Marantz Sr 7009 wordt erg heet en schakelt zich zelf uit

Gestart door Erwin Bader, januari 09, 2016, 09:48:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Erwin Bader

Beste Forum Leden

Ik ervaar het volgende probleem. Laatst feestje gehad en mij nieuwe (3 mnd) Sr 7009 schakelt zich zelf uit. Dit gebeurt volgens mij omdat hij te heet wordt.

Situatie
Versterker staat gedurend 1 a 1,5 uur op meer dan 70% van volume te spelen en dan stopt hij er mee ( lampje op aan en uit schakel knop, knippert rood, na een tijdje knippert deze oranje en vervolgens speelt hij weer).
Temperatuur boven op de versterker is dan erg hoog, kan niet niet mijn hand er op houden.

Receiver staat vrij in open kastje, dwz rechts en boven de receiver volledig vrije ruimte en geen andere warmte bron actief in het kastje. Kast aan achterzijde van de receiver is open.

Is dit normaal, heeft iemand hier ook ervaring mee?

Ik heb jaren een PM68 gehad, stuk minder geavanceerd en die had met dezelfde speaker set up geen problemen, werd ook warm, maar bleef vrolijk doorspelen.

Alvast dank voor jullie reacties en evt tips.

Erwin


Maurice

Wat voor luidsprekers heb je er op aangesloten?
Lijkt mij niet dat dit zo moet kunnen.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

bas focal marantz

Citaat van: Maurice op januari 09, 2016, 13:07:54
Wat voor luidsprekers heb je er op aangesloten?
Lijkt mij niet dat dit zo moet kunnen.
Ik zou het ook in de speakers zoeken.

Speakers met lastige impedantie dip.

Maus

Heeft deze nou een geschakelde voeding?

Als er nog een trafo onder de print zit kan deze ook te warm worden na lang gebruik en de bovenliggende print in storing zetten...

Vind het niet gek dat ie uitvalt na een feestje, spul is er niet écht voor gemaakt natuurlijk.

SMarcel

#4
Staan er extra zones ( 1 en 2 ) aan welke niet worden gebruikt? Zo ja, dan uit zetten. Ik had hetzelfde probleem met mijn SR7005.

Groeten,
Marcel

Marvin

Je moet er natuurlijk gewoon een avondje mee kunnen door rammen.
Gewoon terug naar de dealer met dat ding.

Maus

Ik durf te wedden dat de eerstvolgende hetzelfde probleem op gaat leveren.

Heb vroeger iets te vaak met 'thuis' versterkertjes feestjes gemaakt, later toch maar overgestapt op iets wat ervoor gemaakt is.


Marvin

Met m'n sr9200 en 8300 nooit problemen gehad met  langdurig extreem luid spelen. Oud en nieuw leende zich hier altijd uitstekend voor.  Ook draaide ik geen lieve muziek, maar dikke vette beukplaten. Je moet gewoon in staat kunnen zijn om een avondje op 70% te draaien.

Erwin Bader

Beste Forum leden

dank voor jullie reactie
volgende speakers aangesloten MBquart Ql 802 SP,  4 ohm 120-180 watt
+ 2x Monitor Audio  radius 90   tot 100 Watt (8 Ohm) (rear speakers)
1x monitor audio radius 180 (fron speaker)
(geen additionele subwoofer)

Met jullie reacties bedacht ik me nog dat de Sr7009 in Multi Channel Stereo modus stond te spelen (dus alle speakers in gebruik)

Beste Marcel, dat van die 2 zones, dat weet ik niet meer, kan zomaar zijn.

Ik hoop dat deze aanvullende informatie nog wat toevoegd.

Alvast dank
Erwin

Zoldar

Ah dat zegt genoeg. Geen enkele receiver gaat zo veel speakers full range lekker aansturen. Neem een sub erbij, die ontlast je receiver meteen van de stroom vrtende lage tonen.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Maurice

Citaat van: Erwin Bader op januari 11, 2016, 20:37:38

volgende speakers aangesloten MBquart Ql 802 SP,  4 ohm 120-180 watt

Als ik kijk naar de specs van de receiver:
CiteerAantal eindversterkers   9
Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 1%, 1-kan.-aansturing)   200 W
Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 0,7%, 2-kan.-aansturing)   165 W
Uitgangsvermogen (8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0,08% 2-kan.-aansturing)   125 W
70%-garantie   o
(Wat is trouwens 70% garantie?)

De receiver heeft als minimale impedantie 6 ohm, je MBQuarts zijn 4 ohm. Dit kan mogelijk een relatie tot je probleem zijn, want des te lager de impedantie, des te meer stroom de receiver moet leveren en des te warmer deze  zal worden.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

TurboMarco

Het lijkt mij erg sterk dat een SR 7009 problemen ondervind met de MB's ,ik heb zelf deze luidsprekers gehad en geen enkele versterker van mij werd er warm ...of koud van .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Maus

Het ding heeft een máximale stroomafname uit het net van 710w. Laat daar nu eens 30w van naar processortjes gaan, blijft er nog 680w over om te verdelen over de kanalen. Het ding heeft geen 100% rendement.. Reken maar uit. ;)

Zoldar

Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

hchifi.nl

Je oude PM-68 heeft veel minder techniek aanboord en controleert enkel op kortsluiting en
over verhitting van de eindtrappen
In in receiver van nu gebeurt veel meer als simpel versterken en het '' moederboard'' houd echt alle processen
in de gaten.
Merkt hij dat er ergens in het systeem dat iets niet meer binnen de spec's valt zal hij in storing vallen.

De 4ohm belasting kan het toestel wel aan maar niet wanneer je richting referentie volume gaat... (0db)
hij kan dat niet voor langere tijd volhouden.
Je speakers hebben waarschijnlijk een weerstand van 4ohm wanneer je ze onbelast meet maar zeker wanneer je hard gaat draaien zal de minimale weerstand nog wel lager zijn dan die 4ohm en dat vind een dergelijke versterker echt niet leuk helaas.



H&C Hifi, al ruim 20 jaar een begrip !

Nu bereikbaar via Whatsapp !! 06-13638838

Onze openingstijden :
ma GESLOTEN
di GESLOTEN
wo 10.00u-19.30u
do 10.00-19.30u
vr 10.00u-20.30u
za 10.00u-17.00u

Tel. 0031 (0) 478-515