PM 4001 defect

Gestart door kensei, februari 14, 2016, 11:44:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kensei

Hallo forumleden,

Gisteren is mijn pm 4001 gesneuveld, althans het linker kanaal doet het niet goed. Na even zoeken op het internet blijkt dat meerdere mensen deze ervaring hebben met dit type.
Het linker kanaal klinkt heel zacht en als je hem ineens wat meer volume geeft doet hij het weer even. Volgens de topics op het internet is het de eindtrap die kapot is.
Heeft iemand hier ervaring mee? En loont een reparatie gezien de prijs die ik betaald heb € 125,=.
Draai nu weer even tijdelijk met een 1060 en eigenlijk klinkt die eerlijk gezegd nog beter ook.

Maus

Lonen doet ie het wel. Als je het zelf doet zeker. Weggooien is ook zonde toch?

Dat geluid wat wegvalt en terugkomt na harder zetten doet me denken aan het speaker relais. Deze kost een paar euro als je hem vervangt. Eventueel daar eens kijken? Of een slechte schakelaar?

HAL9000

nee is te jong voor  het relais, ik denk soldeer bindingen!  Niet heel erg moeilijk te doen.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

kensei

Heb de versterker net open gehad. Alle printbanen zien er goed uit, zie ook geen slechte solderingen. Hij ziet er nog als nieuw uit  aan de  binnenkant. In ieder geval bedankt voor de reacties.

i2Paq

Citaat van: kensei op februari 15, 2016, 20:19:43
Alle printbanen zien er goed uit, zie ook geen slechte solderingen.

Zien en constateren is 2.
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

kensei

Citaat van: i2Paq op februari 16, 2016, 11:13:36
Zien en constateren is 2.

Ik bedoel dat er geen zichtbare baanbreuken te zien zijn en alle solderingen er ook goed uit zien. Ik ga kijken of ik een meetschema te pakken kan krijgen en dan even met de multimeter erdoor. Ik heb helaas geen scope maar kijk wel hoever ik kom.

De luidsprekerrelais zitten in ieder geval in een dicht omhulsel. Kan er dus geen kapje afhalen om deze te reinigen. Ik kijk wel even hoever ik kom met mijn metertje.

HAL9000

baan breuken zullen er niet zijn, wel  tin eilanden die  rot zijn en zodoende storingen geven.

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

kensei

Zo vandaag even de tijd om de versterker aan een nader onderzoek te onderwerpen. Ik ben er nu achter dat met een ingeschakelde "Tone Defeat" het linker kanaal het uitstekend doet.

Heeft iemand enig idee wat het euvel dan kan zijn. Dacht zelf wellicht de balanspotmeter??

pj

Als ik zo je verhaal lees, dan lijkt het op een storing in het tone-circuit. Mijn eerste idee zou zijn: met een vergrootglas de print rond het tone-circuit te inspecteren en inderdaad ook potmeters.

Zet de amp eens aan op de stand dat hij niet werkt en:
-draai en beweeg de verschillende potmeters of
- verbind één voor één de potmeters door (bijv met meetsnoerejn, multimeter in de Ampére stand)

Veel succes met het repareren van dit mooie apparaat

SB_Marantz

Citaat van: pj op februari 24, 2016, 16:15:11
Als ik zo je verhaal lees, dan lijkt het op een storing in het tone-circuit.

Mee eens en de meest logische gedachte
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Maus

...Of in die schakelaar. Mijn PM80 heeft hetzelfde euvel.

kensei

Ik heb zover mijn kennis reikt het een en ander nagekeken. Conclusie is dat ik hier niet uit ga komen. Het volgende heb ik geconstateerd:
- via de koptelefoonuitgang draai ik het volume weg op beide kanalen als ik de balansknop naar links draai.
- op speakers 1 doet de linker uitgang nagenoeg niets.
- op speakers 2 doet de linker uitgang het wel echter geen hoge tonen.

Ik ga hem dus maar te koop aanbieden voor de hobbyist of de onderdelen. In ieder geval bedankt voor jullie adviezen.

Maus

Vaag probleem inderdaad..

Wat is je prijs idee?

kensei

Citaat van: Maus op februari 26, 2016, 12:16:57
Vaag probleem inderdaad..

Wat is je prijs idee?

Was hem gelijk kwijt via MP.