Geluidskwaliteit

Gestart door waslanderjan, februari 20, 2016, 21:54:25

Vorige topic - Volgende topic

mountainbiker

Bij mij staat de schuif van Winamp eq tot 60 hz standaard op -12Db.Scheelt al heel wat gebonk.
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

jan2238

Citaat van: waslanderjan op februari 20, 2016, 21:54:25
Hierbij wil ik graag het volgende probleem naar voren brengen. Flac bestanden met moderne muziek of recent geremasterde opnamen hebben voor mijn gevoel veel te veel laag. Bijvoorbeeld Daft Punk. Opnamen uit de jaren zeventig zijn, wederom voor mijn gevoel, meer uitgebelanceerd. Bijvoorbeeld Brand X. Helder, laag, midden en hoog in evenwicht. Recente opnamen zijn ook veel luider. Net of zijn de bestanddelen waaruit de muziek is opgebouwd op elkaar gepropt. Mijn versterker heeft geen toonregeling (en zou die in pricipe ook niet nodig moeten hebben). Zijn er onder jullie met soortgelijke ervaringen?

compressie en hoog volume  in de opname vooral in de lage tonen geeft een vlak en eentonig geluid en haalt
het dynamiek  uit de opname.
wil je het niet horen moet je de shit niet afspelen
er blijft nog genoeg muziek over die kwalitatief  goed is opgenomen in elke genre
zelfs opname uit de jaren 50/60/70 kunnen de heren technici nog wat van leren
wie weet wat nog komen gaat :mrgreen:

xander32

Hetgeen je uitlegt/beschrijft herken ik zeker, alleen heeft het denk ik veel meer van doen met de wensen van de huidige consument dan onkunde van de technici.

Frits Denon

De wijze waarop muziek wordt aangeboden hebben wij geen invloed op, we hebben wel de keuze wat we willen horen en wat niet. Als de kwaliteit je niet bevalt zul je op zoek moeten naar een kwalitatief betere geluidsdrager. Aan de apparatuur ligt het vaak niet, wel de wijze waarop het aangeboden wordt. En de verschillen zijn tegenwoordig groot.

Ik had gisteravond een CD opstaan uit de 80-er jaren. Ik schakelde daarna even over naar Sky op FM. Verschil in bastoename was zo groot dat ik maar gauw weer een CD opgezet heb.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac: FS 249.3, Vela BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Marvin

Het meeste gaat tegenwoordig door een automatische compressor/limiter zodat het over het algemeen op elke installatie en de wijze van afspelen acceptabel klinkt. Dus een echte 'handtekening' van de geluidstechnicus zie/hoor je dus steeds minder.

Zo zijn er ook klachten over de tv en radio zenders waar de verstaanbaarheid steeds slechter lijkt te worden. Het antwoord daarop was dat de automatische compressor het zo af heeft afgesteld en dus 'zal het wel goed zijn'. Hoorde laatst een interview hierover op radio1.

mountainbiker

versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

mountainbiker

versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

mountainbiker

versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

Frits Denon

TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac: FS 249.3, Vela BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Zep

*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

Zep

En geen wonder dat ik de laatste tijd vooral naar electronic ambient en smooth jazz luister, die opnames zijn meestal nog gewoon goed of hebben sowieso niet snel last van scherpte/loudness. Kunnen mijn oren echt niet verdragen  :no:
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

Maus

Er word nog wel in goede kwaliteit opgenomen, maar niet wat hedendaags op de radio te horen is..

jan2238

Citaat van: xander32 op april 09, 2016, 07:38:00
Hetgeen je uitlegt/beschrijft herken ik zeker, alleen heeft het denk ik veel meer van doen met de wensen van de huidige consument dan onkunde van de technici.

denk eerder dat de technici de onkunde van de van de muziekmakers proberen te verbeteren
of de kwaliteit daarvan
goede tekst en muziek komt gelijk bovendrijven  en is tijdloos de rest is tijdelijk ongeacht je persoonlijke voorkeur

Siddartha

Ligt ook vaak aan de mastering, die is voor cd anders dan radio. Er zijn zelfs speciale masters voor bepaalde radiostations...
Marantz PM7004 - Cambridge Audio DAC Magic
Marantz CD6005 - Marantz ST7001 - Akai AS2000 draaitafel - Shure M44-7 element
Netgear ReadyNas Duo - Mac Mini
Boston Acoustics VS260S - Samsung 40F6400 Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ohm