S/PDIF = Coaxiaal ????

Gestart door mischa, oktober 14, 2007, 22:59:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mischa

Om wat meer uitgangen op mijn pc vrij te maken wil ik mijn receiver (Dolby Pro Logic met 5.1 ingangen en 5 separate eindversterkers) vervangen door eentje die ik kan aansluiten op de S/PDIF uitgang van mijn geluidskaart.

Is het signaal dat uit een S/PDIF-uitgang het signaal dat een receiver via een Coax Dig. In kan verwerken?

Normaal heb ik niet zo´n moeite met de aansluitingen, maar hier tast ik toch even in het duister  :mrgreen:.

Groeten,
Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

Stadium III

je hebt wel eens dat je een verloop moet zetten

misschien dat je eens een foto kunt plaatsen

ikzelf heb al eens 3 verschillende manieren gehad van aansluiten

optisch coaciaal en mini jack
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Vlearmoes

Je kan niet met spdif naar een coaxiciale ingang   geen verloopstukken!!
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

mischa

Coax is normaal gesproken een cinch-bus en S/PDIF is bij de geluidskaar van de computer een Jack 3,5mm.

Mij gaat het er niet direct om of de connectoren op elkaar passen of dat er een verloop voor is, maar of de signalen gelijk zijn.


Groeten,
Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

mischa

Citaat van: Stadium III op oktober 15, 2007, 16:52:20
digitaal lijkt me digitaal

Is daar geen verschil in signaal of standaard ? Het zou toch kunnen dat de codering heel anders is toch? Ik wil je kundigheid niet in twijfel trekken, maar ik heb er met digitaal zelf gewoon te weinig kaas van gegeten.

Groeten,
Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

Maurice

s/pdif is coaxiaal en dus niet optisch. Signalen zijn gelijk en je kunt dus met verlopen werken!
beter is eigenlijk om zelf zo'n kabel in elkaar te zetten, door een stuk tv-coax van goede kwaliteit en daar de pluggen aan te solderen ;)

Even wat voorbeelden van fabriekskabels met verloop: http://www.ramelectronics.net/html/RCA-mini-spdif.html
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

mischa

Citaat van: Maurice op oktober 15, 2007, 23:10:14
s/pdif is coaxiaal en dus niet optisch. Signalen zijn gelijk en je kunt dus met verlopen werken!
beter is eigenlijk om zelf zo'n kabel in elkaar te zetten, door een stuk tv-coax van goede kwaliteit en daar de pluggen aan te solderen ;)

Even wat voorbeelden van fabriekskabels met verloop: http://www.ramelectronics.net/html/RCA-mini-spdif.html

Ik wist inderdaad dat het gewoon een electrisch signaal was, maar wist niet zeker of alle digitale signalen dezelfde standaard hebben. Nu ik weet dat dat zo is, kan ik op zoek naar een versterker of receiver met spdif coax digi in.

Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

Vlearmoes

De kabels onder de link zijn mono kabels (jack naar cinch)

Ze zijn ook stereo te koop; jack naar 2x cinch
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

dmeerpa

s/pdif is coaxiaal is niet juist hoor !!!!

S/Pdif is een Data Link Layer protocol om digitale audio signalen te transporteren.
de naam staat voor  Sony/Philips Digital Interconnect Format.

De gebruikte connectoren kunnen zijn : RCA, BNC, of TOSLINK

dus gezien Toslink optisch is en RCA via connectoren, wordt dit protocol door beide gebruikt.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

Maurice

Citaat van: dmeerpa op oktober 16, 2007, 18:32:17
s/pdif is coaxiaal is niet juist hoor !!!!

S/Pdif is een Data Link Layer protocol om digitale audio signalen te transporteren.
de naam staat voor  Sony/Philips Digital Interconnect Format.

De gebruikte connectoren kunnen zijn : RCA, BNC, of TOSLINK

dus gezien Toslink optisch is en RCA via connectoren, wordt dit protocol door beide gebruikt.
Ok, ik wist niet dat dit ook voor toslink wordt gebruikt, meestal is dat toch een andere standaard?
RCA en BNC connectoren kunnen gewoon uitgewisseld worden, doet aan kabel en signaal niets af.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Rob G



Er blijkt toch aardig wat verwarring te zijn rond de s/pdif aansluitingen (ook bij mij).

s/pdif kan zowel coaxiaal als optisch zijn. Receivers hebben meestal gewoon een RCA (coaxiaal) of Toslink (optisch) aansluiting.
Maar wat voor een verschillende uitgangen hebben pc's nu? Natuurlijk heb je hier vaak een RCA (coaxiaal) of Toslink (optisch) aansluiting, maar je ziet ook weleens gewone 3,5 mm jack, of wat ze een 'FlexJack' noemen. Deze aansluiting is dan als digitale ingang / digitale uitgang / lijningang / microfoon te gebruiken. Maar wat voor een type digitale signalen gaat het nu. Is dit alleen optisch 3,5 mm, of ook die coaxiale jack zoals in aan die Belden kabel?

CiteerDe kabels onder de link zijn mono kabels (jack naar cinch)
Is dat wel zo? er staat tot duidelijk boven "RCA to 3.5mm (1/8") mini S/PDIF Cables, Digital Audio Adapter cable"

Vlearmoes

spdif is zover ik weet altijd optisch !!

Aan de jack`s kun je zien of ze mono danwel stereo zijn; aan het aantal segmentjes waaruit de steker is opgebouwd; gescheiden door een zwart schijfje
2 voor mono 3 voor stereo
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Maurice

Citaat van: Vlearmoes op oktober 17, 2007, 12:04:21
spdif is zover ik weet altijd optisch !!

Aan de jack`s kun je zien of ze mono danwel stereo zijn; aan het aantal segmentjes waaruit de steker is opgebouwd; gescheiden door een zwart schijfje
2 voor mono 3 voor stereo
Ehhhh, optisch is altijd met glasvezel en kan niet met jacks werken!!!!!!
Coaxiaal kan wel met jacks werken, maar coaxiaal digitale kabels kennen geen mono of stereo. De jack zal dan altijd een mono plug hebben!!!
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Rob G

Oef, wat een hoop misverstand hier zeg.

s/pdiff kan zeker wel zowel optisch als coaxiaal zijn. Zie bijvoorbeeld http://nl.wikipedia.org/wiki/S/pdif#Hardwarespecificaties


Daarnaats kan een optische kabel zeker wel een jack-plug hebben. Hierbij komt het lichtsignaal uit de punt van de plug zoals hieronder. .

CiteerCoaxiaal kan wel met jacks werken, maar coaxiaal digitale kabels kennen geen mono of stereo. De jack zal dan altijd een mono plug hebben!!!
Dat vermoedde ik dus al.