Rippen versus originele cd

Gestart door Rob46, november 13, 2015, 17:00:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

xander32

Dan lekker blijven spinnen  :yes:.

Citaat van: renes59 op februari 07, 2016, 21:08:15
Als er fouten zijn hoor je niets of hapert er in ieder geval iets maar beter klinken?, dat gaat er bij mij niet in.

renes59

Er is een fout er wordt correctie uitgevoerd dat zou dan beter moeten klinken na het rippen. Maar na die ene fout zijn er geen correcties meer nodig dan moet de rest van de rip toch net zo klinken als de oorspronkelijke cd. Dan zullen er in die rip verschillen moeten ontstaan. De mensen die alles horen zullen daar niet tevreden mee kunnen zijn, die horen dan toch in het muziekstuk waar correctie wordt uitgevoerd omdat het daar plotseling beter klinkt?
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

xander32

Zelf gebruik ik DbPoweramp voor het rippen; die vergelijkt de ripp met die in een database, waarbij afwijkingen (foutjes) worden herstelt. Wanneer tijdens het spinnen van een cd de laser ff het spoor bijster is, is daar geen database voor herstel ...

Citaat van: renes59 op februari 07, 2016, 21:20:19
Er is een fout er wordt correctie uitgevoerd dat zou dan beter moeten klinken na het rippen. Maar na die ene fout zijn er geen correcties meer nodig dan moet de rest van de rip toch net zo klinken als de oorspronkelijke cd. Dan zullen er in die rip verschillen moeten ontstaan. De mensen die alles horen zullen daar toch niet tevreden mee kunnen zijn, die horen dan toch in het muziekstuk waar correctie wordt uitgevoerd omdat het daar plotseling beter klinkt?

renes59

Als de laser het spoor bijster is wat is dan het gevolg daarvan?
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

xander32

Lees (nogmaals) hetgeen in het linkje staat welke ik in een tweetal posts terug aanhaalde. Ik ga het jou niet voorlezen  8-).

Citaat van: renes59 op februari 07, 2016, 21:28:56
Als de laser het spoor bijster is wat is dan het gevolg daarvan?

renes59

Ja er staat weergavefouten, ik denk dat het dan het overspringen van de laser is en er geen geluid is. Dan valt er ook niets te klinken en al helemaal niet beter klinken. Het zijn maar aannames van mij want ik weet er te weinig vanaf en ik geloof jij ook. Ik hou het daarom maar bij cd's en cd spelers en jij bij geripte cd's.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

EGT

Citaat van: xander32 op februari 04, 2016, 06:34:36
... het oude vertrouwde, 'vervormde' cd geluid, vinden veel van ons mensen schijnbaar lekker :angel:.

Al zou/zal content bij streamen puur technisch gezien meer perfect worden weergegeven dan bij het spinnen van cd, wil dat niet automatisch zeggen dat het ook voor een ieder beter klinkt. Bij streamen versus vinyl is dat nog veel duidelijker.

De huidige 40-igers en ouder houden schijnbaar van (lees: zijn gewend geraakt aan/zijn groot geworden met) vervormingen. Zelf vind ik bijv. een stereo install. met dsp/eq steevast onnatuurlijk, synthetisch klinken, dat terwijl puur technisch gezien het geluid beter (minder vervormd) bij de luisteraar terecht zal komen ...

Maar ff terug on topic: onderwijl gaat mijn duidelijke voorkeur uit jaar het streamen, juist i.v.m. de door mij ervaren kwaliteit en ook het gemak.

Streamen geeft absoluut een groot gebruikgemak. Zelf zet ik ook met enige regelmaat Spotify aan als ik even lekker wat op de achtergrond wil horen, of een nieuw album, of artist wil ontdekken.
Maar zodra er echt even de tijd genomen wordt voor lekker muziek luisteren, komen toch de zilveren schijfjes te voorschijn :-)
Nu weet ik dat Spotify MP3 geluidskwaliteit heeft, dus dat is geen eerlijk vergelijk.

Echter wil ik toch even terug komen op het "vervormde" CD geluid, dat mogelijk lekkerder in de oren zou klinken.
Ik denk namelijk niet dat een goede CD speler meer vervormd dan een goede streamer. In ieder geval denk ik nu nog niet.
Natuurlijk zijn er bepaalde zaken die streamers theoretisch beter zouden kunnen dan CD spelers, zoals het veel sneller lezen van de data, meer bufferen etc. Maar uiteindelijk wordt er niet zo veel data gelezen voor het afspelen van een WAV bestand. 80 minuten muziek past op een 700 mb CD. Dat is nog geen 10 mb per minuut.
Ik zou daarom zeggen dat kwaliteit hier boven kwantiteit gaat.
Een 40 speed CD Rom loopwerk klinkt immers ook niet beter dan een single speed CDM-1 loopwerk.

Verder zijn veel streamers erg gelijkend op een PC en hebben een moederboard met allerlei verschillende voltage requirements. Vaak wordt er met een bepaald voltage gevoed en zijn er dientengevolge diverse geschakeldevoedingen aan boord die voor de verschillende voedingen zorgen.
Dit geeft vervuiling in de voedingslijnen en meer vervorming/ruis

Een goede CD speler heeft een trafo met meerdere secundaire wikkelingen van waar de diverse onderdelen met eigen voltregelaars gevoed worden. Dit geeft een veel schonere voeding en dus ook minder vervorming/ruis.
Vandaar dat ik ook even benieuwd ben met wat voor CD speler hier vergeleken wordt door de TS.

En daarnaast heeft het wisselen van schijfjes ook z'n charme natuurlijk ;-)

xander32

#52
 :yes:

Het doel is om te genieten v.d. muziek, ik denk dat wij dat iig. wel gemeen hebben.

@ EGT: zoals aangegeven, ik ben niet technisch onderlegt, maar het betoog van een medeforumlid over een cdp versus streamen kon ik goed volgen en klinkt erg aannemelijk. Enne, ik blader liever door mijn collectie heen op de tablet vanaf de sweetspot, dan dat ik voor ieder schijfje naar de kast moet etc ... Dat heet vooruitgang, ontwikkeling (al zal fysiek gezien een cd & cdp beter voor een mens zijn  :-D).

Citaat van: renes59 op februari 07, 2016, 22:30:48
Ja er staat weergavefouten, ik denk dat het dan het overspringen van de laser is en er geen geluid is. Dan valt er ook niets te klinken en al helemaal niet beter klinken. Het zijn maar aannames van mij want ik weet er te weinig vanaf en ik geloof jij ook. Ik hou het daarom maar bij cd's en cd spelers en jij bij geripte cd's.

Marvin

Moet er niet aan denken, een huis vol cd's. Om van het heen en weer lopen naar een apparaat en daar de nodige handelingen te verrichten maar te zwijgen.

Paul

Citaat van: marvin op februari 08, 2016, 16:50:18
Moet er niet aan denken, een huis vol cd's. Om van het heen en weer lopen naar een apparaat en daar de nodige handelingen te verrichten maar te zwijgen.
Marvin, net als Cor heb ik een grote collectie klassiek op cd zoals bijvoorbeeld:



Dit stream je niet, doosje cdeetje etc.   :wink:
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

RHK

Ik volg de gedachtengangen van de cd liefhebbers en de streamers in dit forum. Sommigen hebben er plezier aan om het ritueel van het draaien van een cd te beleven, anderen kiezen het gemak van de digitale opslag. Het cd draaien vraagt om meer fysieke handelingen, hetgeen wel meer beleving biedt. Anderszijds biedt de digitale opslag een enorm gebruiksgemak en de mogelijkheid tot enorme favoriete afspeellijsten. en dat allemaal vanuit je favoriete zetel. Het heeft beide wel wat, ik doe beide, alhoewel ik steeds meer naar het streamen neig. Dat geldt ook voor films. De muziekbeleving blijft voor mij hetzelfde, ik hoor geen verschil. Het afspelen vanaf de UD7007 middels een externe schijf geeft de meeste software problemen. Daardoor stream ik wel steeds vaker. Ik ben dus niet echt een draaier, maar steeds meer een streamer. Vroeger vroegen ze je of je underground (rock) of een soulkikker was, (jaren 70).  Ik draai en stream nog steeds beide soorten muziek, ook uit die tijd.  Een beetje filosofie over mijn muziekbeleving. :yes:
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

Cornelis1921

Citaat van: marvin op februari 08, 2016, 16:50:18
Moet er niet aan denken, een huis vol cd's. Om van het heen en weer lopen naar een apparaat en daar de nodige handelingen te verrichten maar te zwijgen.
:-D
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

TurboMarco

Citaat van: renes59 op februari 07, 2016, 22:30:48
Ja er staat weergavefouten, ik denk dat het dan het overspringen van de laser is en er geen geluid is. Dan valt er ook niets te klinken en al helemaal niet beter klinken. Het zijn maar aannames van mij want ik weet er te weinig vanaf en ik geloof jij ook. Ik hou het daarom maar bij cd's en cd spelers en jij bij geripte cd's.
Fouten in een CD hoor je door middel van overslaan ,dus slaat het niet over is er niks aan de hand .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

xander32

Kort en bondig, maar kan je dat ook verder uitleggen of betreft het jouw ervaren of aanname? Zelf heb ik weinig technisch inzicht maar wil desondanks wel graag zaken proberen te begrijpen. Met jouw stellende opmerking zonder toelichting, kan ik echter weinig :no:.


Citaat van: TurboMarco op februari 08, 2016, 22:33:26
Fouten in een CD hoor je door middel van overslaan ,dus slaat het niet over is er niks aan de hand .

mountainbiker

Citaat van: marvin op februari 08, 2016, 16:50:18
Moet er niet aan denken, een huis vol cd's. Om van het heen en weer lopen naar een apparaat en daar de nodige handelingen te verrichten maar te zwijgen.
Mijn idee. Ben al sinds 8 jaar overgestapt op het afspelen via de computer/Usb stick. Een Usb stick om af te spelen en een ander als back up. Die cd doosjes trekken bovendien ook nog een enorme hoeveelheid stof aan.Was altijd bezig met schoonmaken.
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE