CiteerSPDIF wordt vaak gebruikt gebruikt voor digitale coax en Toslink aan digitaal optisch.
Dit is een rare zin, en volgens mij klopt hier het een en ander niet. Wat bedoel je hier precies mee?
S/PDIF is een collectie van hardware en low-level protocolspecificaties voor het transporteren van digitale stereo PCM-signalen. Digitale coax en digitale optische aansluitingen en kabels vallen beiden onder S/PDIF.
Bedoel je het niet juist andersom "Digitale coax wordt vaak gebruikt voor S/PDIF" ...?
Een receiver heeft dus ook gewoon S/PDIF aansluitingen, al beperkt men zich in de specificaties meestal tot het noemen van digitale coax en optische aansluitingen.
Daarnaast lijkt het alsof je onderscheidt maakt tussen S/PDF en Toslink.
Toslink is een stekkervorm voor optische kabels, en valt daarmee ook onder de verzalelnaam S/PDIF
Het is wel zo dat dit type aansluiting het meest wordt gebruikt voor optische kabels.
Citeerje kan zelfs gemakkelijk zelf een RCA S/PDIF converter naar Toslink maken
Je bedoelt hiermee dus een S/PDIF RCA-Toslink convertor. Voor de minder electrotechnisch onderlengden is dit ook voor ca. €20,- te koop (ook deToslink-RCA uitvoering).
Citeer...De ingang is zowel elektrisch digitaal-, een optisch digitaal- als een analoog lijn- en microfoon-ingang.
Dat is dus een zogenaamde FlexJack (zoals creative hem noemt) waar ik het eerder over had. Een goed systeem zeg, deze ene ingang is dus geschikt voor analoog (stereo/mono -jack), digitale coax (Coax-jack) en digitale optisch (optische jack).
Citeer...wat is nog als voorkeur om te gebruiken
Een echte voorkeur binnen S/PDIF heb ik niet, mijn dvd-recorder heeft alleen een optische aansluiting, en mijn cd-speler heb ik liever analoog aangesloten.