Van 1 X PM15-S1 naar 2 X PM15-S1 = verstandige upgrade?

Gestart door i-DSI, december 14, 2015, 21:39:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

i-DSI

Dag allen. Ik overweeg een upgrade van mijn installatie.
Huidig: PM15-S1 / SA15-S1 / Dynaudio Audience 52 SE

Deze combi speelt echt wel heel aardig, maar je kent dat upgrade-virus vast...
De reden van versterkerupgrade is omdat ik overweeg om misschien wel B&W PM1's in eindereeks te kopen. Overal waar ik er wat van lees en ook mijn vertrouwde audiozaak zegt dat deze speakers wel wat kracht kunnen gebruiken en een PM15-S1 wel eens de 'bottle neck' zou kunnen zijn in zo een combi.

Hoe belangrijk een goede, krachtige versterker is, heb ik vorige week ondervonden. Ik had die PM15 al ruim een jaar niet op de Dynaudio's gebruikt, maar er stond een Pioneer surround in de plaats. Die kon echt geen weg met de Dynaudio's. Plat, levensloos.  Daarom terug de PM aangesloten en de 'Muziek' met hoofdletter M zijn terug!!

Dus.... zou het nuttig zijn om twee PM15's in huis te halen als upgrade (ook voor de Dynaudio's)?  Eéntje voor links, en ééntje voor rechts of bi-wiren, weet ik nog niet zo goed.  Zo los ik het 'power'-probleem op, denk ik dan?

Upgrade op deze wijze houdt het ook nog binnen de budgetlimieten.  Die vindt je tweedehands terug voor geen gekken prijzen.  Alhoewel... hier in België staat er ééntje voor 750 euro te koopt. Die droomt.
MAIN: Marantz PM15-S1 + SA15-S1*Pioneer BDP-LX52*Dynaudio Audience 52SE*Pro-Ject Ann.Ed.*

AUX: Pioneer VSX-LX52*Pioneer DV-410V*Monitor Audio Studio2

AUX2: Denon PMA735R*Denon DVD900*Dali Concept1

xander32

Of de huidige verkopen en opteren voor een PM11 s1/s2.

i-DSI

Wel ja, is ook te overwegen.
Maar ik ben echt wel tevreden met een PM15-S1 op zich en wat hij doet/kan met de Dynaudio's. En als het puur aan 'vermogen' ligt dat er zich een probleem zou kunnen vormen bij PM1-speakers, dan zou ik (theoretisch) beter af moeten zijn met het dubbele van een 15-S1.  Vandaar dat ik aan een verdubbeling dacht.
MAIN: Marantz PM15-S1 + SA15-S1*Pioneer BDP-LX52*Dynaudio Audience 52SE*Pro-Ject Ann.Ed.*

AUX: Pioneer VSX-LX52*Pioneer DV-410V*Monitor Audio Studio2

AUX2: Denon PMA735R*Denon DVD900*Dali Concept1

Marantzer

Ik zou voor een PM11 gaan, die heeft ook direct de bi-amp optie voor je B&W's.
PM-11S1, SA-15S2, B&W CM10, SBT & BOTW

thanatos

Een PM-11 is inderdaad denk ik een mooiere upgrade.

Met een dubbele PM-15 behaal je eigenlijk alleen maar meer vermogen zodat je stabiel luider kan spelen.

i-DSI

Ik heb vandaag mijn auto in de gracht geparkeerd. Daar gaan mijn plannen. Airbags zijn afgegaan (raam, stoel en gordel).
Afwachten wat dat grapje gaat kosten.
Gelukkig geen gewonden, en niets geraakt dan gras, modder en aarde. Linkerkant wel wat geschaafd en geblutst.
MAIN: Marantz PM15-S1 + SA15-S1*Pioneer BDP-LX52*Dynaudio Audience 52SE*Pro-Ject Ann.Ed.*

AUX: Pioneer VSX-LX52*Pioneer DV-410V*Monitor Audio Studio2

AUX2: Denon PMA735R*Denon DVD900*Dali Concept1

Maurice

Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

neoguri

Citaat van: i-DSI op december 16, 2015, 00:08:27
Ik heb vandaag mijn auto in de gracht geparkeerd. Daar gaan mijn plannen. Airbags zijn afgegaan (raam, stoel en gordel).
Afwachten wat dat grapje gaat kosten.
Gelukkig geen gewonden, en niets geraakt dan gras, modder en aarde. Linkerkant wel wat geschaafd en geblutst.

