de zelfde fout maakt met die missende fijn gevoeligheid van de volume stappen !!!!
Ik heb heel even vorige week overwogen om de Marantz  HD-AMP1 te kopen.Blij dat ik dat niet heb gedaan.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

xander32

Duidelijk verslag C; ik lees hier op 't forum ook met enige regelmaat dat alle versterkers hun gelijken zijn. Een versterker versterkt, aan een paar watts heeft men genoeg en ze klinken allen hetzelfde.

Maar jouw test was dan ook geen ABX (?) , geen blinde test. Volkomen subjectief, niet serieus te nemen  :no:.



:wink:

TurboMarco

Klopt  :yes:

Uitgangsniveaus die verschillen , Fletcher munson curve  , en wat natuurlijk ook mogelijk is een versterker die staat te clippen .

Dat laatste horen sommige mensen niet eens  :wink:

Nou noem ik 70 Watt niet bepaald een paar watts ,maar goed we luisteren niet allemaal op concert niveau .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

DansaN

Citaat van: TurboMarco op augustus 25, 2016, 09:18:45
Nou noem ik 70 Watt niet bepaald een paar watts ,maar goed we luisteren niet allemaal op concert niveau .
Wanneer we dat wel continu doen, weten we in ieder geval zeker dat we de verschillen snel niet meer horen en dat verschillen die we dan nog wel menen te "horen" puur psychologisch zijn :-)

Of lopen we in huis ook met gehoorbescherming wanneer we muziek op oorlogssterkte draaien?

DansaN

<On topic>
Leuk verslag en interessant om de ervaring van gebruikers te lezen i.p.v. recensies :yes:

TurboMarco

#112
Ik kan mij wel voorstellen dat 70 watt te weinig is voor luidsprekers met een wat lager rendement ,en dat vooral met klassieke muziek waar heel veel dynamiek in zit .
Maar goed dan maakt 30 Watt volgens mij ook niet zo'n groot verschil meer ,of je luistert op achtergrond niveau .

Ik ben trouwens wel geneigd om oordoppen te dragen wanneer ik langs een druk schoolplein loop  frusty ,maar niet wanneer ik naar muziek luister .

Zou de Marantz  HD amp1 niet recht meten vanwege een eq instelling dan vind ik het een brol van een versterker .
Dat heeft verder niets met een ingebouwde dac van doen .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

CBdicX

Citaat van: mountainbiker op augustus 25, 2016, 01:09:55
Ik heb heel even vorige week overwogen om de Marantz  HD-AMP1 te kopen.Blij dat ik dat niet heb gedaan.

Ik vind ondanks mijn wat minder positieve bevinden (zeker vergeleken met de PM/NA set) het een versterker die de moeite van uit proberen waard is.
Of je het dan eens of niet eens bent met mijn conclusie is dan voor jezelf duidelijker te stellen dan alleen uitgaan van mijn persoonlijke bevindingen.
Een ding is zeker, die volume regeling is but.

Ik zou voor twijfelaars zeggen, koop de AMP1 bij een webshop, test hem, bevalt het niet kan je de amp binnen 14 dagen retour doen, hoe makkelijk kan het zijn  :wink:

CBdicX

#114
Citaat van: xander32 op augustus 25, 2016, 06:44:47
Duidelijk verslag C; ik lees hier op 't forum ook met enige regelmaat dat alle versterkers hun gelijken zijn. Een versterker versterkt, aan een paar watts heeft men genoeg en ze klinken allen hetzelfde.

Maar jouw test was dan ook geen ABX (?) , geen blinde test. Volkomen subjectief, niet serieus te nemen
:wink:

Ik laat ABX en blinde test over aan de mensen die er "verstand" van hebben, zoals reviewers en recencisten.
Zoals ik dit getest heb en vergeleken met de PM/NA is gewoon de bananenstekkers over zetten, dat neem 5-6 seconden in beslag.
Beide systemen speelde dezelfde muziek en films, lijkt mij redelijk "serieus", en ik ben een hobbyist (zoals 99% hiet op het forum) en niet een duur betaalde reviewer, en wij weten allemaal door wie die betaald worden.

