Bi-amp versus Stereo vermogen

Gestart door CBdicX, maart 08, 2016, 11:12:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

VANZOMERENG

Ajs je al 2x PM14 heb, wordt het een ander verhaal, dan gewoon experimenteren, kost je geen drol
en alleen je eigen oren, beslissen.   Zo simpel kan het zijn

Als ik in de handleiding kijkt van jouw versterker, lees ik het volgende

Stereo complete bi-amp connection
This mode enables the two amplifiers connected to this unit
to function as one monaural amplifier. To use this mode, two
F.C.B.S. connected PM-14S1 units are required.
To switch the mode, use the amplifier mode switch on the
rear panel while the power is off.


Want dat neerkomt op horizontale BI-Ampen
(wat niet wilt uitsluiten, dat verticale BI-Amping ook mogelijk is, moet je maar de handleiding goed op nalezen)

TurboMarco

Citaat van: CBdicX op maart 09, 2016, 20:24:11
Al ga je drie PM14's inzetten maakt het nog steeds niets uit .
En dat kom je wel meer tegen als er over Bi-amp gesproken word, dus op zich niets nieuws.
Er zullen altijd voor en tegen standers blijven wat dit betreft.
Ja of je nu 1 of 3 trafo's gebruikt maakt niets uit .
Dat wil dus niet zeggen dat ik meerdere versterkers afwijs ,sterker nog ik prees meerdere versterkers aan ,heb je daar overheen gelezen ?
Maar om in jouw gedachtegang te blijven is dus een versterker met 2 trafo's beter in staat een set luidsprekers aan te kunnen sturen dan een versterker met één trafo ,sorry hoor ...maar of het het leuk vind of niet dat is niet het geval ,althans zo simpel kan je het niet stellen .

Die truc die jij nu uithaalt  heb ik lang geleden ook gedaan met twee Marantz PM95 en twee NAD218 versterkers ,echter niet met als resultaat wat jij nu ervaart ,sterker nog ik hoorde geen enkel verschil.
De gebruikte luidsprekers hebben een rendement van 83 db en zijn 4 Ohm,geen vergelijk met de hoogrendement Klipsch dus .
CiteerEn om toch eens mee te maken of het wat uit maakt heb ik zojuist 2x het zelfde muziekstuk gespeelt waar ik op de luisterplek met 1 PM duidelijk een zwaardere bass krijg.
Die zware bass is weg zodra ik de 2e PM erbij zet en als Bi-amp ga spelen, de bass is nu meer in controle, lekker strak.
Dit is nog wel met mijn gevoeligheid vriendelijke Klipsch RP280FA speakers,
Maar goed ik ken de PM14 niet goed genoeg ,en misschien is de voeding die daar in zit toch nog te licht .


(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

Citaat van: Crooijmaster op maart 09, 2016, 20:51:29


Voordat je op basis van theorie iets als onzin(nig) bestempeld, éérst luisteren (het experiment, meten) en pas achteraf conclusies trekken - 'Listen without prejudice'.

Mag ik niet zeggen dat het levensgevaarlijk is om met een blinddoek de A12 over te steken omdat ik dat nog nooit uitgeprobeerd heb ?  clown1

Maar even serieus ,hoeveel versterkers moet ik dan uitproberen in een bi-amp set-up om een oordeel te mogen geven?
Zal ik Maurice anders even vragen of hij bij de topic regels erbij wilt vermelden dat je aan een discussie mee mag doen mits je alles eerst uitgeprobeerd hebt ?
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

mountainbiker

Heb het hele verhaal even doorgelezen. Zelf maak ik ook gebruik van 2 versterkers.1 Denon voor links en 1 Denon voor rechts. 1 ingangskanaal gebruik ik dus niet.Gebruik dus maar de helft van de versterkers. Heb jiij jouw opstelling al een keer geprobeerd zonder te bi-ampen maar gewoon 1 kanaal per versterker te gebruiken? Luister eerst eens op die manier.
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

TurboMarco

Ik hou het wel bij mijn bi-amp met actief filter setje ,bovendien heeft mijn versterker al twee trafo's  :-D

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

CBdicX

Citaat van: TurboMarco op maart 09, 2016, 22:10:28
Ik hou het wel bij mijn bi-amp met actief filter setje ,bovendien heeft mijn versterker al twee trafo's  :-D


Nou, mooi, ik gebruik nu ook 2 trafo's ipv 1..........  :wink:

CBdicX

Citaat van: VANZOMERENG op maart 09, 2016, 21:35:56
Ajs je al 2x PM14 heb, wordt het een ander verhaal, dan gewoon experimenteren, kost je geen drol
en alleen je eigen oren, beslissen.   Zo simpel kan het zijn

Als ik in de handleiding kijkt van jouw versterker, lees ik het volgende

Stereo complete bi-amp connection
This mode enables the two amplifiers connected to this unit
to function as one monaural amplifier. To use this mode, two
F.C.B.S. connected PM-14S1 units are required.
To switch the mode, use the amplifier mode switch on the
rear panel while the power is off.


