Marantz Sr 7009 wordt erg heet en schakelt zich zelf uit

Gestart door Erwin Bader, januari 09, 2016, 09:48:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

bas focal marantz

Andere geven al aan impedantie speakers erg laag voor een HT receiver, dat dacht ik ook al aan in mijn eerste post maar ik ga er iets dieper op in.

Bijna alle losse drivers die op papier als 8 ohm staan omschreven meten vaak tussen de Re 6-7 Ohm.

2 units hoogstwaarschijnlijk parallel aangesloten geeft een werkelijke Re tussen de 3 á 3,5 Ohm.

In de specs word dat naar boven afgerond als zijnde 4 Ohm speaker.

Daar komt bij dat het een bassreflex is dus 2 impedantie pieken en 1 lage daar is de Re (3 á 3,5 Ohm) , daar draait de elektrische fase en daar houden HT versterkers nooit van.
Dat is naast een lage Re (impedantie) ook een belasting voor een versterker die heel vaak over het hoofd word gezien.

Het vermogen zakt in elkaar , veel warmte.
apparaat speelt op zelfs over zijn limiet als je lekker luid speelt.



TurboMarco

#16
Och gut .. krijgen we dat weer .

Wil je weten wat HT versterkers echt kunnen ?
Kom eens luisteren zou ik zeggen ,en ik wil er gerust een load van 4 Ohm aanhangen ,en dat gecombineerd met een lekker laag rendement .

Simpel gezegd denk ik dat er iets mis is met de betreffende SR 7009 ,en dat heeft niks met HT hokken in het algemeen te maken .

Ik heb die MB's bovendien aan een Dayton tri-path versterker gehangen ,en daar is een aantal jaren gruwelijk hard mee gedraaid .

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

Citaat van: marvin op januari 10, 2016, 20:52:39
Je moet er natuurlijk gewoon een avondje mee kunnen door rammen.
Gewoon terug naar de dealer met dat ding.
Naar mijn mening het enige juiste antwoord .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

bas focal marantz

CiteerSituatie
Versterker staat gedurend 1 a 1,5 uur op meer dan 70% van volume te spelen en dan stopt hij er mee ( lampje op aan en uit schakel knop, knippert rood, na een tijdje knippert deze oranje en vervolgens speelt hij weer).
Temperatuur boven op de versterker is dan erg hoog, kan niet niet mijn hand er op houden.

Er geven al meerdere personen aan waaronder ook iemand die veel van deze HT apparaten heeft verkocht dat er een verband is met aangesloten impedantie (speakers) en luid spelen, en warmte ontwikkeling.

Citaat van: TurboMarco op januari 12, 2016, 17:50:35
Och gut .. krijgen we dat weer .
Och gut, iemand is geïrriteerd.

Omdat ik probeer uit te leggen hoe die warmte ontstaat, de versterker speelt op zijn max en dan is het een kwestie van tijd dat ie te heet word, uitschakelt en na een tijdje afkoelen weer aangaat.



CiteerWil je weten wat HT versterkers echt kunnen ?

Ik zal het kort houden zonder enige onderbouwing, NEE dank je.




TurboMarco

#19
CiteerOch gut, iemand is geïrriteerd.
Klopt ,want je roept maar wat .

CiteerEr geven al meerdere personen aan waaronder ook iemand die veel van deze HT apparaten heeft verkocht dat er een verband is met aangesloten impedantie (speakers) en luid spelen, en warmte ontwikkeling.
Ik heb veel van die HT apparaten gekocht  :wink: ,en er nooit problemen mee gehad ,vandaar die uitnodiging om het een keer mee te maken .
En er geven evenveel personen aan dat een impedantie van 4 Ohm geen probleem is voor een HT bak ,sterker nog er zijn verschillende tests te vinden die aantonen dat het geen hol uitmaakt of je een stereobak of een HTbak gebruikt ,althans niet hoorbaar .
Maar zoals je zelf aangeeft ,je wilt het niet weten .

Trouwens ,ken jij de betreffende luidsprekers wel ?,en dan bedoel ik niet van een plaatje ,of van horen zeggen .


(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

Citaat van: Maurice op januari 12, 2016, 12:08:45
Als ik kijk naar de specs van de receiver:(Wat is trouwens 70% garantie?)

De receiver heeft als minimale impedantie 6 ohm, je MBQuarts zijn 4 ohm. Dit kan mogelijk een relatie tot je probleem zijn, want des te lager de impedantie, des te meer stroom de receiver moet leveren en des te warmer deze  zal worden.
Beter kijken Maurice  :wink:

Het opgegeven uitgangsvermogen is gemeten aan 6 Ohm .

