Citaat van: TurboMarco op januari 12, 2016, 19:07:05
Klopt ,want je roept maar wat .
Prima kom ik met voorbeelden.
CiteerEn er geven evenveel personen aan dat een impedantie van 4 Ohm geen probleem is voor een HT bak
2 personen zeggen wat jij zegt, waarvan jij 1 van die 2 bent.
De rest zegt niet wat jij zegt.
De speaker:
Een speaker die in specs als 4 ohm staat vermeld is GEEN 4 ohm maar eerder 3,5 ohm.
Weerstand van een speaker is niet lineair, met pieken en dippen, een complexe last noemen we dat.
Versterker:
1 volt uitsturen bij 8 ohm is 1 watt
1 volt uitsturen bij 4 ohm is 2 watt
Een 4 ohm speaker moet 2x zoveel watts krijgen om net zo hard als een 8 ohm speaker te spelen.
De versterker moet dat wel kunnen leveren.
De speaker met zijn niet lineaire weerstand is een last voor een versterker, met een lage impedantie is ook een last, die combinatie kan erg zwaar zijn.
CiteerUitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 1%, 1-kan.-aansturing) 200 W
Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 0,7%, 2-kan.-aansturing) 165 W
Uitgangsvermogen (8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0,08% 2-kan.-aansturing) 125 W
Je ziet, bij 2 kanalen aansturen het vermogen al zakken, de voeding heeft nu al problemen.
Het vermogen verdubbelt niet als de impedantie halveert.
Je ziet altijd meer vermogen bij een 1 kHz meting dan bij een 20hz 20.000hz meting.
Vraag jij je niet af hoe dat kan?
Zoek maar op WWW dat het te maken heeft met complex lasten , elektrische faseverdraaiing dus.
Oja op dit forum al eens besproken.
http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,11406.15.htmlOnderaan van dit bericht is een plaatje toegevoegd van vermogens meting met impedantie speaker, blauw rood zonder complexe last, en met fasedraaiing alleen blauw.
Zie het vermogen wegvallen, dit langdurig dan zal een versterker erg heet worden.
Maar om nu zonder enige opbouw van feiten kennis te zeggen dat ik onzin uitkraam.
Dus als ik zeg dat de versterker het moeilijk heeft om langdurig luid te spelen met deze speakers, lage impedantie en elektrische fasedraaiing, er ontstaat veel warmte is geen onzin.
En natuurlijk kan er een ander probleem zijn, waarom niet.
CiteerTrouwens ,ken jij de betreffende luidsprekers wel ?,en dan bedoel ik niet van een plaatje ,of van horen zeggen .
Jij wel?
Wat meten ze Re, weet jij dat dan wel?
De impedantie is GEEN 4 ohm maar hoogstwaarschijnlijk zelfs lager.
Ook is de impedantie niet lineair.
2 drivers parallel ik schat 88-90 db 1 w 1m.