Citaat van: BrunoD op september 08, 2016, 22:02:37
2 dagen geleden heb ik de trial van Roon en Tidal geinstalleerd op mijn laptop (i5-3317U @ 1.7 GHz met 6GB).
Sinds 3 maand geleden ik bovenstaand berichtje gepost heb, is er heel wat gebeurd:
- Een upgrade van mijn internetabonnement van ADSL naar DSL. Daarmee liep Tidal vlekkeloos, zowel stand alone als geintegreerd in Roon.
- Daaraan gekoppeld, een upgrade van mijn LAN naar gigabit ethernet, en van het WAN naar 801.ac.
- Een verbetering van mijn WAN door toevoeging van een bijkomend access point (Ubiquiti UniFi AP-AC-Lite).
- Aankoop van een Intel NUC waarop nu Roon Server draait. De bediening gebeurt vanaf een Android tablet of smartphone
Ik heb al m'n muziek overgezet van de NAS naar de SSD van de NUC. De NAS doet enkel nog dienst voor back-ups van de muziek, Roon streamt de muziek vanaf de NUC naar de verschillende gebruikers.
Oorspronkelijk had ik Lubuntu geïnstalleerd als OS op de NUC, maar na enige tijd begon die steeds weer te crashen. Als ubuntu-neofiet slaagde ik er maar niet in om dit probleem op te lossen.
Dan maar overgegaan op Windows 10. Daar dook na verloop van tijd echter hetzelfde probleem op. Bleek uiteindelijk dat één van de RAM modules niet goed geinstalleerd was in zijn slot. Sinds ik de RAM herplaatst heb, is dit instabiliteitsprobleem volledig van de baan. Ik ben (voorlopig nog) niet teruggekeerd naar Lubuntu.
Er kwamen nog wel nog wat meer problemen bij kijken, maar al bij al viel de moeilijkheid geweldig mee, gewoon omdat je op het internet met wat zoeken wel altijd een kant-en-klare oplossing vindt.
Op sommige momenten spelen er hier tot 3 streams, 2 op mobiele devices met koptelefoon en 1 via de USB uitgang van de NUC naar mijn DAC..luidsprekers in de woonkamer.
Het geheel loopt prima! Geen haperingen, vlotte start, ... Enige wat nog problemen geeft, zijn de automatische updates van Windows waarna ik soms meer dan 1 keer moet herstarten om de volledige keten weer aan de praat te krijgen.
Ik ben ook heel tevreden met de combinatie Roon/Tidal. De voorbije weken hebben ik heel wat muziek beluisterd. Van pure nostalgie met de muziek uit mijn tienerjaren (jaren tachtig) tot de nieuwste releases.
Waar kan ik nog aan sleutelen?
De kwaliteit van de mobiele end-points met een Audioquest Dragonfly? Misschien een Sonore microRendu in de woonkamer om geen problemen te hebben met de DAC niet onmiddellijk erkend wordt als externe geluidskaart na een update en die misschien ook een betere geluidskwaliteit zou kunnen opleveren?
Of eerder een Auralic Altair als end-point in de woonkamer, die dan ook meteen mijn Audiolab M-DAC kan vervangen waarvan ik nog altijd (meer?) verhalen zie opduiken van falende condesatoren ? Wat knutselen met spotgoedkope Raspberry Pi afgeleiden zoals HifiBerry of IQaudIO?
Bovendien lijken er een aantal interessante Roon streamer end-points aan te komen: de Oppo Sonica Dac, de Bluesound Pulse wireless speakers, ...
Het wordt een boeiend 2017.