Geluidskwaliteit

Gestart door waslanderjan, februari 20, 2016, 21:54:25

Vorige topic - Volgende topic

waslanderjan

Hierbij wil ik graag het volgende probleem naar voren brengen. Flac bestanden met moderne muziek of recent geremasterde opnamen hebben voor mijn gevoel veel te veel laag. Bijvoorbeeld Daft Punk. Opnamen uit de jaren zeventig zijn, wederom voor mijn gevoel, meer uitgebelanceerd. Bijvoorbeeld Brand X. Helder, laag, midden en hoog in evenwicht. Recente opnamen zijn ook veel luider. Net of zijn de bestanddelen waaruit de muziek is opgebouwd op elkaar gepropt. Mijn versterker heeft geen toonregeling (en zou die in pricipe ook niet nodig moeten hebben). Zijn er onder jullie met soortgelijke ervaringen?
Sonneteer Campion Versterker. Alon L''il Rascal Luidsprekers. Marantz NA7004 media player. Synology NAS DE214se

Zep

Citaat van: waslanderjan op februari 20, 2016, 21:54:25
Hierbij wil ik graag het volgende probleem naar voren brengen. Flac bestanden met moderne muziek of recent geremasterde opnamen hebben voor mijn gevoel veel te veel laag. Bijvoorbeeld Daft Punk. Opnamen uit de jaren zeventig zijn, wederom voor mijn gevoel, meer uitgebelanceerd. Bijvoorbeeld Brand X. Helder, laag, midden en hoog in evenwicht. Recente opnamen zijn ook veel luider. Net of zijn de bestanddelen waaruit de muziek is opgebouwd op elkaar gepropt. Mijn versterker heeft geen toonregeling (en zou die in pricipe ook niet nodig moeten hebben). Zijn er onder jullie met soortgelijke ervaringen?

Zelf heb ik goede ervaringen met flac bestanden en geen problemen met te veel laag. Natuurlijk van meerdere factoren afhankelijk en heb momenteel gesloten kasten wat natuurlijk scheelt. Maar ook met mijn vorige gepoorte luidsprekers niet vaak het gevoel gehad van teveel laag bij flac bestanden. Voor mijn zijn flac bestanden zelfs een pre...ik speel niet anders (op internet radio na).
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

mountainbiker

Ik heb die ervaringen voornamelijk bij live concerten.Heb soms het idee naar een bass-drum performance te luisteren.
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

Marvin

Ligt natuurlijk niet aan het codex Flac, maar aan de opname zelf. Dus hoe het de studio verlaten heeft.

Zep

Citaat van: marvin op februari 21, 2016, 09:53:24
Ligt natuurlijk niet aan het codex Flac, maar aan de opname zelf. Dus hoe het de studio verlaten heeft.

Of hoe het daarna (weer) is omgezet van bv wave naar flac. Weet niet zeker maar volgens mij is niet iedere converter even goed  :?

Marvin

Met welke kunstgrepen je ergens een Flac van maakt kan je niet in de schoenen van het formaat schuiven. Flac is bit voor bit identiek. Zolang hier enkel m'n eigen schrijffouten te lezen zijn zal het met het digitale domein allemaal wel in orde zijn.

TurboMarco

CiteerMijn versterker heeft geen toonregeling (en zou die in pricipe ook niet nodig moeten hebben). Zijn er onder jullie met soortgelijke ervaringen?

Voorheen had ik die mening ook dat een toonregeling op een versterker niet nodig is ,maar zoals jou nu ook opvalt valt dat nog wel te bezien .
Ik vind het tegenwoordig een groot gemis wanneer een versterker geen toonregeling heeft ,en dan nog wanneer een versterker wel toonregeling heeft vind ik deze in de meeste gevallen te beperkt .Vroeger hadden veel versterkers een toonregeling voor bass,mid ,en hoge tonen ,en helaas zie ik die niet meer terug .

En wat Daft Punk betreft ,ja daar zit een enorme boost  in het laag in  :yes:

CiteerMet welke kunstgrepen je ergens een Flac van maakt kan je niet in de schoenen van het formaat schuiven. Flac is bit voor bit identiek. Zolang hier enkel m'n eigen schrijffouten te lezen zijn zal het met het digitale domein allemaal wel in orde zijn.
Precies ,mijn idee ook .
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, Edifier R1800 ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

Marvin

En ehhh. Dat laag in Daft Punk is juist heerlijk. Als dat te boemerig is ligt dat deels ook aan de luidsprekers icm de akoestiek.