Marantz adviseert zelf luidsprekers met een impedantie van 4-16 Ohm .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Maurice

Citaat van: TurboMarco op januari 12, 2016, 19:39:39
Beter kijken Maurice  :wink:

Het opgegeven uitgangsvermogen is gemeten aan 6 Ohm .

Marantz adviseert zelf luidsprekers met een impedantie van 4-16 Ohm .
Ik zie zelf nergens staan wat de geadviseerde impedantierange is?

Edit: op de achterkant van de receiver staat inderdaad dat de range 4-16 Ohm is.
In dat geval moet de receiver er gewoon mee om kunnen gaan.
Of er is toch te weinig koeling, of er is iets met de receiver mis.
Kun je een foto van de opstelling plaatsen?
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

TurboMarco

Sterker nog de ts heeft het over oranje lampjes die knipperen ,en via de handleiding van Marantz kom je niet te weten wat dat inhoud .
Wel hebben ze het over rode lichtjes bij de probleemoplossingen .

Ik zou zoals Marvin eerder opperde terug gaan met dat ding .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

bas focal marantz

Citaat van: TurboMarco op januari 12, 2016, 19:07:05
Klopt ,want je roept maar wat .
Prima kom ik met voorbeelden.

CiteerEn er geven evenveel personen aan dat een impedantie van 4 Ohm geen probleem is voor een HT bak
2 personen zeggen wat jij zegt, waarvan jij 1 van die 2 bent.
De rest zegt niet wat jij zegt.

De speaker:
Een speaker die in specs als 4 ohm staat vermeld is GEEN 4 ohm maar eerder 3,5 ohm.
Weerstand van een speaker is niet lineair, met pieken en dippen, een complexe last noemen we dat.

Versterker:
1 volt uitsturen bij 8 ohm is 1 watt
1 volt uitsturen bij 4 ohm is 2 watt
Een 4 ohm speaker moet 2x zoveel watts krijgen om net zo hard als een 8 ohm speaker te spelen.
De versterker moet dat wel kunnen leveren.

De speaker met zijn niet lineaire weerstand is een last voor een versterker, met een lage impedantie is ook een last, die combinatie kan erg zwaar zijn.


CiteerUitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 1%, 1-kan.-aansturing)   200 W
Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 0,7%, 2-kan.-aansturing)   165 W
Uitgangsvermogen (8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0,08% 2-kan.-aansturing)   125 W
Je ziet, bij 2 kanalen aansturen het vermogen al zakken, de voeding heeft nu al problemen.
Het vermogen verdubbelt niet als de impedantie halveert.

Je ziet altijd meer vermogen bij een 1 kHz meting dan bij een 20hz 20.000hz meting.
Vraag jij je niet af hoe dat kan?
Zoek maar op WWW  dat het te maken heeft met complex lasten ,  elektrische faseverdraaiing dus.
Oja op dit forum al eens besproken.
http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,11406.15.html

Onderaan van dit bericht is een plaatje toegevoegd van vermogens meting met impedantie speaker,  blauw rood zonder complexe last,  en met fasedraaiing alleen blauw.
Zie het vermogen wegvallen, dit langdurig dan zal een versterker erg heet worden.

Maar om nu zonder enige opbouw van feiten kennis te zeggen dat ik onzin uitkraam. :no:

Dus als ik zeg dat de versterker het moeilijk heeft om langdurig luid te spelen met deze speakers, lage impedantie en elektrische fasedraaiing, er ontstaat veel warmte is geen onzin.

En natuurlijk kan er een ander probleem zijn, waarom niet.





CiteerTrouwens ,ken jij de betreffende luidsprekers wel ?,en dan bedoel ik niet van een plaatje ,of van horen zeggen .
Jij wel?
Wat meten ze Re, weet jij dat dan wel?

De impedantie is GEEN 4 ohm maar hoogstwaarschijnlijk zelfs lager.
Ook is de impedantie niet lineair.
2 drivers parallel ik schat 88-90 db 1 w 1m.



Marvin

Geen ruzie maken jongetjes. Apparaatje gewoon onder garantie laten behandelen door de dokter.

pameijer

Citaat van: marvin op januari 12, 2016, 23:36:13
Geen ruzie maken jongetjes. Apparaatje gewoon onder garantie laten behandelen door de dokter.
Is geen ruzie, gewoon een goed vuistgevecht op argumenten  byebye
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

bas focal marantz

Citaat van: marvin op januari 12, 2016, 23:36:13
Geen ruzie maken jongetjes. Apparaatje gewoon onder garantie laten behandelen door de dokter.
Ik zal niet zeggen dat ik gelijk heb.
Wel wat ik denk en waarom ik dat denk.

Uiteraard moet een beetje service center het apparaat aan een dummie load kunnen testen wat er gebeurd.

Na laten kijken kan geen kwaad.

TurboMarco

En er geven evenveel personen aan dat een impedantie van 4 Ohm geen probleem is voor een HT bak.
Citeer2 personen zeggen wat jij zegt, waarvan jij 1 van die 2 bent.
De rest zegt niet wat jij zegt.
Maar wacht ,richt jij je nu enkel op deze topic ?
CiteerDaar komt bij dat het een bassreflex is dus 2 impedantie pieken en 1 lage daar is de Re (3 á 3,5 Ohm) , daar draait de elektrische fase en daar houden HT versterkers nooit van.
Blijkbaar niet.

En wat betreft de MB's quote ik mijzelf maar even :
Citeerik heb zelf deze luidsprekers gehad en geen enkele versterker van mij werd er warm ...of koud van .
en,
CiteerIk heb die MB's bovendien aan een Dayton tri-path versterker gehangen ,en daar is een aantal jaren gruwelijk hard mee gedraaid .
De betreffende Dayton Audio versterker vereist een minimum luidspreker impedantie van 6 Ohm ,en dat in tegenstelling tot de SR7009 waarbij Marantz 4-16 opgeeft .

CiteerBijna alle losse drivers die op papier als 8 ohm staan omschreven meten vaak tussen de Re 6-7 Ohm.
Zal ik het dan makkelijk voor je maken als ik dan alleen de datasheets van jou krijg met drivers die niet een weerstand meten van 6-7 Ohm ?

CiteerOmdat ik probeer uit te leggen hoe die warmte ontstaat, de versterker speelt op zijn max en dan is het een kwestie van tijd dat ie te heet word, uitschakelt en na een tijdje afkoelen weer aangaat.
Vind je dit zelf niet een dooddoener in deze discussie  ?
Warmteontwikkeling is maar bijzaak ,ook stereoversterkers hebben daar mee om te gaan (denk aan class A) ,en indien een versterker goed ontworpen is moet hij onder alle omstandigheden goed blijven functioneren .

CiteerUitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 1%, 1-kan.-aansturing)   200 W
Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 0,7%, 2-kan.-aansturing)   165 W
Uitgangsvermogen (8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0,08% 2-kan.-aansturing)   125 W

CiteerJe ziet, bij 2 kanalen aansturen het vermogen al zakken, de voeding heeft nu al problemen.
Het vermogen verdubbelt niet als de impedantie halveert.
Snap je dan niet dat de meeste fabrikanten hun cijfertjes zo goed als mogelijk voor de dag willen laten komen ?
En de helft van 8 is geen 6 hoor  :-D ,tenminste de laatste honderd jaar niet  :wink:

CiteerDus als ik zeg dat de versterker het moeilijk heeft om langdurig luid te spelen met deze speakers, lage impedantie en elektrische fasedraaiing, er ontstaat veel warmte is geen onzin.

Je bent daar weer zo overtuigt van jouw gelijk mbt deze speakers ,dat je het doet voorkomen dat het speakers zijn zoals de K9 van Infinity .

CiteerEen speaker die in specs als 4 ohm staat vermeld is GEEN 4 ohm maar eerder 3,5 ohm.
En dat is gewoon niet waar !
Je hebt ook luidsprekers met een opgegeven impedantie van 8 Ohm die dippen tot een schamele 3,5 Ohm ,en je hebt luidsprekers met een opgegeven impedantie van 4 Ohm die daar niet onder kunnen komen .
Vraag jij je dan niet af hoe dat mogelijk is ?

Nogmaals ik heb die luidsprekers in verschillende configuraties gebruikt ,en van tijd tot tijd ook snoeihard gedraaid ,en geen enkele versterker had daar enige moeite mee ,steker nog dit waren één van de gemakkelijkste luidsprekers die ik gehad heb .
Ik denk dat die SR7009 een storing heeft ,want ik geloof namelijk niet dat Marantz met een SR7009 een wanproduct heeft neergezet .


(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

bas focal marantz

Daar komt bij dat het een bassreflex is dus 2 impedantie pieken en 1 lage daar is de Re (3 á 3,5 Ohm) , daar draait de elektrische fase en daar houden HT versterkers nooit van.
Citaat van: TurboMarco op januari 13, 2016, 17:00:45
Blijkbaar niet.
Je kan met WINISD elke driver simuleren in bassreflex die je wil, het is feit dat een bassreflex dan 2 impedantie pieken laat zien, een van driver in ingebouwde kast, en een van de poort afstemming, daartussen zal de Re laag zijn, je zal zien dat de electische fase zich nooit linear gedraagt.
Dat zijn feiten je kan daar niet om heen.

Dat is een belasting voor versterkers, in het grafiekje zie je duidelijk dat het vermogen bij een lineaire 2 ohm meting hoger is dan de realistische 2 Ohm meting waarbij de fase verdraaid.

CiteerEn wat betreft de MB's quote ik mijzelf maar even :en,De betreffende Dayton Audio versterker vereist een minimum luidspreker impedantie van 6 Ohm ,en dat in tegenstelling tot de SR7009 waarbij Marantz 4-16 opgeeft.
De versterker kan een 4 ohm last aan zonder kapot te gaan direct in de beveiliging te schieten, dat wil niet zeggen dat de versterker nooit uit kan schakelen omdat ie heel heet word.

TS geeft aan, lang luid draaien heel heet.
Waarom word ie heet, hoge langdurige belasting.

CiteerZal ik het dan makkelijk voor je maken als ik dan alleen de datasheets van jou krijg met drivers die niet een weerstand meten van 6-7 Ohm ?
Ik zeg, een driver die als 8 Ohm doorgaat heeft veelal een Re die lager is.
Drivers die ik heb liggen.
Seas W22EX001 ,  nominale impedantie 8 Ohm,   Re 6,1 Ohm.
Dat houd in als ik die driver aansluit op een versterker dat de versterker 6,1 Ohm ziet.
2 drivers parallel 3,05 Ohm.
http://seas.no/index.php?option=com_content&view=article&id=360:e0022-08s-w22ex001&catid=49:excel-woofers&Itemid=359
Seas W12CY001 , nominale impedantie 8 Ohm,   Re 5,6 Ohm.
http://seas.no/index.php?option=com_content&view=article&id=349:e0021-08s-w12cy001&catid=49:excel-woofers&Itemid=359

En zo kan ik al mijn focal drivers doorlopen, bijna altijd waar nominale impedantie staat van 10, 8, 6, 4 Ohm staat zal de Re bijna altijd minder zijn, en Re is wat de versterker ziet.

Nominaal impedantie wat op een speaker staat is een afgerond getal, bijna altijd is Re lager, en met Re heeft de versterker te maken.





CiteerJe bent daar weer zo overtuigt van jouw gelijk mbt deze speakers ,dat je het doet voorkomen dat het speakers zijn zoals de K9 van Infinity .
En dat is gewoon niet waar !
Je hebt ook luidsprekers met een opgegeven impedantie van 8 Ohm die dippen tot een schamele 3,5 Ohm ,en je hebt luidsprekers met een opgegeven impedantie van 4 Ohm die daar niet onder kunnen komen .
Vraag jij je dan niet af hoe dat mogelijk is ?
Als je een spoel van 1ohm in serie zet  :-D

Een HT versterker is gewoon minder degelijk gebouwd dan een stereo versterker.



Maar zoals ik al eerder aangaf.
CiteerIk zal niet zeggen dat ik gelijk heb.
Wel wat ik denk en waarom ik dat denk.

Uiteraard moet een beetje service center het apparaat aan een dummie load kunnen testen wat er gebeurd.

Na laten kijken kan geen kwaad.

TurboMarco

#29
Citaat van: bas focal marantz op januari 13, 2016, 19:46:28
Daar komt bij dat het een bassreflex is dus 2 impedantie pieken en 1 lage daar is de Re (3 á 3,5 Ohm) , daar draait de elektrische fase en daar houden HT versterkers nooit van.Je kan met WINISD elke driver simuleren in bassreflex die je wil, het is feit dat een bassreflex dan 2 impedantie pieken laat zien, een van driver in ingebouwde kast, en een van de poort afstemming, daartussen zal de Re laag zijn, je zal zien dat de electische fase zich nooit linear gedraagt.
Dat zijn feiten je kan daar niet om heen.


Het ging in mij om de bewering "daar houden HT versterkers nooit van " ,en dat presenteer je als feit .

CiteerEen HT versterker is gewoon minder degelijk gebouwd dan een stereo versterker.
Weer die onzin .

ik quote mijzelf nog maar een keer :
CiteerJe hebt ook luidsprekers met een opgegeven impedantie van 8 Ohm die dippen tot een schamele 3,5 Ohm ,en je hebt luidsprekers met een opgegeven impedantie van 4 Ohm die daar niet onder kunnen komen .
Vraag jij je dan niet af hoe dat mogelijk is ?\

Blijkbaar wil je het niet weten .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)