Fijn om te horen dat er geen gewonden zijn maar het blijft wel goed klote zoals wij hollanders dat zo mooi kunnen verwoorden. Hopelijk valt het allemaal mee en blijft er ruimte om te dromen van een mooie upgrade.

pameijer

Is dit niet gewoon een verzekeringskwestie? Of ben je niet all-risk, in dat geval wel erg zuur.
Maar, mijn mening dan, een 2e PM-15S1 is ook weggegooid geld. De meerprijs zal nooit niet het verschil in waargenomen geluidskwaliteit verantwoorden, als je al iets aan verandering waar zult nemen.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

i-DSI

Bedankt toch voor het advies. Ik neem het ter harte.

Ondertussen is de schade gekend: 2750 euro voor herstelling van alles wat met veiligheid te maken heeft (airbags, gordelspanner, nakijken op andere punten). Krasjes en deukjes laat ik nog even zo.

Geen all risk hoor.  Neem ik nooit. Wagen is nu net geen vijf jaar oud, 140k km.  Is de eerste keer dat ik iets van die aard tegenkom.  Met wat ik al uitspaarde aan geen all risk te nemen is het dubbel en dik betaald.
Shit happens hé.  Er waren geen andere partijen bij betrokken, dus ook geen enkele verzekeringsmaatschappij.
MAIN: Marantz PM15-S1 + SA15-S1*Pioneer BDP-LX52*Dynaudio Audience 52SE*Pro-Ject Ann.Ed.*

AUX: Pioneer VSX-LX52*Pioneer DV-410V*Monitor Audio Studio2

AUX2: Denon PMA735R*Denon DVD900*Dali Concept1

Marantz 81

#10
Dat is zonde van je mooie Accord  :cry:

PM15S1 voldoet toch meer als genoeg kwa vermogen , het gaat ook meer om de verfijning , beter kun je dan investeren in een betere Bron   CD Speler/ Streamer

i-DSI

Citaat van: Marantz 81 op december 18, 2015, 00:01:45
Dat is zonde van je mooie Accord  :cry:

PM15S1 voldoet toch meer als genoeg kwa vermogen , het gaat ook meer om de verfijning , beter kun je dan investeren in een betere Bron   CD Speler/ Streamer
Of betere speakers? Zoals misschien wel PM1's?
Maar hoe komt dat dan, dat al wat ik lees melding maakt dat de versterker 'zwaar' genoeg moet zijn voor zo een luidsprekers?
MAIN: Marantz PM15-S1 + SA15-S1*Pioneer BDP-LX52*Dynaudio Audience 52SE*Pro-Ject Ann.Ed.*

AUX: Pioneer VSX-LX52*Pioneer DV-410V*Monitor Audio Studio2

AUX2: Denon PMA735R*Denon DVD900*Dali Concept1

Maus

Dat is wel waar, omdat er velen zijn die denken dat een stel enorme speakers altijd goed klinken. En ohja toen was het geld op, en nemen we maar de kleinste versterker. Vervolgens klinkt het nergens naar (zie je voorbeeld met die surround amp)

Die kleine monitoren zullen best wat kunnen gebruiken. Ik draai met Sonus Faber Concerto. Akai AM95 aan gehad, klonk fijn maar die moest ik weer teruggeven aan degene van wie ik hem geleend had. Daarna diverse amp's gehad van PM80SE, 170DC, Proton voor-eind combi, werd 'm allemaal net niet. Nu hangt er een 2x240w rms Yamaha bak aan uit de jaren 70. Deze is door de vorige eigenaar deels gereviseerd. Klinkt fantastisch. Echter het grootste verschil zit 'm toch nog in de bronnen en plaatsing van de speakers.

Marvin

Meer vermogen is een hogere SPL, niet zozeer een beter geluid. Theoretisch dan tenminste.  (Ik hou van theoretisch). [emoji41]

Maus

Meer spl is als je het harder zet. Niet perse als je meer vermogen hebt. In theorie dan  :-D