TurboMarco

Natuurlijk ligt dat ook aan de akoestiek en de luidsprekers ,ik zal de laatste zijn die dat ontkent .
Ik luister voornamelijk naar rock muziek ,en af en toe komt er ook wel zoiets als Daft Punk ....of Yello voorbij ,in die laatste gevallen zal ik toch echt genoodzaakt zijn om met de toonregeling te spelen ,of de gain van de twee 12 inch woofers terug te draaien .
Een straf vind ik dat niet hoor .
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, Edifier R1800 ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

xander32

De afgelopen jaren worden nummers in toenemende mate afgemixed in een soort van loudness sound; veel hoog en nog meer laag. Dat klinkt waarschijnlijk heerlijk via een hoofdtelefoon, de wijze waarop anno 2016 veelal naar muziek wordt geluisterd. Via een installatie is dat wellicht niet altijd even lekker luisteren. E.e.a. is voorts ook weer afhankelijk van de sounding van de set. En zoals Marvin aangeeft heeft dat niets met het format flac van doen.

waslanderjan

Citaat van: xander32 op februari 21, 2016, 13:08:41
De afgelopen jaren worden nummers in toenemende mate afgemixed in een soort van loudness sound; veel hoog en nog meer laag. Dat klinkt waarschijnlijk heerlijk via een hoofdtelefoon, de wijze waarop anno 2016 veelal naar muziek wordt geluisterd. Via een installatie is dat wellicht niet altijd even lekker luisteren. E.e.a. is voorts ook weer afhankelijk van de sounding van de set. En zoals Marvin aangeeft heeft dat niets met het format flac van doen.

Nee, ik heb de kwestie een beetje verkeerd geformuleerd. Ik heb geen op en aanmerkingen over het formaat flac zelf, maar over de inhoud er van.

En idd als die muziek zo is afgemixed ontstaat bij mij de behoefte om dat vele laag en hoog te dempen. Alsof je een loudness knop op je versterker hebt die je uit kunt zetten. .... aber leider ..das war mahl .. :no:
Sonneteer Campion Versterker. Alon L''il Rascal Luidsprekers. Marantz NA7004 media player. Synology NAS DE214se

Zep

Persoonlijk vind ik juist wat meer laag, ten opzichte van "vroeger" wel prettig. Vooral de cd's van de beginjaren klinken....euuu, dun? Kan even niet het juiste woord vinden, niet "vet" in ieder geval  :wink:
Uiteraard kwestie van smaak en wat dat betreft een kunst van je componenten samenstellen naar eigen voorkeuren. Luister veel muziek met flink laag maar die moeten strak blijven. Zo waren gesloten luidsprekers voor mij een voorwaarde.
En wat TurboMarco aangaf vind ik toonregeling op een versterker erg handig.

Maar terugkomend op de flac bestanden....er circuleren op het net ook minder kwalitatieve bestanden die gewoon van Mp3 naar flac zijn geconverteerd. Mag eigenlijk niet de naam flac dragen  :-(

Faxe

Er is zelfs een online database met daarin info over welke CD's op dit punt goed of slecht scoren: http://dr.loudness-war.info

Bijna alle CD's uit de jaren 80 klinken nog goed. In de jaren 90 wordt het al wat minder. Daarna gaat het hard bergafwaarts. Meer info: https://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war

Zep

Citaat van: Faxe op februari 21, 2016, 14:20:30
Er is zelfs een online database met daarin info over welke CD's op dit punt goed of slecht scoren: http://dr.loudness-war.info

Bijna alle CD's uit de jaren 80 klinken nog goed. In de jaren 90 wordt het al wat minder. Daarna gaat het hard bergafwaarts. Meer info: https://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war

Dan bedoel ik idd de jaren 90.....thx voor de info en de handige link  :-)

waslanderjan

Citaat van: Faxe op februari 21, 2016, 14:20:30

Bedankt voor de link. Heb wat opgezocht en de score klopt precies met hoe ik het ervaar. De enige oplossing lijkt te zijn om over te stappen op vinyl. En dat is nou precies waar ik helemaal geen zin, tijd en geld voor heb  :no: