surround

Gestart door erik63, maart 04, 2016, 17:51:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

erik63

ik kreeg een schema van iemand om 4 speakers in surround te leggen  hier het schema


AkTeVox

#1
Eric kennen we van het AudioFreaks buurforum. Misschien je eerst even voorstellen Eric?

Kijk dit gaat fout lopen. Volgens de schets gebruik je beide positieve polen van L & R kanaal. Kan alleen maar fijn vuurwerk geven.  :no: :no: :no: :no: :no: :no: 
Wat is eigenlijk je bedoeling? Een 4 speaker opstelling is nog steeds geen surround. 

DansaN


Citaat van: AkTeVox op maart 04, 2016, 19:49:22
Dit gaat fout lopen. Volgens de schets gebruik je beide positieve polen van L & R kanaal. Kan alleen maar fijn vuurwerk geven.  :no: :no: :no: :no: :no: :no: 
Wat is eigenlijk je bedoeling? Een 4 speaker opstelling is nog steeds geen surround.
Dus alleen met oud en nieuw zo aansluiten ;-)

Maus

De achter speakers zullen alleen de verschillen van links/rechts weergeven, bij een beatles album ofzo. Verder draaien ze mono dus je kunt net zo goed één speaker achter je neerzetten.

erik63

#4
ik heb  nu een ander schema gevonden op internet heb die  zo uitgeprobeerd  en die spelen goed maar denk dat ik nu nog maar linker kanaal  heb dus moet nog de andere paar speakers aansluiten op de zelfde manier , het is een schema voor 4 boxen , experimenteren is het leuke  er aan de versterker die ik hier gebruik is  een akai AM M939 80watt per kanaal kan 6 ohm tot 16 ohm  aan
dat schema komt van De helpdesk van Bax-shop.nl

AkTeVox

Is nog steeds geen surround. Waarom 4 speakers in een wat vreemde stereo opstelling of wil je gewoon meer lawaai?

Marvin

Ja als er wat meer duidelijkheid komt omtrent de bedoeling, dan valt er misschien wat zinnigs te delen.

erik63

#7
ja ik heb die schakeling niet  gemaakt stond op internet , bij bax ze hebben dat toch ook niet gemaakt voor niets , als je nu kijkt naar een  aansluiting van bi wiring  dan denk ik ook dat dat niet veel verschil uitmaakt , want de aansluitingen + en min  komen dan weer samen in de  versterker waar ze in de speaker nu gescheiden zijn

Marvin

Maar wat wil je nu precies bereiken, vooralsnog stamp je wat tekeningetjes neer met een onsamenhangend verhaal waar een ander niet veel mee kan.

AkTeVox

Ik zou eerst beginnen me eens deftig voor te stellen en vertellen wat je plannen zijn! violent1 violent1 violent1

erik63

#10
Ik ben Erik ben zeker geen elektrotechnicus maat wel een groot liefhebber van stereo's en speakers van die dingen waar ik het niet zo goed begrijp hoop ik van jullie uitleg te krijgen gelijk van schakeling met BI wiring voor een keek is dat een normale vraag voor jullie misschien niet

Maus

Citaat van: erik63 op maart 06, 2016, 20:07:08
ja ik heb die schakeling niet  gemaakt stond op internet , bij bax ze hebben dat toch ook niet gemaakt voor niets ,

Als ze alleen parallel schakelingen hadden gemaakt, krijgen ze bergen versterkers terug die met een tal speakers hebben staan draaien op <2ohm.

Maus

Citaat van: erik63 op maart 06, 2016, 22:13:04
Ik ben Erik ben zeker geen elektrotechnicus maat wel een groot liefhebber van stereo's en speakers van die dingen waar ik het niet zo goed begrijp hoop ik van jullie uitleg te krijgen gelijk van schakeling met BI wiring voor een keek is dat een normale vraag voor jullie misschien Piet

Bi wiring wil zeggen dat je dubbele speakerkabels gebruikt. 1 setje voor de tweeter en 1 voor de woofer.

Heeft voor normale thuis setups niet veel nut.

Spikes25

@ erik63

Het eerste schema is volgens mij niet helemaal correct getekend.
In de jaren 80 heb ik een soort gelijk schema gehad, waarbij de speakers achter, inderdaad gekoppeld waren aan de voorste speakers. De achter speakers waren "uit" phase aangesloten, en zo ontstond er een vertraging. Was wel grappig om te horen.

Wat betreft Bi-wiring, moet je eerst even in deze materie inlezen. Je kan wel degelijk verschil horen.
De bas  word gescheiden van de midden en de hoge toon speakers , maar dit behoeft niet altijd een verbetering te geven, bij sommige combinaties tussen versterkers en speakers, hoor je totaal geen verschil.
Maar volgens mij gooi je nu twee dingen doorelkaar, in je eerste mail denk je een surround opstelling te maken, en nu spring je over op Bi-wiring en Bi-amping.
Dit laatste heeft  totaal NIETS te maken met Surround.
"One good thing about music, when it hits you, you feel no pain."
― Bob Marley

erik63

inderdaad , het zijn twee verschillende dingen maar door het eerst is ook mijn interesse gewekt voor bi wiring in heb een stel B&W boxen DM610 en wel bi wire kunnen geschakeld worden , vandaar mijn  interesse , ik wil ook wel eens weten hoe bi wire amping werkt is dat gewoon twee versterkers aansluiten één op de bovenste  en de andere op de onderste ,zonder dat ze verbonden zijn natuurlijk ,gelijk op die tekening  of gaat dat vuurwerk geven