KEF Q serie vs E serie

Gestart door Spikes25, december 22, 2015, 12:15:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Spikes25

Familie van mij heeft een Marantz receiver ( NR 1504) gekocht, samen een set Kef speakertjes E305 van die eitjes.
Ik heb de Marantz receiver SR 7007, met voor de KEF Q7 en achter de Q5 en als center de Q9.( geen SUB)
Ik heb op de NR1504 een muziek DVD van mijzelf beluisterd, echt zeer goed. Op eens dacht ik even dat er buiten vuurwerk werd afgestoken, dit zou gezien de laatste weken van december heel goed kunnen. Wat blijkt dat geluid van het vuurwerk kwam uit de E305 eitjes. En heel eerlijk, bij mijn thuis valt het vuurwerk nauwelijks op.
Wat zou de rede zijn dat de effecten uit die eitjes ( E305) beter te horen is dan uit mij Q serie.

Of is het nu eenmaal zo, dat kleine speakertjes beter inzet baar zijn voor een home cinemaset, dan de vloerstaanden speakers?
"One good thing about music, when it hits you, you feel no pain."
― Bob Marley

DansaN

Wat is precies het verschil dat je ervaart?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Spikes25

Het verschil wat ik ervaar is, dat de effecten groter is dan bij de vloer staande speakers. En dat met name de achterspeakers. Omdat ik dit ook bij andere mensen heb waargenomen, zou ik bijna zeggen dat het aanraden is, om "geen" grote achter speakers te nemen maar kleine speakers.

Grote speaker zijn meer geschikt om muziek (beter) weer te geven, dan wel in stereo. Ik zet beter tussen haakjes, want die eitjes van KEF zetten ook een goed stereo beeld neer.
"One good thing about music, when it hits you, you feel no pain."
― Bob Marley

rexp

Ik heb een aantal jaar met de Q7 gespeeld. Niet echt een speaker die goed is in het weergeven van details, helemaal niet op laag volume.

Die eitjes hebben een nieuwere versie van de Kef Uni-Q driver. Elke versie van die driver klonk weer war helderder dan zijn voorganger, dus daar kun je de oorzaak ook zoeken (naast de eq instellingen van je receiver en akoestiek natuurlijk).

Spikes25

Citaat van: rexp op december 23, 2015, 16:17:15
Ik heb een aantal jaar met de Q7 gespeeld. Niet echt een speaker die goed is in het weergeven van details, helemaal niet op laag volume.

Ik ben redelijk tevreden met de Keffies. Ik heb aan deze Q7 een Densen Beat 100 versterker gekoppeld, ik kan je vertellen dat je dan echt verbaasd bent, om de weergave die "dan" te horen is.
Over het algemeen hoor ik nauwelijks verschil tussen de ene en de andere verskers, maar de Densen is een verhaal apart.
"One good thing about music, when it hits you, you feel no pain."
― Bob Marley

CBdicX

De surround effecten worden niet veroorzaakt door de speakers maar door de instellingen in de receiver, met name op welk volume nivo de surrounds spelen.
En of dit nu grote of kleine speakers zijn maakt niet uit.
Er word vaak voor klein gekozen achter (of zijkant) vanwege ruimte gebrek of gewoon omdat groot niet mooi staat een huiskamer vol speakers (WAF !!).
De keus is dus geheel aan de gebruiker, groot of klein, effecten zullen na Audyssey nagenoeg het zelfde zijn.

xander32

#6
Heb je de ls. achter (rears) nu luider staan dan voorheen of de huidige rears mixen minder goed met de front ls. waardoor ze meer separaat te horen zijn.


Citaat van: Spikes25 op december 23, 2015, 13:03:52
Het verschil wat ik ervaar is, dat de effecten groter is dan bij de vloer staande speakers. En dat met name de achterspeakers. Omdat ik dit ook bij andere mensen heb waargenomen, zou ik bijna zeggen dat het aanraden is, om "geen" grote achter speakers te nemen maar kleine speakers.

Grote speaker zijn meer geschikt om muziek (beter) weer te geven, dan wel in stereo. Ik zet beter tussen haakjes, want die eitjes van KEF zetten ook een goed stereo beeld neer.

CBdicX

Citaat van: xander32 op december 27, 2015, 11:16:07
Heb je de ls. achter (rears) nu luider staan dan voorheen of de huidige rears mixen kinder goed met de front ls. waardoor ze meer separaat te horen zijn.
Precies wat ik ook denk, staat los van een grote of kleine speaker......

Spikes25

@Sander, ik heb niets aan de instellingen veranderd. Uiteraard zal ik hier eens meer aandacht aan gaan besteden.

