S/PDIF = Coaxiaal ????

Gestart door mischa, oktober 14, 2007, 22:59:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maurice

Citaat van: Rob G op oktober 17, 2007, 14:40:16
Oef, wat een hoop misverstand hier zeg.

s/pdiff kan zeker wel zowel optisch als coaxiaal zijn. Zie bijvoorbeeld http://nl.wikipedia.org/wiki/S/pdif#Hardwarespecificaties
Helder  notworthy

Citeer
Daarnaats kan een optische kabel zeker wel een jack-plug hebben. Hierbij komt het lichtsignaal uit de punt van de plug zoals hieronder. .
Dat vermoedde ik dus al.
Dat is niet echt een jack ;) die is namelijk enkel voor elektrische signalen, zie:
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Rob G

Misschien is het niet helemaal juist, maar over het algemeen wordt die optische stekker ook 'jack' genoemd, hij is tenslotte ook 3,5 mm en heeft ongeveer dezelfde lengte.

Het zou me overigens niks verbazen als er ook flexjack-ingangen zijn waar naast een stereo / mono jack ook zo'n optische jack in kan.

Vlearmoes

Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

dmeerpa

Ga een stukje verder, je kan zelfs gemakkelijk zelf een RCA S/PDIF converter naar Toslink maken.
zie hier http://www.qsl.net/eb4eqa/spdif_splitter/spdif_splitter.htm
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

dmeerpa

SPDIF wordt vaak gebruikt gebruikt voor digitale coax en Toslink aan digitaal optisch.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

Stadium III

Citaat van: Vlearmoes op oktober 17, 2007, 16:28:54
  :-o  Leerzaam topic  :wink:
stupid

Zeker wel maar wat is nog als voorkeur om te gebruiken

Hier coaxiaal
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Jan

De Philips DCC170 portable DCC-recorder heeft een combi (zowel uitgang, als ingang) van digitaal/analoog via een 3,5mm jackplug.
De uitgang is zowel een optisch digitaal- als een analoog uitgang. De uitgang geeft rood licht af, ik denk m.b.v. een LED.

De ingang is zowel elektrisch digitaal-, een optisch digitaal- als een analoog lijn- en microfoon-ingang.
De kabels die je dan gebruikt kan zijn een analoge interlink, een coaxiale kabel of een glasvezel met aan de ene kant een jackplug waarvan het puntje open is voor de lichtinval en aan de andere kant een Toslink.

S/PDIF kan zowel optisch als coaxiaal zijn.

mischa

Citaat van: Stadium III op oktober 17, 2007, 17:00:44
Zeker wel maar wat is nog als voorkeur om te gebruiken
Hier coaxiaal

Ligt er een beetje aan wat de in- en uitgangen zijn die je ter beschikking hebt. Mijn geluidskaart heeft een Jack uitgang en de ingang op een versterker is meestal Cinch.

Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

Rob G

CiteerSPDIF wordt vaak gebruikt gebruikt voor digitale coax en Toslink aan digitaal optisch.
Dit is een rare zin, en volgens mij klopt hier het een en ander niet. Wat bedoel je hier precies mee?

S/PDIF is een collectie van hardware en low-level protocolspecificaties voor het transporteren van digitale stereo PCM-signalen. Digitale coax en digitale optische aansluitingen en kabels vallen beiden onder S/PDIF.
Bedoel je het niet juist andersom "Digitale coax wordt vaak gebruikt voor S/PDIF" ...?
Een receiver heeft dus ook gewoon S/PDIF aansluitingen, al beperkt men zich in de specificaties meestal tot het noemen van digitale coax en optische aansluitingen.

Daarnaast lijkt het alsof je onderscheidt maakt tussen S/PDF en Toslink.
Toslink is een stekkervorm voor optische kabels, en valt daarmee ook onder de verzalelnaam S/PDIF
Het is wel zo dat dit type aansluiting het meest wordt gebruikt voor optische kabels.

Citeerje kan zelfs gemakkelijk zelf een RCA S/PDIF converter naar Toslink maken
Je bedoelt hiermee dus een S/PDIF RCA-Toslink convertor. Voor de minder electrotechnisch onderlengden is dit  ook voor ca. €20,- te koop (ook deToslink-RCA uitvoering).

Citeer...De ingang is zowel elektrisch digitaal-, een optisch digitaal- als een analoog lijn- en microfoon-ingang.
Dat is dus een zogenaamde FlexJack (zoals creative hem noemt) waar ik het eerder over had. Een goed systeem zeg, deze ene ingang is dus geschikt voor analoog (stereo/mono -jack), digitale coax (Coax-jack) en digitale optisch (optische jack).



Citeer...wat is nog als voorkeur om te gebruiken
Een echte voorkeur binnen S/PDIF heb ik niet, mijn dvd-recorder heeft alleen een optische aansluiting, en mijn cd-speler heb ik liever analoog aangesloten.



steentje

Hallo,

Even in mensentaal.... :-D

Mijn creative audigy pcmcia geluidskaart heeft een 3,5 jackuitgang waar een gewoon koptelefoonstekkertje inpast   EN 3,5 optisch....in het zelfde gaatje!
Dat kan je ook zien, want er loopt rood licht uit....en dat is niet voor in het donker, alhoewel dat wel handig is....

Gr. Rob

WYWH

Dat klopt Steentje, ik heb hem ook in mijn laptop zitten.

Maar met Rob G nog even recapituleren:

Sp/dif is de signaalvorm die je kunt transporteren via een coaxiale kabel (75 ohm) of een optische kabel (Toslink of AT&T). Nadeel alleen van de Toslink optische variant is dat het een beperkte bandbreedte heeft!!!! En dat hoor je.
Beter is de optische AT&T glas verbinding. Maar daarvoor dient je versturend apparaat (bijv. geluidskaart, loopwerk) wel deze plug en bijbehorende techniek te ondersteunen, net als dat je ontvangend apparaat (bijv. dac) dat dient te ondersteunen.
Coaxial heeft deze probelemen niet.
Voordeel van optisch is weer dat je een zogenaamde galvanische scheiding gebruikt, waardoor de apparaten niet electrisch gekoppeld zijn en er een brom kan ontstaan of andere pop-geluiden (is weer handig voor pc aan dac connectie).

En de coaxiale 75 ohm standaard hoef je niet geheel te volgen; heb testen gedaan met een 50 ohm kabeltje en werkte niet noemenswaardig minder.

dmeerpa

Citaat van: WYWH op oktober 31, 2007, 10:54:49
Dat klopt Steentje, ik heb hem ook in mijn laptop zitten.

Maar met Rob G nog even recapituleren:

Sp/dif is de signaalvorm die je kunt transporteren via een coaxiale kabel (75 ohm) of een optische kabel (Toslink of AT&T). Nadeel alleen van de Toslink optische variant is dat het een beperkte bandbreedte heeft!!!! En dat hoor je.
Beter is de optische AT&T glas verbinding. Maar daarvoor dient je versturend apparaat (bijv. geluidskaart, loopwerk) wel deze plug en bijbehorende techniek te ondersteunen, net als dat je ontvangend apparaat (bijv. dac) dat dient te ondersteunen.
Coaxial heeft deze probelemen niet.
Voordeel van optisch is weer dat je een zogenaamde galvanische scheiding gebruikt, waardoor de apparaten niet electrisch gekoppeld zijn en er een brom kan ontstaan of andere pop-geluiden (is weer handig voor pc aan dac connectie).

En de coaxiale 75 ohm standaard hoef je niet geheel te volgen; heb testen gedaan met een 50 ohm kabeltje en werkte niet noemenswaardig minder.
Ik gebruik 2 aderen van een UTP netwerk kabel om mijn PC via digitale coax aan de receiver te hangen, en dat werkt ook. de overige 6 aderen gebruik ik dan voor de component verbinding met de TV.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

WYWH

Kijk, nog een bevestigend praktijk voorbeeld ;-)

mischa

Citaat van: dmeerpa op oktober 31, 2007, 12:38:16
de overige 6 aderen gebruik ik dan voor de component verbinding met de TV.

En je hebt geen last van storingen? Heb je dan zo´n goeie afscherming van stoorbronnen door de getwiste bedrading? Goeie tip trouwens. Hoe lang is kabel voor video?

Groeten,
Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

dmeerpa

Citaat van: mischa op oktober 31, 2007, 21:31:24
En je hebt geen last van storingen? Heb je dan zo´n goeie afscherming van stoorbronnen door de getwiste bedrading? Goeie tip trouwens. Hoe lang is kabel voor video?

Groeten,
Mischa

Neen geen storingen. Je hoort me niet zeggen dat de beeldkwaliteit niet beter zou zijn met degelijke component kabels. De lengte is op zijn minst toch zo'n 7 meter. Momenteel zijn de RCA stekkerkes ook de goedkoopste die er waren. Was eigenlijk een experiment die heel positief is meegevallen. Nu kan ik lekker gamen of een HD fiilmke bekijken op de plasma via 720p of zelfs 1080i. en 5.1 geluid  pompom
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150