Citaat van: xander32 op februari 04, 2016, 06:34:36
... het oude vertrouwde, 'vervormde' cd geluid, vinden veel van ons mensen schijnbaar lekker .
Al zou/zal content bij streamen puur technisch gezien meer perfect worden weergegeven dan bij het spinnen van cd, wil dat niet automatisch zeggen dat het ook voor een ieder beter klinkt. Bij streamen versus vinyl is dat nog veel duidelijker.
De huidige 40-igers en ouder houden schijnbaar van (lees: zijn gewend geraakt aan/zijn groot geworden met) vervormingen. Zelf vind ik bijv. een stereo install. met dsp/eq steevast onnatuurlijk, synthetisch klinken, dat terwijl puur technisch gezien het geluid beter (minder vervormd) bij de luisteraar terecht zal komen ...
Maar ff terug on topic: onderwijl gaat mijn duidelijke voorkeur uit jaar het streamen, juist i.v.m. de door mij ervaren kwaliteit en ook het gemak.
Streamen geeft absoluut een groot gebruikgemak. Zelf zet ik ook met enige regelmaat Spotify aan als ik even lekker wat op de achtergrond wil horen, of een nieuw album, of artist wil ontdekken.
Maar zodra er echt even de tijd genomen wordt voor lekker muziek luisteren, komen toch de zilveren schijfjes te voorschijn
Nu weet ik dat Spotify MP3 geluidskwaliteit heeft, dus dat is geen eerlijk vergelijk.
Echter wil ik toch even terug komen op het "vervormde" CD geluid, dat mogelijk lekkerder in de oren zou klinken.
Ik denk namelijk niet dat een goede CD speler meer vervormd dan een goede streamer. In ieder geval denk ik nu nog niet.
Natuurlijk zijn er bepaalde zaken die streamers theoretisch beter zouden kunnen dan CD spelers, zoals het veel sneller lezen van de data, meer bufferen etc. Maar uiteindelijk wordt er niet zo veel data gelezen voor het afspelen van een WAV bestand. 80 minuten muziek past op een 700 mb CD. Dat is nog geen 10 mb per minuut.
Ik zou daarom zeggen dat kwaliteit hier boven kwantiteit gaat.
Een 40 speed CD Rom loopwerk klinkt immers ook niet beter dan een single speed CDM-1 loopwerk.
Verder zijn veel streamers erg gelijkend op een PC en hebben een moederboard met allerlei verschillende voltage requirements. Vaak wordt er met een bepaald voltage gevoed en zijn er dientengevolge diverse geschakeldevoedingen aan boord die voor de verschillende voedingen zorgen.
Dit geeft vervuiling in de voedingslijnen en meer vervorming/ruis
Een goede CD speler heeft een trafo met meerdere secundaire wikkelingen van waar de diverse onderdelen met eigen voltregelaars gevoed worden. Dit geeft een veel schonere voeding en dus ook minder vervorming/ruis.
Vandaar dat ik ook even benieuwd ben met wat voor CD speler hier vergeleken wordt door de TS.
En daarnaast heeft het wisselen van schijfjes ook z'n charme natuurlijk