Technics draaitafel SL-Q33

Gestart door i-DSI, februari 20, 2016, 19:05:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

i-DSI

Nou, sinds een paar uren ben ik eigenaar van bovenvermelde draaitafel.
Voor de prijs van .... nul euro. Gekregen van mijn neef. Hij is eerste eigenaar. Uit 1981.
Ik heb al een Pro-Ject Anniversary edition 1991-2011 draaitafel in mijn woonkamer staan, op de Marantz PM15-S1.

Scheelt er wat aan? Ja.... De naald is gebroken en de scharnieren van de kap zijn afgebroken in het polycarbonaat.
Alles werkt voor de rest prima (cueing, auto start - stop, repeat, sensor voor LP herkenning enz...). Zelfs het originele vel om de lichtsensoren voor de plaatherkenning af te dekken ('printed in Japan') is er bij  :-)
Ik ga me een vervangstylus aanschaffen en deze draaitafel kan nog mooi dienst doen.

Wat foto's in bijlage.
Het is een typische Technics techniek: Direct Drive, Quartz gestuurde snelheid, brushless motor.
De Pro-Ject is een totaal ander concept: belt drive, en alles 100 % manueel zonder ook maar één knopje (behalve on/off voor de motor).

Als hij operationeel is, dan hoor je van mij hoe ie het doet op de Marantz en Dynaudio speakers.
Ik ga hem operationeel op termijn inzetten op een Denon PMA735 versterker (van eind jaren 90) met Monitor Audio Studio Monitor 2 speakers (ook eind jaren 90).
MAIN: Marantz PM15-S1 + SA15-S1*Pioneer BDP-LX52*Dynaudio Audience 52SE*Pro-Ject Ann.Ed.*

AUX: Pioneer VSX-LX52*Pioneer DV-410V*Monitor Audio Studio2

AUX2: Denon PMA735R*Denon DVD900*Dali Concept1

sjoek

Mooi speler ben benieuwd naar je vergelijk. :gp:
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

i-DSI

Thanks.
Ik heb deze zonet besteld:
http://www.pickupnaald.nl/technics-eps-207c-400841.html
Meer hoeft het niet te zijn denk ik.  Het is een hobby en deze speler doet uiteindelijk dienst in een 'tweede' opstelling.
MAIN: Marantz PM15-S1 + SA15-S1*Pioneer BDP-LX52*Dynaudio Audience 52SE*Pro-Ject Ann.Ed.*

AUX: Pioneer VSX-LX52*Pioneer DV-410V*Monitor Audio Studio2

AUX2: Denon PMA735R*Denon DVD900*Dali Concept1

sjoek

Citaat van: i-DSI op februari 20, 2016, 20:41:55
Thanks.
Ik heb deze zonet besteld:
http://www.pickupnaald.nl/technics-eps-207c-400841.html
Meer hoeft het niet te zijn denk ik.  Het is een hobby en deze speler doet uiteindelijk dienst in een 'tweede' opstelling.

Deze zit ook in mijn sl d202. Niks mis mee.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

i-DSI

Dat is ongeveer - zo goed als - dezelfde draaitafel, maar dan met pitch control?
Weet jij waarvoor de uitsparing (gat) dient links achteraan in de hoek (bovenkant, naast draaitafel).
MAIN: Marantz PM15-S1 + SA15-S1*Pioneer BDP-LX52*Dynaudio Audience 52SE*Pro-Ject Ann.Ed.*

AUX: Pioneer VSX-LX52*Pioneer DV-410V*Monitor Audio Studio2

AUX2: Denon PMA735R*Denon DVD900*Dali Concept1

sjoek

Ja idd en is een semi automaat. Waar dat gaatje voor is heb ik me inderdaad ook wel eens afgevraagt, maar me nooit echt in verdiept.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

pietjepc

Is dat niet voor zo'n borsteltje?
PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F

sjoek

Citaat van: pietjepc op februari 21, 2016, 10:37:51
Is dat niet voor zo'n borsteltje?

:gp: dat zou inderdaad best eens kunnen.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

Vinyl_Fuchs

#8
Proficiat met je nieuwe aanwinst.Ik heb zelf de voorloper van deze draaitafel: technics sl q3. Deze heeft niet de sensoren voor plaatgrootte. Die moet je zelf instellen. Verder identiek. Gaatje is voor extra headshell in te steken of voor stofborstel.

Op www.vinylengine.com kun je informatie, incl. handleiding vinden.

Gr. Roy
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

i-DSI

Inderdaad, had deze ochtend de handleiding op Vinylengine gedownload! In bijlage vind je detail hierover uit deze manual.
Het gaatje heet: 'Headshellstand', in het Nederlands 'Elementhouderstatief'.
Mocht er iemand weten waar ik aan een nieuwe stofkap kan raken of hoe dit deftig te herstellen. Ideeën welkom. Zal wel niet voor morgen zijn, deze herstelling.  Eerst alles nog eens deftig afstellen na montage van nieuw naaldje, wat genieten van deze speler en dan opbergen tot hij definitief dienst gaat doen in opstelling.
Als een vervangstofkap te duur uitvalt, dan schroef ik er de scharnieren af en wordt het een 'losse' stofkap. Met scharnieren gemonteerd past deze niet mooi op de tafel.
Ik hou wel van de look van deze speler.  Zo een echt 'technische' look, typisch eind jaren 70, begin 80.
Mijn neef heeft ook nog de volledige 'toren' die er bij hoort (min cassettedeck), met afstandsbedieningseenheid, voorversterker, eindversterker, tuner.  Mooi ding.
MAIN: Marantz PM15-S1 + SA15-S1*Pioneer BDP-LX52*Dynaudio Audience 52SE*Pro-Ject Ann.Ed.*

AUX: Pioneer VSX-LX52*Pioneer DV-410V*Monitor Audio Studio2

AUX2: Denon PMA735R*Denon DVD900*Dali Concept1