Ik heb een abonnement op Music Emotion gehad, prachtig blad met testen om van te watertanden, maar werkelijk nooit kwam een amp, speaker of wat dan ook er "slecht" vanaf.
En heel toevallig, als er een B&W speaker werd "getest" stonden er 3-4 advertenties van B&W in het blad, dit fenomeen doet zich ook voor met andere merken.
Daar had ik genoeg van, ik wil ook eens lezen wat er mis is, want er is vast wel iets te vinden, ook bij een set B&W speakers zoals de 800 D3.......

Zover het binnen mijn mogelijkheden lag heb ik dit zeker serieus benaderd, ik had zelfs het idee om de PM/NA aan de kant te zetten, de AMP1 te kopen en te wachten op een streamer van dezelfde serie.
(ik vind het kleinere formaat wel prettig gezien ik weinig ruimte heb)
Mijn insteek was dan ook zeer positief naar de Amp1, tot ik tegen de mindere kanten aan liep, en op welke manier van testen die nu na voren komen lijkt mij van minder belang.

mountainbiker

Citaat van: CBdicX op augustus 25, 2016, 10:39:28
Ik vind ondanks mijn wat minder positieve bevinden (zeker vergeleken met de PM/NA set) het een versterker die de moeite van uit proberen waard is.
Of je het dan eens of niet eens bent met mijn conclusie is dan voor jezelf duidelijker te stellen dan alleen uitgaan van mijn persoonlijke bevindingen.
Een ding is zeker, die volume regeling is but.

Ik zou voor twijfelaars zeggen, koop de AMP1 bij een webshop, test hem, bevalt het niet kan je de amp binnen 14 dagen retour doen, hoe makkelijk kan het zijn  :wink:
Ik heb vorige week de NAD D 3020 al gekocht.Is de helft van de prijs.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

CBdicX

Citaat van: mountainbiker op augustus 25, 2016, 11:02:34
Ik heb vorige week de NAD D 3020 al gekocht.Is de helft van de prijs.

Dat kan ook natuurlijk, en als ie voldoet dan is het doel bereikt !
Wel apart dat deze D klasse versterkers over sub outs beschikken, zegt wel wat over de capaciteit om woofers goed aan te sturen, ondanks de vele watts die een D klasse kan produceren.
Was ook het eerste wat mij opviel toen ik van de PM/NA naar de A1 ging (zonder sub), het laag stortte behoorlijk in.
Dat kwam wel terug met het gebruik van een sub op de A1, maar dat vind ik persoonlijk weer wat minder natuurlijke bass, het klinkt allemaal wat opgefokt.
Heb ik geen last van met de PM/NA, dat draait probleemloos zonder sub, een heerlijk ontspannen bass  :lol:

mountainbiker

Citaat van: CBdicX op augustus 25, 2016, 11:12:28
Dat kan ook natuurlijk, en als ie voldoet dan is het doel bereikt !
Wel apart dat deze D klasse versterkers over sub outs beschikken, zegt wel wat over de capaciteit om woofers goed aan te sturen, ondanks de vele watts die een D klasse kan produceren.
Was ook het eerste wat mij opviel toen ik van de PM/NA naar de A1 ging (zonder sub), het laag stortte behoorlijk in.
Dat kwam wel terug met het gebruik van een sub op de A1, maar dat vind ik persoonlijk weer wat minder natuurlijke bass, het klinkt allemaal wat opgefokt.
Heb ik geen last van met de PM/NA, dat draait probleemloos zonder sub, een heerlijk ontspannen bass  :lol:
Ik dreun hier juist de kamer uit.Ben bezig om de eq tot 600hz in te stellen om het laag er een beetje uit te halen. Kan natuurlijk ook nog liggen aan de speakers.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

TurboMarco

CiteerIk laat ABX en blinde test over aan de mensen die er "verstand" van hebben, zoals reviewers en recencisten.

De ironie is dat de de meeste reviewers en recensenten zich niet wagen aan een ABX test .
Daar raakt men gedesillusioneerd van   :wink:

Het is dus een misplaatste opmerking .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Zep

Blijf het toch een raadsel vinden waarom Marantz met de HD-AMP1 slecht een vermogen heeft meegegeven van 35 Watt @8Ohm, vooral omdat het in klasse D makkelijk veel hoger kan  :roll:
Wanneer je nieuwe speakers wil aanschaffen bij deze Amp dan blijft de keuze beperkt wil je geen schel geluid en compressie bij wat luider muziek luisteren.
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*