@CBdicX, ik kan het niet het zekerheid zeggen, ik ben geen geluidstechnicus, maar rommel al jaren met audio.
Maar zo KEF eitje, kan nagenoeg geen bas produceren, dit in tegenstellingen tot vloerstaanden speakers.
Met andere woorden de hoge tonen meer aanwezig zijn dan bij de de Q5, die wel veel laag kan produceren.
Dus vermoed ik dat de (rear) surround effecten met name de hoge tonen zorgen voor goede effecten, en daar zijn die eitjes geweldig in. Kortom, de Q5 zijn geweldige speakers voor muziek...stereo, maar minder geschikt voor surround speakers ( rear speakers)

Uiteraard heeft de Audissey instellingen er ook mee te maken,maar dat is een ramp bij de SR 7007.
Een familie heeft de NR1504, ik heb daar met de microfoon de instellingen gedaan, in een keer goed (bijna goed niet alle speakers staan op de juiste positie, omdat de kerstbomen de weg staat)

Bij een muziek DVD klinken de Grote KEF speakers vele malen muzikaler dan de eitjes. En zijn zoals ik eerder vermelde, zijn de eitjes ingezet als rear speakers beter op zijn plaats als Surround ( effecten) speakers.
Maar dit berust op mijn ervaringen, wil niet zeggen dat ik gelijk hebt.
"One good thing about music, when it hits you, you feel no pain."
― Bob Marley

xander32

Wanneer je ook maar één ding verandert in de set, moet je alles weer opnieuw afstellen/instellen en zeker wanneer je andere ls. in gebruik heb genomen.



Citaat van: Spikes25 op december 27, 2015, 12:49:14
@Sander, ik heb niets aan de instellingen veranderd. Uiteraard zal ik hier eens meer aandacht aan gaan besteden.

@CBdicX, ik kan het niet het zekerheid zeggen, ik ben geen geluidstechnicus, maar rommel al jaren met audio.
Maar zo KEF eitje, kan nagenoeg geen bas produceren, dit in tegenstellingen tot vloerstaanden speakers.
Met andere woorden de hoge tonen meer aanwezig zijn dan bij de de Q5, die wel veel laag kan produceren.
Dus vermoed ik dat de (rear) surround effecten met name de hoge tonen zorgen voor goede effecten, en daar zijn die eitjes geweldig in. Kortom, de Q5 zijn geweldige speakers voor muziek...stereo, maar minder geschikt voor surround speakers ( rear speakers)

Uiteraard heeft de Audissey instellingen er ook mee te maken,maar dat is een ramp bij de SR 7007.
Een familie heeft de NR1504, ik heb daar met de microfoon de instellingen gedaan, in een keer goed (bijna goed niet alle speakers staan op de juiste positie, omdat de kerstbomen de weg staat)

Bij een muziek DVD klinken de Grote KEF speakers vele malen muzikaler dan de eitjes. En zijn zoals ik eerder vermelde, zijn de eitjes ingezet als rear speakers beter op zijn plaats als Surround ( effecten) speakers.
Maar dit berust op mijn ervaringen, wil niet zeggen dat ik gelijk hebt.

Stadium III

Als je woonkamer kerst ontdaan is dan met de 7007 goed alles in meten

Grote of kleine ls achter is voor het effect eigenlijk verwaarloosbaar
Ik heb nu voorstanders achter en ben net zo blij als met monitoren achter

Goed in meten en dan moet je een eind komen
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

CBdicX

#11
Het maakt helemaal niets uit of je voor Surround, Height, Atmos ect grote of kleine speakers neemt.
Laag word bij gebruik van kleine speakers naar de sub gestuurd en doen die speakers midden/hoog.
Bij het gebruik van grote speakers word er minder laag naar de sub gestuurd (bass management) en doen dan midden/hoog + laag.
Maar voor Surround en andere effecten word er amper laag gebruikt, en als er laag info is word die sowieso in het LFE signaal gezet, wat dan weer alleen voor de sub bedoelt is.
(bij gebruik zonder sub word al het laag door de fronts gedaan, ook LFE)
Hoe je het went of keert, grote of kleine (surround) speakers maakt qua effecten niets uit, en als het speakers zijn uit dezelfde serie, of zelfde type tweeters als de fronts, is het midden/hoog het zelfde.

Denk dat het waargenomen effect met de kleine eitjes meer tussen de oren zit, dan erin, heb ik ook wel eens last van......  :wink:

WimPeu

Mijn ervaring anders, ik heb grote speakers achter (Usher Minidancer 1) en er komt, afhankelijk van de film, soms een hele bak laag uit de woofers.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

CBdicX

Citaat van: WimPeu op december 28, 2015, 13:56:42
Mijn ervaring anders, ik heb grote speakers achter (Usher Minidancer 1) en er komt, afhankelijk van de film, soms een hele bak laag uit de woofers.
Met bass management en subwoofer ?
(en de bij de TS is het anders om, hij "ervaart" meer effecten met een kleine speaker)

WimPeu

Citaat van: CBdicX op december 28, 2015, 14:02:57
Met bass management en subwoofer ?
(en de bij de TS is het anders om, hij "ervaart" meer effecten met een kleine speaker)

Zeker. Is ook de bedoeling van een soundtrack, als er een helikopter overvliegt dan is het toch ook logisch dat het laag ook van achteren komt. Dat de meeste mensen kleine speakers achter zetten en dat compenseren in de receiver is logisch maar het is niet zo dat er geen laag in de soundtracks zou zitten voor de achter speakers.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES