Deze discussie maakt mij nieuwsgierig hoe een cdp nu echt werkt. Ik ben dus even gaan zoeken.
Een cd-track is opgebouwd uit frames van 588 bits die slechts 192 audiobits bevatten. De rest van de bits dienen o.a. voor synchronisatie en voor foutcorrectie.
Het foutcorrectiesysteem CIRC kan foute bitsequenties tot 4000 bits (ongeveer 2,5 mm op het schijfoppervlak) perfect corrigeren. CIRC is zo sterk dat de meeste CD weergavefouten bijna zeker het gevolg zijn van de laser die het spoor van de tracks niet goed kan volgen en naar een vorig/volgend spoor springt.
Bij het uitlezen van een cd passeren de frames door een buffer. De snelheid waarmee de buffer volloopt wordt gebruikt om de draaisnelheid van de CD bij te sturen. Het uitlezen van de buffer gebeurt op basis van de masterclock. Hoe beter de clock, hoe lager de jitter. Ik vermoed echter wel dat als het servomechanisme van de drive niet voldoende goed is, er ook fouten kunnen optreden doordat de buffer bvb te snel volloopt waardoor er bits verloren gaan.
bronnen: wikipedia en
http://members.chello.nl/~p.quene/cd/Cdmain.htmKort samengevat: Doordat een cpd real-time muziek reproduceert kunnen er fouten in het audiosignaal optreden, voornamelijk doordat de laser het spoor niet exact kan volgen of doordat het servomechanisme van de aandrijving de draaisnelheid van de cd niet voldoende goed kan controleren.
Voor zover ik weet herleest een applicatie zoals EAC de sporen van de CD meerdere malen tot de volledige track perfect gelezen is. Als eindcontrole berekend EAC een soort controlegetal over de track en vergelijkt dit met de waarde in een database.
De harde schijf waarop de geripte track staat opgeslagen kan perfect uitgelezen worden: de schijf draait aan zeer hoge toerentallen en tracks worden meerdere keren gelezen indien nodig + opnieuw ook errorcorrectiesystemen. cfr de cdp. Rest dan nog het transport van het signaal naar de DAC. Het signaal komt asynchroon, en eventueel zelfs niet sequentieel, over het netwerk/draadloos toe in de streamer die het bitperfect kan reconstrueren. Wel heb je nog de jitter geproduceerd door de streamer.
Ik ga er van uit dat het veel moeilijker is om een mechanisch systeem zoals een cpd even goed te maken als een puur ICTsysteem zoals een streamer. Ik die zin kan ik geloven dat een geript signaal aangeboden aan de DAC over het algemeen beter zal zijn dan het realtime geproduceerde signaal van de cdp.
Rest dan nog de vraag van 1 miljoen: kan je een dergelijk kwaliteitsverschil ook horen?