Want dat neerkomt op horizontale BI-Ampen
(wat niet wilt uitsluiten, dat verticale BI-Amping ook mogelijk is, moet je maar de handleiding goed op nalezen)
Maar beste,
als ik het aansluit zoals Marantz wil, 1 PM op links en 1 op rechts, dan is het toch vertikaal als ik deze tekening moet geloven..... ?

CBdicX

#37
Citaat van: mountainbiker op maart 09, 2016, 22:04:18
Heb het hele verhaal even doorgelezen. Zelf maak ik ook gebruik van 2 versterkers.1 Denon voor links en 1 Denon voor rechts. 1 ingangskanaal gebruik ik dus niet.Gebruik dus maar de helft van de versterkers. Heb jiij jouw opstelling al een keer geprobeerd zonder te bi-ampen maar gewoon 1 kanaal per versterker te gebruiken? Luister eerst eens op die manier.
Met de Marantz Bi-amp instelling word er ook 1 ingang gebruikt, de uitgangen worden dan gekoppeld want link/rechts stuurt het zelfde signaal naar buiten, of beide links, of beide rechts.
Dus jij doet het zelfde, alleen met de PM op Bi-amp word ID2 op SLAVE gezet dus word alles met ID1 geregeld, tone, volume, en andere instellingen.
Via de SLAVE is niets te regelen.....

VANZOMERENG

#38
Citaat van: CBdicX op maart 10, 2016, 10:12:18
Met de Marantz Bi-amp instelling word er ook 1 ingang gebruikt, de uitgangen worden dan gekoppeld want link/rechts stuurt het zelfde signaal naar buiten, of beide links, of beide rechts.
Dus jij doet het zelfde, alleen met de PM op Bi-amp word ID2 op SLAVE gezet dus word alles met ID1 geregeld, tone, volume, en andere instellingen.
Via de SLAVE is niets te regelen.....

Onderstaande plaatje, komt echt uit een manual v/d PM14S1 (op plaatje klikken om te vergroten)

Lijkt op een combinatie van horizontaal en verticaal bi-ampen
(waarbij in deze situatie het vermogen per versterker niet flink is toegenomen/verdubbeld
door deze op mono te schakelen.  Je versterkervermogen totaal is wel verdubbeld, immers je
gebruikt nu 2x een PM14S1 maar het vermogen wordt nu ook gesplitst naar aparte hoog/laag sectie
van je speakers.  ZIE BLAUWE TEKST ONDER

Dus niet 2x 90 Watt (LINKS/RECHTS) wordt  2x  180 Watt (LINKS/RECHTS)

maar  4x 90Watt
(1X 90Watt LAAG/LINKS + 1X 90Watt HOOG/LINKS en 1X 90Watt LAAG/RECHTS + 1X 90Watt HOOG/RECHTS)




TurboMarco

#39
Dan klopt het toch met wat ik al eerder gezegd had ,de gevoeligheid van de luidsprekers blijft het zelfde ,en het uitgangsvermogen ook .
In dat geval vind ik het zinloos (zie mijn eerdere betoog m.b.t de tweeters ) ,het word natuurlijk een heel ander verhaal wanneer je twee versterkers kan brugggen (bridge-mode) ,dan krijg je twee mono versterkers voor links en rechts met een ruime vermogensverdubbeling .
Of je gebruikt voor iedere luidspreker een eindtrap met een actief filter ,dan ga je het rendement van de luidsprekers daadwerkelijk verhogen .
Daar ben ik trouwens groot voorstander van  :yes:

Ow wacht .... ik moet natuurlijk wel eerst vermelden dat ik dat eerst uitgeprobeerd  had .
Goed dan  :-D ,met 2xNAD 218thx eindbakken in bridge-mode heb ik dat gedaan .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

CBdicX

#40
Ik heb mij schele ogen gelezen en de meningen zijn verdeeld mbt Bi-amp gebruik, dan wel horizontaal of verticaal.
Verticaal geniet wel de voorkeur, dus 1 versterker per kant, tov horizontaal waarbij er een versterker voor het hoog/midden en een versterker voor het laag gebruikt word.
Ik hou het op de door Marantz voorgestelde methode, 1 PM per kant.........

CBdicX

#41
....... foutieve post